۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۲۸
کد خبرنگار: 905
کد خبر: 85118705
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اختلال شبکیه چشم از علل مهم نابینایی در دیابت است

اهواز - ایرنا - کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: اختلال شبکیه از علل مهم نابینایی در دیابت است چون به دلیل آسیب طولانی مدت عروق خونی کوچک در این ناحیه از چشم، احتمال آسیب و نابینایی وجود دارد.

دکتر مهرداد عباباف شوشتری دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بیماردیابت نوع یک (مصرف‌کننده انسولین) باید از نظر عوارض دیابت در چشم، پنج سال بعد از تشخیص و پس از آن هر سال به چشم پزشک مراجعه کند.

وی افزود: افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ باید از ابتدای تشخیص بیماری، به صورت سالانه برای معاینه شبکیه چشم به متخصص چشم مراجعه کنند و در صورت تاری دید، مشاهده نقاط سیاه‌رنگ، جرقه نور یا حلقه‌های نوری در اطراف چراغ‌ها، نزد پزشک ویزیت شوند.

عباباف شوشتری ادامه داد: زنان مبتلا به دیابت پیش از باردار شدن و یا بلافاصله پس ازآن باید به چشم‌پزشک مراجعه کنند و سیگار نیز باید ترک شود.

ضرورت مراقب از زخم پای بیماران دیابتی

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان در ادامه زخم پای دیابتی را یکی دیگراز مهم‌ترین عوارض دیابت عنوان کرد و برای پیشگیری از این عارضه گفت: بیماران هر روز پاهای خود را معاینه کرده، با آب ولرم و صابون شست و شو داده و سپس با یک حوله نرم خشک کنند.

وی بیان‌کرد: این افراد لازم است پاهای خود را با کرم مرطوب کننده، نرم و مرطوب نگاه داشته و هرگز بین انگشتان پای خود از مرطوب‌کننده استفاده نکنند.

عباباف شوشتری اضافه‌کرد: آنها باید ناخن‌های خود راکوتاه نگه دارند و صاف و بدون لبه کوتاه کرده و از گرفتن کامل وعمیق ناخن‌های پا و همچنین کندن میخچه وزگیل خودداری کنند .

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: از راه رفتن روی زمین‌های خیلی سرد و یاگرم خود داری کنند، کف پای خود و بین انگشتان را از نظر آثار زخم، کبودی و برجستگی بررسی کرده و در صورت وجود زخم تاول یا قرمزی حتما به پزشک مراجعه کنند، هرگز از چسب زخم برای بستن زخم خود استفاده نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha