۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۷
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85118352
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قیمت نان در زنجان همسان سازی شد

۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۷
کد خبر: 85118352
قیمت نان در زنجان همسان سازی شد

زنجان - ایرنا - سخنگوی کارگروه گندم، آرد و نان استان زنجان گفت: قیمت نان در استان با آنالیزهای انجام شده در خصوص درآمد و هزینه واحدهای نانوایی و بررسی نرخ نان در استان‌های همجوار، اصلاح و همسان سازی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ولی الله زمانی روز دوشنبه در نشست خبری، افزود: بر این اساس قیمت نان لواش نوع یک ۴۵۰ تومان، نان لواش نوع ۲ به قیمت ۵۰۰ تومان، نان بربری نوع یک، هزار و ۵۰۰ تومان، نان بربری نوع ۲ به قیمت ۲ هزار تومان، نان سنگک نوع یک، هزار و ۷۵۰ تومان و نان سنگک نوع ۲ به قیمت ۲ هزار تومان تعیین شد.

وی یادآور شد: در ۲ سال گذشته قیمت نان در استان زنجان ثابت و بدون تغییر بود که با توجه به افزایش هزینه های مربوط به بیمه، حقوق کارگر، حامل های انرژی و برخی مواد اولیه از جمله خمیر مایه، درآمد و هزینه واحدهای نانوایی همخوانی نداشت که بر این اساس با برگزاری جلسات متعدد از سوی دستگاه های متولی و کارهای کارشناسی قیمت نان در استان همسان سازی شد.

زمانی اظهار کرد: با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان که از سال قبل طی مراحلی از سوی وزارت اقتصاد و دارایی در سطح کشور آغاز شد، شناورسازی سهمیه واحدهای نانوایی از ۱۵ اسفندماه سال گذشته آغاز شد که بر اساس آن با نصب دستگاه های هوشمند در واحدهای نانوایی، ساعات شروع و پایان کار، میزان تراکنش تعداد نان های پخت شده کنترل و بر مبنای آن سهمیه نانوایی ها تا سقف یک درصد متغییر شد.

زمانی خاطرنشان کرد: واحدهایی که عملکرد مثبت و قابل قبولی داشتند تا سقف ۱۰ درصد به سهمیه آنها افزوده می شود و واحدهایی که بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه "نانینو" تخلفاتی در این زمینه دارند ۱۰ از سهیمه خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه در این مرحله کل اختیارات از استانها سلب و به مرکز واگذار شده است، خاطرنشان کرد: با وجود افزایش قیمت انواع نان در زنجان، این قیمت ها نسبت به استانهای همجوار همچون آذربایجان شرقی، اردبیل، همدان، قزوین و کردستان همچنان کمتر است.

زمانی با بیان اینکه این افزایش قیمت ها از امروز / اول خرداد/ در تمام نقاط استان اعمال می شود، افزود: ۱۰ گروه نظارتی نیز علاوه بر فعالیت مستمر نهادهای نظارتی و بازرسی استان بر حسن اجرای تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه گندم، آرد و نان استان زنجان فعالیت می کنند و با متخلفان برخورد قانونی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه سهمیه آرد استان یک درصد نسبت به دوره قبل کاهش یافته است، تصریح کرد: علت اصلی این کاهش، تخلفات و ناآگاهی واحدهای نانوایی است که عملکرد آنها در سامانه نانینو ثبت و تحلیل و رفتارهای نامتعارف آنها به عنوان امتیاز منفی منجر به کاهش سهمیه شد.

زمانی با اشاره به علت کم بودن سهمیه هر یک از واحدهای نانوایی فعال در استان، گفت: شمار واحدهای نانوایی فعال در استان زنجان با یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، یک هزار و ۶۰۰ واحد است که ۷۰۰ واحد آن در شهر زنجان قرار دارد درحالی که در استانهای دیگر با جمعیت بیشتر از زنجان، تعداد نانوایی ها بسیار کمتر است و به همین دلیل سهیمه های اختصاص یافته به هر یک از واحدها به طور میانگین روزانه پنج کیسه آرد ۴۰ کیلویی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha