تدبیر برای افزایش نرخ زاد و ولد در استان مرکزی ضروری است

اراک - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: تدبیر برای افزایش نرخ زاد و ولد در این استان ضروری است.

به گزارش ایرنا، آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» روز دوشنبه در همایش جوانی جمعیت و فرزندآوری در استان مرکزی، افزود: این استان پس از استان گیلان دومین استان پیر کشور است و نرخ زاد و ولد در استان اکنون کمتر از ۶ دهم است که باید با انجام تدبیر لازم به ۲ و سه دهم افزایش یابد.

وی ادامه داد: افزایش زاد و ولد در کشور و استان مرکزی سربلندی و افزایش عزت و عظمت کشور و پایداری نسل را به همراه دارد.

امام جمعه اراک با یادآوری وجود چالش آب، اقتصاد و جمعیت در کشور خاطرنشان کرد: در صورتی که این چالش‌ها به درستی مدیریت شوند، دیگر مشکلات برای کشور محسوب نمی شوند.

آیت الله دری نجف آبادی با یادآوری هزینه سالانه ۲۰۰ میلیاردی برای کاهش زاد و ولد در دهه‌های گذشته در کشور گفت: تدبیری که سال‌های گذشته در زمینه جمعیت در کشور انجام شد، تدبیر غلطی بود و این مهم کشور را با مشکل مواجه کرد و نیاز است با تدبیر و مدیریت صحیح در زمینه اقتصاد و آب از بروز مشکل برای کشور جلوگیری کرد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: ۹۰ میلیون متر مکعب آب اکنون در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که میزان بهره‌وری آب در این حوزه حدود ۴۰ درصد است و باید با بهره گیری از آبیاری نوین و قطره‌ای ضمن افزایش بهره‌وری از هدر رفت آب در این حوزه جلوگیری کرد.

آیت الله دری نجف‌آبادی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب همواره بر نرخ رشد هشت درصدی در کشور تاکید داشته‌اند و ۲ و نیم تا سه درصد این مهم با افزایش بهره‌وری محقق می‌شود.

وی مشکل اصلی کشور را نبود تدبیر حکیمانه در مصرف انرژی و سرمایه‌های ملی و منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: اکنون در زمینه مصرف منابع خدادادی کشور اسراف و تبذیر وجود دارد و نیاز است با مدیریت صحیح از اسراف در این زمینه جلوگیری شود.

امام جمعه اراک اضافه کرد: ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هفت تا هشت هزار پزشک وارداتی در کشور وجود داشت که امروز به برکت انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران در زمینه درمانی و پزشکی به یکی از کشورهای پیشرو تبدیل شده‌ است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرتسان یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha