۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۷
کد خبر: 85118478
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گرایش آسیا به انرژی روسیه، در آستانه فصل گرما

۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۷
کد خبر: 85118478
گرایش آسیا به انرژی روسیه، در آستانه فصل گرما

تهران – ایرنا - بلومبرگ در مقاله ای تحلیلی به افزایش تمایل کشورهای آسیایی در خرید انرژی از روسیه، در آستانه فصل گرما، پرداخت و نوشت: «گرمای شدیدی که در هفته های اخیر آسیا را درگیر خود کرده است، یک ذینفع آشکار به وجود آورده است: روسیه.»

به گزارش دوشنبه ایرنا، استریتس تایمز سنگاپور به نقل از بلومبرگ نوشت: از آنجا که کشورهای منطقه تلاش می کنند اطمینان حاصل کنند زغال سنگ، گاز و نفت کوره کافی برای روشن نگه داشتن دستگاه های تهویه مطبوع خود دارند، انرژی روسیه که غرب از آن دوری می کند، برای آنان بیش از پیش جذاب به نظر می رسد.

آنچه که از سوی غربی ها به عنوان فشار بر کرملین برای سنگ اندازی در مسیر تأمین بودجه جنگ آغاز شد، اکنون به یک جاذبه برای اقتصادهای آسیایی تبدیل شده است که نگران روشن ماندن ژنراتورهای برق خود با سوخت کافی در سالی که می تواند گرم ترین سال تاریخ باشد، هستند.

جان دریسکول، مدیر JTD Energy Services Pte Ltd در سنگاپور گفت: «بدترین مکان در حال حاضر در میان این گرمای شدید، جنوب آسیا، به ویژه کشورهای فقیرتر مانند پاکستان یا بنگلادش هستند. زمانی که شما حتی نتوانید به نیازهای اولیه مردم خود رسیدگی کنید، بسیار سخت است که به امور بین المللی اهمیت دهید.»

ارقام شرکت تحقیقاتی کپلر نشان می دهد صادرات زغال سنگ حرارتی و گاز طبیعی روسیه به آسیا، دو سوختی که اغلب برای تولید برق مورد استفاده قرار می گیرند، در سال جاری رشد قابل توجهی داشته است.

حجم زغال سنگ صادراتی در فروردین به شدت افزایش یافت و به ۷.۴۶ میلیون تن رسید که حدود یک سوم بیشتر از سال قبل است. ارسال گاز طبیعی مایع روسیه به آسیا نیز در ماه‌های اخیر پس از عقب‌نشینی قیمت‌ها از بالاترین رکوردی که سوخت را برای بسیاری از کشورهای فقیر غیرقابل‌ خرید کرده بود، در حال رشد بوده است.

در همین حال، طبق گزارش Kpler، صادرات آسیایی نفت کوره روسیه، جایگزین کثیف‌تر و ارزان‌تر سوخت برای تولید برق، در ماه های مارس و آوریل به مدت دو ماه بالاترین رکورد را داشته است.

بلومبرگ می نویسد: انگیزه منطقه جنوب آسیا برای خرید بیشتر انرژی روسیه احتمالاً به دلیل الگوی آب و هوایی در حال ظهور ال نینو افزایش هم خواهد یافت. نخست وزیر ویتنام چندی پیش نسبت به کمبود برق هشدار داد. در حالی که همزمان میانمار با یکی از بدترین شرایط خاموشی تاریخ خود دست و پنجه نرم می کند.

آنیکت اوتاد، تحلیلگر بنیاد انرژی Rystad Energy، می گوید: در هند، تقاضای برق ناشی از گرما احتمالاً عمدتاً توسط زغال سنگ برآورده می شود. این در حالی است که انتشار دی اکسید کربن ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی گرما را در جو به دام می اندازد. این روال سیاره را گرم تر می کند و عامل اصلی رویدادهای شدید آب و هوایی از جمله امواج گرمای فزاینده است.

چین و هند - مشتاق ترین خریداران نفت روسیه با تخفیف - همچنین بیشترین زغال سنگ، گاز و نفت کوره را از مسکو خریداری می کنند. بر اساس محاسبات بلومبرگ بر مبنای داده های موسسه کپلر، این دو کشور بیش از دو سوم زغال سنگ روسیه را که ماه گذشته به آسیا ارسال شده بود، وارد کرند. با این حال، کره جنوبی مقصد ۱۵ درصد از این محموله ها بوده است؛ در حالی که ویتنام، مالزی و سریلانکا نیز به عنوان خریداران عمده سوخت روسیه ظاهر شده اند.

ارقام موسسه کپلر نشان می دهد که در خصوص نفت کوره، چین و هند بزرگترین خریداران از روسیه بودند و عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز از جمله واردکنندگان اصلی بودند.

به گفته اما لی، تحلیلگر موسسه Vortexa، بنگلادش، پاکستان و سریلانکا احتمالا در آینده نفت کوره بیشتری از روسیه برای تولید برق وارد خواهند کرد. وی یادآور شد خاورمیانه نیز اخیرا واردات خود را افزایش داده است و احتمالاً این روند در تابستان نیز ادامه خواهد داشت.

پاکستان در ماه جاری اعلام کرد که مایل است هزینه واردات نفت روسیه را با یوان چین بپردازد. وزیر انرژی این کشور گفت که این کشور برای یک محموله نفت خام سفارش گذاری کرده است، اما مشتاق یک معامله بلندمدت برای خرید آن به ارز چین است.

به گفته کریس ویلکینسون، تحلیلگر ارشد انرژی های تجدیدپذیر در ریستاد، حتی ژاپن، متحد نزدیک ایالات متحده که همواره ادعا می کرد تمایلی به افزایش واردات از روسیه ندارد، ممکن است خریدهای خود را از روسیه در محدوده ای قراردادی گسترش دهد.

وی گفت: «ژاپن ممکن است خرید LNG بیشتری از روسیه را تحت قراردادهای بلندمدت فعلی خود در نظر بگیرد؛ زیرا مقرون به صرفه تر از خرید در بازار نقدی است.»

این کارشناس حوزه انرژی معتقد است خرید فزاینده انرژی روسیه توسط بسیاری از کشورهای آسیایی، هم بر کاهش نفوذ کاخ سفید و هم وضعیت این کشورها، تاثیر خواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: «این کشورها از خود می‌پرسند: آیا ترجیح می‌دهم با آمریکا درگیر شوم یا از تخفیف‌های شدید در انرژی چشم‌پوشی کنم؟ وقتی توافق خوبی روی میز وجود دارد، چگونه کشورهای فقیرتر می توانند نه بگویند؟»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha