انتقاد برزیل از ناتوانی سازمان ملل برای حل‌وفصل جنگ اوکراین

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری برزیل بار دیگر از شورای امنیت سازمان ملل به دلیل فقدان توانایی انتقاد کرد و گفت این نهاد سازمان ملل، سازمان کارآمدی برای حل‌وفصل تنش‌ها در شرق اروپا و جنگ اوکراین نیست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل به دنبال سفر به شهر هیروشیمای ژاپن برای شرکت در اجلاس سران گروه هفت، تاکید کرد شورای امنیت سازمان ملل متحد به ماموریت خود برای کمک به صلح جهانی کمک نمی‌کند.

داسیلوا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اگر شورای امنیت سازمان ملل قدرت مذاکره داشت، ممکن بود که شاهد جنگ میان اوکراین و روسیه نباشیم. به یک نهاد جدی، با وزن و قدرت برای تصمیم‌گیری‌ها نیاز است.

وی همچنین از اینکه مذاکرات میان کی‌یف و مسکو به بن بست رسیده است ابراز تاسف کرد و یادآور شد که تنها صلح از مرگِ بیشتر مردم جلوگیری می‌کند.

داسیلوا تصریح کرد کشورهایی مانند برزیل، چین، هند و اندونزی متعهد به ساخت صلح هستند.

رئیس‌جمهوری برزیل در آوریل گذشته (اواخر فروردین) پیشنهاد ایجاد قالبی مشابه گروه بیست (G۲۰) را برای بحث در مورد وضعیت اوکراین و در نتیجه، پایان دادن به این جنگ ارائه کرد. وی همچنین تاکید کرد اتحادیه اروپا و واشنگتن می ‌بایست بیش از ارسال سلاح به اوکراین، بر گفت‌وگو و مذاکره تمرکز کنند.

داسیلوا همچنین به تازگی (۲۰ مه/ روز شنبه/ ۳۰ اردیبهشت) در جریان نشست سران جی‌۷، اصلاح شورای امنیت سازمان ملل را خواستار شد و تاکید کرد راه‌حل مشکلات پیش‌روی بشریت در ایجاد بلوک‌های متخاصم نیست.

به گفته لولا، اصلاحات گفته شده باید ورود اعضای دائمی جدید به شورا را مد نظر قرار دهد.

وی تاکید کرد: راه حل در تشکیل بلوک‌های متخاصم یا پاسخ هایی نیست که فقط تعداد کمی از کشورها را درگیر کند. این امر به ویژه در شرایط گذار به سمت نظم چندقطبی که مستلزم تغییرات عمیق در نهادها است، مهم خواهد بود.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز دیروز یکشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در حاشیه اجلاس گروه۷ در هیروشیمای ژاپن اعلام کرد: زمان اصلاحات هم در شورای امنیت و هم در نظام مدیریت پولی «برتون وودز» (Bretton Woods system) و همسو شدن با واقعیت های دنیای امروز فرا رسیده است.

مارسلو ابرارد وزیر امور خارجه مکزیک نیز پیشتر (مارس گذشته/ اواسط اسفند) از فلج شدن شورای امنیت فعلی سازمان ملل انتقاد کرد.

این مقام مکزیکی گفت در انتقاد از ناکارآمدی شورای امنیت سازمان ملل در حل‌وفصل مسئله جنگ اوکراین گفت: در شورای امنیت سازمان ملل، نوعی از کار افتادگی وجود دارد.

به گفته ابرارد، با توجه به ناکارآمدی سایر نهادهای بین‌المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد، جی‌۲۰ احتمالا تنها مجمعی است که در آن می‌توان در زمینه مسائل چندجانبه در چارچوب تنش‌های ژئوپلیتیکی که در جهان رخ می‌دهد، پیشرفت کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha