۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۰۶
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85118683
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مردم گلستان در اولین روزهای ماه خرداد منتظر دمای ۴۰ درجه باشند

گرگان - ایرنا - مدیرکل هواشناسی گلستان با اعلام استقرار جریانات گرم جنوبی پیش‌بینی کرد در مدت زمان سه روزه فعالیت این سامانه دمای برخی مناطق استان از ۴۰ درجه هم عبور کند.

امان‌محمد کمالی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: فعالیت این سامانه از فردا سه‌شنبه آغاز می‌شود و افزایش محسوس دما، کاهش رطوبت، وزش باد شدید و گرد و خاک محلی از نتایج فعالیت آن است.

وی از احتمال آتش‌سوزی در مراتع و زمین‌های زراعی استان خبر داد و به شهروندان توصیه کرد قبل از ترک جنگل، از خاموش شدن آتش مطمئن شوند.

گلستان ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی دارد.

جنگل‌های گلستان به طول ۲۶۰ کیلومتر از گلوگاه در شرق مازندران آغاز شده و تا روستای گلیداغ شهرستان مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان ادامه دارد.

علاوه بر این پارک ملی گلستان به عنوان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش در این استان قرار دارد که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده است.

استان گلستان ۱۰ ایستگاه سینوپتیک و فرودگاهی، ۲۲ ایستگاه اقلیم شناسی، ۸۰ ایستگاه باران سنجی، ۲۷ ایستگاه خودکار، ۱۳ ایستگاه باران سنجی بر خط، یک ایستگاه جاده‌ای (خوش ییلاق)، یک ایستگاه جو بالا، یک سامانه برآورد شعاع دید افقی در امتداد باند فرودگاه در ۲ سامانه پایش گرد و غبار، ۲ سامانه تشعشع سنجی (اینچه برون و مراوه تپه) و یک سکوی دریایی و ۲ گیرنده تصاویر ماهواره و رادار در مجموع ۱۶۲ سامانه و ایستگاه دارد.

این استان واقع در شمال کشور دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و خشک و گرم و سرد است که بارندگی آن از ۱۵۰ تا ۸۵۰ میلی متر متغیر و موقعیت طبیعی استان شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار، جنگل، مرتع و دریاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha