انرژی‌های تجدیدپذیر محیط زیست را از بند آلودگی‌ سوخت‌های فسیلی رها می‌کند

اراک - ایرنا - بیشتر انرژی‌های مورد استفاده در ایران و استان مرکزی از سوخت‌های فسیلی است که استفاده از آنها عاملی برای تخریب محیط زیست و گرم شدن زمین است. اما توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گامی در جهت رهایی محیط زیست و انسان از بند آلودگی این قبیل سوخت‌ها است و سرزمین آفتاب در این حوزه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

به گزارش ایرنا، امروز بیشتر نقاط کشور و از جمله استان مرکزی با پدیده آلودگی هوا و سایر مشکلات زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کنند که اگر انرژی‌های نو و تجدیدپذیر جایگزین سوخت‌های فسیلی شود، بسیاری از مشکلات انسان و محیط زیست رفع می‌شود.

از مشکلات زیست محیطی که بگذریم، نکته قابل تامل آن است که سوخت‌های فسیلی از جمله نفت، گاز و زغال‌سنگ به عنوان منابع طبیعی خدادای در حال اتمام است اما انرژی‌های تجدید پذیر از جمله انرژی خورشیدی و بادی نامحدود است.

خورشید قدرتمندترین منبع انرژی است که در بسیاری از نقاط ایران از جمله استان مرکزی به راحتی و حتی با کمترین هزینه نسبت به استخراج سوخت‌های فسیلی می‌توان از این منبع خدادادی بهره‌گیری فراوان کرد.پ

انرژی‌های تجدیدپذیر محیط زیست را از بند آلودگی‌ سوخت‌های فسیلی رها می‌کند

صنایع استان مرکزی با روی‌آوری به انرژی‌های نو ردپای کربنی خود را کمرنگ کنند

مدیرعامل شبکه مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی گفت: سهم زیادی از آلودگی هوای این استان بویژه در کلانشهر اراک مربوط به صنایع است و این بخش باید با روی‌آوری و توجه ویژه به انرژی‌های نو، ردپای کربنی خود را کمرنگ کنند.

«سیاوش آقاخانی» افزود: استان مرکزی در چند سال آینده با ابرچالش‌هایی در حوزه آب، آلودگی هوا و انرژی مواجه می‌شود که نیاز است تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شود.

وی بیان کرد: استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعت ایران آوازه دارد و با توجه به اینکه شبکه برق متصل به این استان است و نقش موثری در اهمیت پایداری شبکه تولید برق کشور دارد.

مدیرعامل شبکه مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: وجود صنایع بزرگ و صنایع مادر و شهرک‌های صنعتی نیاز به انرژی را در این استان جدی کرده است.

آقاخانی اظهار کرد: از طرف دیگر از عمر نیروگاه حرارتی شازند ۲ دهه می‌گذرد و این واحد در پایان مدلی عمر خود قرار دارد و به زودی فرسوده می‌شود.

وی گفت: سوزاندن سوخت فسیلی و تبدیل آن به برق راندمان را پایین می‌آورد و در جایی که معضل آب وجود دارد و هدایت آلودگی هوای نیروگاه به اراک به دلیل مکان یابی غلط صورت می‌گیرد و سوخت مازوت فراوان این واحد در ماه‌های زیادی از سال عرصه را به مردم تنگ می‌کند، نیاز است تامین منابع جدید تولید انرژی برق جدی گرفته شود.

مدیرعامل شبکه مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: راه‌اندازی نیروگاه‌های فسیلی در دنیا ممنوع است و طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی ایران باید تا سال ۲۰۵۰ نیروگاه‌های فسیلی خود را از رده خارج کند و به جای آنها نیروگاه‌های سبز ایجاد کند.

آقاخانی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه سهم برق سبز در کشور افزایشی است و این یک فرصت مناسب برای استان مرکزی به عنوان استان مادر تخصصی در صنعت است که بتواند در این برنامه سهم زیادی را ایفا کند.

وی گفت: استان مرکزی پتانسیل‌های بالایی در انرژی‌های نو بویژه در انرژی خورشیدی دارد و دسترسی مناسبی نیز در این استان به شبکه انتقال برق وجود دارد که باید تلاش شود تا بیشترین بهره‌گیری صورت گیرد.

مدیرعامل شبکه مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی افزود: این استان در زمینه تولید انرژی از طریق باد نیر از جایگاه مناسبی برخوردار است و ۳۰ گره بادی تاکنون در استان مرکزی شناسایی شده است.

آقاخانی عنوان کرد: در زمینه انرژی زمین گرمایی به عنوان بخش دیگر در انرژی‌های نو نیز ظرفیت مناسبی در شهرستان محلات به دلیل وجود چشمه‌های آب گرم وجود دارد.

وی تصریح کرد: چند سرمایه‌گذار در زمینه انرژی بادی و خورشیدی در استان مرکزی جذب شدند اما به دلیل مشخص نبودن قیمت خرید، ادامه مسیر ندادند.

مدیرعامل شبکه مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: نیاز است در زمینه جذب سرمایه‌گذاران به انرژی‌های جدید سیاست‌های تشویقی ویژه از جمله اختصاص زمین در نظر گرفته شود.

آقاخانی عنوان کرد: لازم است در راستای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی از جمله آلودگی هوا صنایع استان مرکزی به سمت صنایع سبز حرکت کنند و در این خصوص اجبارهای قانونی پیش‌بینی شود.

وی افزود: باید در برنامه هفتم به جای اختیار، الزام قانونی برای صنایع در انرژی‌های نو در نظر گرفته شود که امید است این مهم مورد توجه ویژه قرار گیرد.

انرژی‌های تجدیدپذیر محیط زیست را از بند آلودگی‌ سوخت‌های فسیلی رها می‌کند

نگاه دولت سیزدهم به انرژی‌های تجدیدپذیر بلند و عمیق است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: دولت سیزدهم ایجاد ۱۰هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر را تا پایان سال ۱۴۰۴ هدفگذاری کرده است.

«محمود محمودی» افزود: در فاز اول هدفگذاری این برنامه، ایجاد ۷۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به استان مرکزی اختصاص یافته و در برنامه قرار دارد.

وی بیان کرد: تاکنون در این خصوص گام‌های بلندی برداشته شده که یکی از آنها به عنوان بزرگترین پروژه، نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی در دست ساخت محلات است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی ادامه داد: ناترازی تولید و مصرف در سال‌های اخیر از سویی و افزایش آلودگی هوا از سوی دیگر، دولت‌ها را بر آن داشته که تغییر نگرش جدی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را در دستور کار خود داشته باشند.

محمودی اظهار کرد: اهدای وام ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر با معرفی بسیج و سازمان صنعت، معدن و تجارت به بانک‌ها و خرید تضمینی انرژی تولیدی از سوی وزارت نیرو فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری متقاضیان در این حوزه است.

وی گفت: حدود ۵۴ و ۲ دهم مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در استان مرکزی وجود دارد که از این میزان، ۱۶ و ۲ دهم مگاوات نیروگاه برق آبی، ۳۳ و سه دهم مگاوات نیروگاه گازی و چهار و هفت دهم مگاوات نیروگاه خورشیدی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اضافه کرد: این استان ۳۳ نقطه برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی روستایی با ظرفیت ۸۷ مگاوات و ۱۵ نقطه اولویت‌دار برای صدور مولد مقیاس کوچک با ظرفیت ۴۹ مگاوات دارد.

محمودی تصریح کرد: باید با قرار گرفتن در ایام پیک مصرف برق از ظرفیت ادارات برای ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر استفاده شود که در سال جاری برای ۳۰ دستگاه استانی برنامه‌ریزی شده و بودجه مربوطه نیز اختصاص یافته است.

وی اظهار کرد: قدرت قراردادی ادارات و سازمان‌های دولتی در استان مرکزی ۳۳ مگاوات و ماکزیمم دیماند مصرفی ساختمان‌های اداری استان بالای ۱۷مگاوات است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات وزیران، ایجاد چهار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر برای ادارات استان برنامه‌ریزی شده که موجب کاهش ۱۱هزار تن آلاینده‌های زیست محیطی می‌شود.

انرژی‌های تجدیدپذیر محیط زیست را از بند آلودگی‌ سوخت‌های فسیلی رها می‌کند

استان مرکزی شرایط خوبی برای بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر دارد

رئیس ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر استان مرکزی گفت: امروز ارزش و جایگاه انرژی‌های تجدیدپذیر بر هیچ سیاستگذاری پوشیده نیست، بحث آلودگی هوا، گرانی و سخت وصولی انرژی‌های فسیلی، پایان‌پذیر بودن آن‌ها، همه کشورها را به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله خورشیدی، بادی، آبی و سایر انرژی‌ها سوق داده است.

«ابوالفضل عزیزآبادی» افزود: کشور ما نیز از این استعداد نه تنها بی‌بهره نیست، بلکه بهترین شرایط را برای تولید این دست از انرژی‌ها دارا است.

وی بیان کرد: استان مرکزی نیز در زمره پنج استان اول از حیث استعداد تولید انرژی خورشیدی و بادی است اما با این وجود اقدام موثری تاکنون صورت نگرفته است.

رئیس ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر استان مرکزی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های دولت مردمی و همت استاندار مرکزی، این استان ستاد ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر را از مهرماه سال ۱۴۰۱ تشکیل داده و پیگیر تسهیل و تشویق سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

عزیزآبادی عنوان کرد: اقدامات موثری در این خصوص صورت گرفته که چشم‌انداز روشنی برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و بادی ترسیم شده است.

وی گفت: استفاده از ظرفیت صنایع استان مرکزی، همکاری و اشتیاق صنایع کشاورزی از جمله در بخش دامداری و مرغداری، بهره‌گیری استان مرکزی را در حوزه سرمایه‌گذاری برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و استفاده از ظرفیت‌های قانونی ۲چندان کرده است.

وی عنوان کرد: بر اساس مصوبه‌ سوم آذرماه سال گذشته هیات وزیران و الزام صنایع برای تامین سالانه یک درصد انرژی مصرفی خود تا پنج سال (سال پنجم پنج درصد) و مصوبه ۳۱ شهریورماه سال ۹۵ که الزام تامین ۲۰ درصد انرژی مصرفی ادارات است و این مهم مجدانه در استان مرکزی در حال پیگیری تا حصول نتیجه است.

رئیس ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر استان مرکزی اضافه کرد: الزام ایجاد شهرک‌های نیروگاهی و جانمایی و انجام مطالعات ۲ شهرک نیروگاهی در این استان که کارهای حقوقی و مطالعاتی یک شهرک نهایی شده و در حال واگذاری به سرمایه‌گذار است.

عزیزآبادی اظهار کرد: حضور و تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این حوزه در استان مرکزی منجر به قراردادهای قابل توجهی شده که با نهایی شدن آن، اطلاع رسانی لازم انجام می‌شود.

وی گفت: تعیین ۲ خاستگاه با پیش‌بینی بسترهای لازم برای تولید و انتقال از طرف شرکت برق منطقه‌ای باختر در اراک برای سرمایه‌گذاری در حوزه تجدیدپذیر در مقیاس‌های فوق توزیع و مطالعه و مکان‌یابی برای سایر شهرهای استان، نمونه‌ای از اموری است که در حال پیگیری و انجام است.

رئیس ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر استان مرکزی افزود: با توجه به ضرورت بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر و از آنجایی که بدون آن هیچ آینده‌ای برای انرژی در دنیا متصور نیست، از تمام سرمایه‌گذاران، صاحبنظران، کارشناسان و پیمانکاران این حوزه درخواست می‌شود با حضور و مساعدت، دستیابی به این هدف کلان ملی را محقق کنند.

انرژی‌های تجدیدپذیر محیط زیست را از بند آلودگی‌ سوخت‌های فسیلی رها می‌کند

استان مرکزی ظرفیت تبدیل به قطب انرژی‌ خورشیدی کشور را دارد

استاندار مرکزی گفت: این استان ظرفیت تبدیل به قطب انرژی خورشیدی کشور را دارد و باید از این ظرفیت نهایت بهره‌گیری شود.

«فرزاد مخلص‌الائمه» افزود: استان مرکزی به لحاظ ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که دارد، برای نخستین‌بار و به عنوان تنها استان کشور، ستاد توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را تشکیل داد.

استاندار مرکزی ادامه داد: با شرایط فعلی کشور، روند استفاده از انرژی‌های فسیلی به این شکل قابل استمرار نیست و آنچه تمام شدنی باشد، یک روز تمام می‌شود و انرژی‌های فسیلی و مبتنی بر حامل‌های فسیلی پایان می‌یابد.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: انرژی‌های فسیلی صرف‌نظر از مشکلات زیست‌محیطی، تمام شدنی هستند و این موضوع مهمترین مسئله پیش‌روی کشور است و سرمایه‌گذاری در این حوزه پاسخگو نیست و دنیا نیز به طور جدی از این مسئله فاصله می‌گیرد و به تجدیدناپذیرهایی مانند انرژی هسته‌ای و یا تجدیدپذیرها رو می‌آورد.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران هم مستثنی نیست و با وجود داشتن رتبه اول ذخایر نفت و گاز و در مقابل مصرف بالا و در حال افزایش، باید به سمت تولید انرژی‌های جدید برود.

استاندار مرکزی ادامه داد: دولت سیزدهم در برنامه خود توسعه انرژی تجدیدپذیر با ظرفیت ۱۰ هزار مگاواتی را برنامه‌ریزی کرد که در گام اول، چهارهزار مگاوات مبتنی بر انرژی خورشیدی در نظر گرفته شد.

مخلص‌الائمه بیان کرد: ایران به لحاظ تولید انرژی خورشیدی ظرفیت و موقعیت منحصر به فردی دارد، شرایط معتدل در کنار آفتاب، وضعیت مطلوبی را در اطلس انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد می‌کند.

وی گفت: پتانسیل تولید انرژی بادی در برخی استان‌های کشور وجود دارد اما ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در بیشتر نقاط کشور وجود دارد و باید از این پتانسیل نهایت بهره‌گیری کرد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: بزرگترین کارخانه تولید تجهیزات انرژی خورشیدی در استان مرکزی است و بخشی از خط تولید این کارخانه در سفر رئیس‌جمهور افتتاح شد و روند توسعه این شرکت ادامه دارد.

مخلص‌الائمه گفت: آلودگی هوای اراک یکی از مسایل کلان استان مرکزی است که این مهم توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر را در استان و به خصوص شهر اراک صد چندان کرده است.

وی تصریح کرد: شرایط اقلیمی استان مرکزی و شهر اراک برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مناسب است و صنایع برای رهایی از سوخت فسیلی باید از این انرژی‌ها بهره‌گیری کنند.

استاندار مرکزی گفت: ستاد انرژی‌های تجدید پذیر نخستین بار در راستای هماهنگی فرابخشی این استان تشکیل شده و این آمادگی وجود دارد که ۱۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی در همراهی با طرح کلان دولت از این استان تامین شود.

مخلص‌الائمه تاکید کرد: بارها به صنایع استان مرکزی تاکید شده که خود را برای آینده بدون انرژی ‌و ‌نیروگاه فسیلی آماده کنند، نباید منتظر برنامه‌های سایر بخش‌ها بود چرا که نیروگاه‌های فسیلی به زودی جمع می‌شوند، چرا که منبعی برای تامین خوراک این نوع سوخت وجود ندارد و چنانچه بتوان از منابع فسیلی خود برای استحکام اقتصاد کشور بهره‌گیری کرد اقدام بزرگی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در راستای مدیریت پایدار انرژی، ۱۳ نشست با ۵۴ مصوبه، تحت عنوان مدیریت پایدار مصرف انرژی در استان مرکزی برگزار شد که در این راستا صاحبان صنایع، تعامل و همکاری مناسبی داشتند و تلاش شد مصرف گاز در فصل زمستان نیز مدیریت شود، از این رو به واسطه یک اقدام جهادی در حوزه صنعت نفت و برق دوره بحران سپری شد.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha