۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۵۳
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85118961
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاکستان، هند را متهم به سوء استفاده از موقعیت خود در گروه-۲۰ کرد

اسلام‌آباد - ایرنا - وزیر امور خارجه پاکستان با اعتراض به تصمیم دولت هند برای برگزاری نشست گروه-۲۰ در منطقه مورد مناقشه جامو و کشمیر، اعلام کرد که اسلام‌آباد خواهان روابط خوب با تمام همسایگانش از جمله دهلی نو است اما صلح پایدار در جنوب آسیا منوط به حل مناقشه کشمیر است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تلویزیون ملی پاکستان، «بلال بوتو زرداری» همزمان با تکاپوی دولت هند برای برگزاری سومین نشست کارگروه گردشگری گروه بیست در منطقه کشمیر تحت کنترل خود، طی سخنرانی در پارلمان کشمیر پاکستان در شهر «مظفرآباد» به این تصمیم هند اعتراض و همسایه شرقی خود را به سوء استفاده از جایگاهش در گروه-۲۰ متهم کرد.

زرداری که اواسط ماه گذشته با وجود تداوم بن بست در روابط پرتنش رقبای سنتی شبه قاره برای شرکت در اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای به هند سفر کرد، اظهار داشت که پاکستان خواهان روابط خوب با تمامی همسایگان خود از جمله هند است اما هند باید پاسخگوی اقدامات جنجالی خود در کشمیر باشد.

وی با اعلام همبستگی مردم و دولت پاکستان با مردم کشمیر، خواستار توقف آنچه که وی نقض حقوق بشر در کشمیر خواند، شد و افزود: اسلام‌آباد خواهان اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل درباره کشمیر مبنی بر حق تعیین سرنوشت مردم مسلمان این منطقه از طریق یک همه پرسی تحت نظارت سازمان ملل است.

سخنان وزیر امور خارجه پاکستان در اعتراض به برگزاری نشست گروه-۲۰ در کشمیر تحت کنترل هند درحالی است که دولت چین نیز روزهای اخیر اعلام کرد که این کشور در نشست گروه ۲۰ به ریاست هند که قرار است در منطقه مورد مناقشه جامو و کشمیر در اوایل خرداد ماه برگزار شود، شرکت نخواهد کرد.

منابع خبری پاکستان مدعی هستند که روابط راهبردی پکن با اسلام‌آباد علل انکار چینی‌ها از حضور در نشست آتی گروه بیست در کشمیر هند است و برخی گزارش‌ها حکایت از عقب نشینی مصر، ترکیه، مالزی و عربستان از حضور در این اجلاس دارد.

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان نیز امروز در سخنرانی خود در پارلمان ملی این کشور از موضع چین برای عدم شرکت در اجلاس گروه-۲۰ تمجید کرد و مدعی شد که دیگر دوستان نزدیک پاکستان مانند ترکیه و عربستان نیز تمایلی برای حضور در نشست آتی که قرار است در کشمیر برگزار شود، ندارند.

براساس این گزارش، وزیر امور خارجه پاکستان طی سخنان خود در جمع نمایندگان پارلمان آزاد جامو و کشمیر در شهر مظفرآباد از دولت هند خواست تا امتیازات ویژه جامو و کشمیر را به این منطقه برگرداند. دولت هند در عین حال مواضع همسایه خود پاکستان را بی‌اساس می‌داند و بارها اعلام کرد که کشمیر یک موضوع داخلی هند است و هیچ ارتباطی با دیگر کشورها از جمله پاکستان ندارد.

با وجود تلاش‌های دوره‌ای برای پیشبرد مذاکرات صلح و روند آشتی میان رقبای اتمی شبه قاره، روابط پاکستان و هند همچنان مملو از بی‌اعتمادی و خصومت است. عملیات هوایی هند در خاک پاکستان در اسفندماه ۹۷، سرنگونی دو فروند جنگنده هندی توسط پاکستان، حادثه تروریستی بهمن‌ماه ۹۷ در منطقه «پولواما» علیه نیروهای هندی، لغو امتیازات ویژه منطقه جامو کشمیر از سوی دهلی و تصویب قانون اعطای شهروندی در هند، از جمله دیگر تنش‌های سیاسی، دیپلماتیک و نظامی اخیر میان دو کشور به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha