۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۰۶
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85118974
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل: طرفین در سودان برای آتش بس واقعی در گفتگوها مشارکت کنند

نیویورک – ایرنا- نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سودان با ارائه آخرین آمار از درگیری ها در سودان و وضعیت نابسامان این کشور گفت: طرفین در سودان باید به طور جدی و  با حسن نیت برای پیشبرد یک آتش بس واقعی با یک مکانیسم نظارتی قوی، در گفتگوها مشارکت کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فولکر پرتس نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سودان و رئیس مأموریت انتقال یکپارچه سازمان ملل متحد در سودان روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل افزود: بر اساس برآوردهای اولیه، در درگیری های سودان, بیش از ۷۰۰ نفر از جمله ۱۹۰ کودک کشته و ۶ هزار نفر دیگر زخمی شده اند. بسیاری نیز مفقود هستند.

این مقام سازمان ملل اضافه کرد: این درگیری ها بیش از یک میلیون نفر را آواره کرده اند که بیش از ۸۴۰ هزار نفر به مناطق روستایی و سایر ایالت های سودان پناه برده اند و ۲۵۰ هزار نفر دیگر از مرزهای سودان خارج شده اند. نزدیک به ۸ هزار نفر از جمعیت آواره زنان باردار هستند.

وی تصریح کرد: در خارطوم، دارفور و مناطق دیگر، طرف های متخاصم بدون توجه به قوانین و هنجارهای جنگ به مبارزه خود ادامه می دهند. خانه ها، فروشگاه ها، عبادتگاه ها و تاسیسات آب و برق ویران شده یا آسیب دیده اند.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: بیش از دو سوم بیمارستان ها بسته شده و بسیاری از کارکنان بخش بهداشت کشته شده اند و تجهیزات پزشکی رو به اتمام است. این امر سبب شده تا بخش بهداشت سودان در سراشیبی سقوط قرار گیرد. استفاده مکرر از تاسیسات بهداشتی به عنوان مواضع نظامی غیرقابل قبول است.

نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سودان تصریح کرد: من از گزارش های خشونت جنسی علیه زنان و دختران، از جمله اتهامات تجاوز جنسی در خارطوم و دارفور، وحشت زده شده ام.

وی افزود: در الجنینا در غرب دارفور، درگیری بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع منجر به خشونت قومی تبدیل شده است. شبه نظامیان قبیله ای به جنگ پیوستند و غیرنظامیان برای دفاع از خود مسلح شده اند. خانه ها، بازارها و بیمارستان ها غارت و سوزانده شده اند.

وی ادامه داد: اماکن متعلق به سازمان ملل غارت شده است که بر اساس گزارش ها، بیش از ۴۵۰ غیرنظامی در این حملات کشته شدند و ۷۰۰ نفر دیگر مجروح شدند. در ۱۲ می، گزارش‌ها بر اساس گزارش‌ها، خشونت‌های مجدد منجر به حداقل ۲۸۰ کشته و ده‌ها هزار نفر به چاد متواری شدند.

نماینده سازمان ملل در امور سودان تاکید کرد: طرفین باید به طور جدی و با حسن نیت برای پیشبرد یک آتش بس واقعی با یک مکانیسم نظارتی قوی, در گفتگوها مشارکت کنند. تلاش های منطقه ای و بین المللی برای پایان فوری جنگ در سودان قابل ستایش است. هر طرح هماهنگی باید شامل همسایگان سودان و منطقه شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha