زنجیره خشونت در اکوادور؛ ۶ کشته دیگر در تازه‌ترین حمله مسلحانه

تهران- ایرنا- روند نگران‌کننده افزایش خشونت در اکوادور در حالی ادامه دارد که در تازه‌ترین مورد بر اثر تیراندازی افراد مسلح به رستورانی در یک شهر ساحلی در جنوب غربی این کشور، ۶ تن کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپانیایی سی‌ان‌ان، مشکلات ناامنی مرتبط با قاچاق مواد مخدر به افزایش نگران‌کننده آمار خشونت و جنایت در اکوادور منجر شده و در تازه‌ترین مورد، تیراندازی افراد مسلح به رستورانی در شهر تفریحی مونتانیتا (Montañita) در جنوب غربی این کشور، جان شش نفر را گرفت و شش مجروح باقی گذاشت.

دادستانی اکوادور بدون ارائه جزئیات بیشتر در مورد هویت یا سن قربانیان این حادثه اعلام کرد، تحقیقات درباره این حمله مسلحانه در حال انجام است.

فائوستو سالیناس (Fausto Salinas) فرمانده پلیس به یک روزنامه محلی گفت یکی از کشته شده‌های این حمله، موررو (Morro) نام دارد و سابقه قضایی دارد؛ به این ترتیب گمان می‌رود که هدف این حمله، این فرد بوده است که احتمال می‌رود با گروه جنایتکار لاس آگیلاس (Las Águilas) مرتبط باشد.

این دومین حمله مسلحانه مرگبار هفته جاری در شهری در سواحل اقیانوس آرام در اکوادور محسوب می‌شود. به گفته دادستانی، پنجشنبه گذشته (۱۸ مه/ ۲۸ اردیبهشت)، مردان مسلح وارد یک مراسم تشییع جنازه در بندر مانتا (Manta) شده و به سوی افرادی حاضر در مراسم تیراندازی کردند؛ در جریان این حادثه، چهار نفر کشته و هشت نفر زخمی شدند.

در اواسط آوریل (اواخر فروردین) نیز در شهر اسمرالداس (Esmeraldas) در شمال غربی این کشور و نزدیک مرز با کلمبیا، حدود ۳۰ مرد مسلح به یک بندر ماهیگیری تیراندازی کردند و ۹ نفر را کشتند. دو هفته بعد، افراد مسلح به سمت مردمی که در حال تماشای یک بازی فوتبال در یک گاراژ ماشین بودند تیراندازی کردند، ۱۰ نفر را کشتند و سه نفر دیگر از جمله یک دختر پنج ساله را زخمی کردند.

سیر صعودی تشدید خشونت در چند سال اخیر

به گزارش تارنمای اسپانیایی فرانس‌۲۴، اکوادور که میان کلمبیا و پرو، بزرگترین تولیدکنندگان کوکائین در جهان قرار دارد، بیشترین افزایش خشونت در تاریخ اخیر خود را تجربه می‌کند.

قتل‌های دسته جمعی غیرنظامیان در حال عادی شدن است و جرائم مرتبط با مواد مخدر به افزایش دو برابری کشتار بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی منجر شده و تعداد مقتولان را از ۱۴ به ۲۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر رسانده است.

مقام‌های اکوادوری این خشونت‌ها را ناشی از درگیری بین باندها بر سر کنترل مسیرهای قاچاق در امتداد اقیانوس آرام، به عنوان گذرگاه راهبردی انتقال مواد مخدر به ایالات متحده و اروپا می‌دانند.

دولت اکوادور در سوم مه (۱۳ اردیبهشت) به عنوان بخشی از راهبرد توقف موج خشونت، مجوز عملیات نظامی و پلیس را علیه آنچه تروریسم شناسایی می‌کند، صادر کرد. بر اساس این تصمیم، اقدامات منتسب به جنایات سازمان‌یافته به ویژه قتل‌های افراد مسلح در شهرهای سواحل اکوادور، در زمره اقدامات تروریستی قرار می‌گیرند.

با این حال، مخالفان، واکنش دولت را ناموفق ارزیابی می‌کنند. این در شرایطی است که گیِرمو لاسو (Guillermo Lasso) رئیس‌جمهوری اکوادور با کاهش شدید محبوبیت میان مردم مواجه است و پارلمانی را که به دنبال برکناری او بود منحل کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha