ارتفاعات ۲۵۱۹ پیرانشهر میعادگاه عشق و شهادت

مهاباد - ایرنا - ارتفاعات ۲۵۱۹ تمرچین پیرانشهر برای رزمندگان تیپ ۵۷ لرستان میعادگاه عشق و شهادت بود جایی که در راه فتح و نجات آن از دست ارتش متجاوز رژیم بعث عراق، ۳۵۰ تن از فرزندان این آب و خاک، آسمانی شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روایت‌ها در مورد عملیات حاج عمران در نزدیکی تمرچین پیرانشهر بسیار زیاد است اما آنچه در همه آنها مشترک است اینکه ارتش بعث عراق در سال ۱۳۶۵ حملات گسترده‌ای در مناطق شمالغرب برای نفوذ به عمق خاک کشور آغاز کرد که شمالی ترین نقطه آن در منطقه حاج عمران مشرف به ارتفاعات پیرانشهر بود.

دشمن در این عملیات دفاع متحرک با هفت تیپ و ۱۲ گردان کماندویی و پشتیبانی هوایی و توپخانه‌ای، قصد فتح ارتفاعات مهم مشهور به ۲۵۱۹ و ۲۴۳۵ پیرانشهر را داشت تا علاوه بر استقرار توپخانه در این ارتفاعات، نفوذ خود را در این منطقه تسریع کند.

رزمندگان اسلام با خواندن دست دشمن و اهداف عملیاتی رژیم بعث در این منطقه، برای عملیات گسترده آمده شدند و در ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۶۵ با ورود تیپ ۵۷ لرستان مقابله با دشمن آغاز شد.

در نبردی سنگین، رزمندگان اسلام توانستند در یک تک شبانه؛ ضربات سنگینی به دشمن وارد کنند و علاوه بر فتح ارتفاعات و ناکام گذاشتن دشمن، سه هزار عراقی کشته و ۲۰۰ نفر هم اسیر شدند ضمن اینکه در این عملیات بیش از ۳۰۰ نفر از رزمندگان اسلام بویژه نیروهای تیپ ۵۷ نیز آسمانی شدند.

در عملیات حاج عمران که عمده نیروهای شرکت کننده از تیپ ۵۷ لرستان بودند، ۸۸ شهید از بروجرد، ۶۳ شهید از خرم‌آباد، ۶۵ شهید الیگودرز، ۳۰ شهید از ازنا، ۲۲ شهید از دلفان، ۱۸ شهید از کوهدشت، ۱۲ شهید از درود، ۱۱ شهید از سلسه و هفت شهید از پلدختر از کاروان رزمندگان جدا و خون مطهرشان در این نقطه از ایران اسلامی بر زمین جاری شد.

طبق اعلام فرماندهان نظامی پس از عملیات حاج عمران از مجموع یک هزار و ۶۰۰ نفری تیپ ۵۷ لرستان یک هزار و ۲۰۰ نفر شهید و مجروح شدند اما تیپ پس از این عملیات نه تنها متلاشی نشد بلکه به لشکر تبدیل شد و عملیات غروآفرین کربلای چهار را در منطقه جنوب انجام داد کخ دشمن بعثی پس از آن ناچار به پذیرش قطعنامه ۵۹۷ شد.

در سالروز عملیات آزادسازی ارتفاعات پیرانشهر و عملیات حاج عمران، یادواره ۳۵۰ شهید این عملیات در مرز تمرچین و نزدیکی اِلمان این شهدا با حضور جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، رزمندگان قدیمی این عملیات و فرماندهان نظامی و انتظامی برگزار شد.

یادواره با زیارت قبور شهدای گمنام و یادمان شهدا از سوی رزمندگان آن سال‌ها و خانواده‌های شهدای این عملیات در نقطه صفر مرزی در تمرچین و مکانی که محل رشادت و شهادت تعداد زیادی از رزمندگان اسلام بود، آغاز شد.

مادرانی و دختران شهدا که برای نخستین بار بود، محل شهادت عزیزان خود را زیارت می‌کردند، آری اینجا ارتفاعات پیرانشهر، از همه جاهای دیگر راه رسیدن به آسمان و لقاالله نزدیک تر بود و برای همین مردان آسمانی این عملیات اینجا را برای نوشیدن شرب شهادت انتخاب کردند.

ارتفاعات ۲۵۱۹ پیرانشهر میعادگاه عشق و شهادت

اشک‌ها و لبخندهای شوق دیدار وستان و رزمندگان قدیمی در این چند دقیقه دیدار از میعادگاه با هم در آمیخت، نمی‌توانستم بفهمم که اینان می‌خندند یا گریه می‌کنند.

بسیاری از خانواده‌های شهیدان، بر زمین این منطقه بوسه می‌زندند و خاک آن را در دستان خود می‌فشردند، واژه‌ها از بیان شور این دیدار و همکلام شدن با دوستان و همسنگرانی که پس از ۳۷ سال دوباره در این منطقه گرد هم آمده بودند، عاجز است.

نگاه برخی‌ها به آنسوی میله‌ها و دیوار مرزی دوخته شده بود، پوشش گیاهی هر ۲ طرف مرز یک رنگ و یک تصویر را نشان می‌داد، از نگاه این رزمندگان قدیمی خاک این ۲ دیار رنگینی خود را از خون شهیدانی داشت که برای حفظ وجب به وجب آن رشادت و از خودگذشتگی کرده بودند.

انگشتان یاری نوشتن و لب‌هایم یاری گفتن نداشت و نمی‌توانستم در این رقص و سمای معنوی که رزمندگان قدیمی در آن قرار داشتند، وارد شوم اما دیگر من هم جزوی از این ماجرا بودم و به خود روحیه دادم و با یکی از این انسان‌های آزاده همکلام شدم.

سیدمحمد موسوی گفت: طبق اطلاعات بدست آمده دشمن قصد داشت ارتفاعات این منطقه را فتح و با استقرار توپ‌های با برد ۶۰ کیلومتر منطقه آذربایجان غربی را زیر آتش گرفته و فلج کند.

وی افزود: رزمندگان اسلام توانستند در این عملیات دشمن را شکست داده و خسارت زیادی به آنها وارد کنند.

به گفته وی، آن دوران در تحریم تسلیحاتی قرار داشتیم بطوریکه سه تریلی سیم خاردار ما در خارج توقیف شده بود.

وی که آر پی چی زن گروه بود، اضافه کرد: به قدری مشکل کمبود مهمات داشتیم که قبل از عملیات نتوانستم از آر پی جی استفاده کنم تا قلق آن دستم بیاید چون همه گلوله‌ها را برای هنگام عملیات نگه داشته بودم.

این رزمنده در عملیات حاج عمران از ناحیه گوش و پا زحمی شده بود.

خواهر یکی از شهدای این عملیات نیز گفت: موقعی که به این منطقه وارد شدم احساس کردم برادرم به استقبال ما آمده است، در تصاویر یادبود شهدای تمرچین عکس چهارم (شهید مرتضی نظام اسلامی) برادرم است.

وی از اینکه در جمع رزمندگان و خانواده‌های شهدای این عملیات قرار داشت ابراز خوشحالی کرد و افزود: از نسل جوان امروزی می‌خواهم که راه شهدا را ادامه دهند.

پسر شهیدم به خواب می‌آید

اما در بین خانواده شهدا، داغ مادر شهیدی از همه سخت تر بود، وی که پلاک فرزند شهیدش را در دست داشت، گفت: پسرم بارها به خوابم آمده و می‌گوید که قسمتی از جنازه‌اش پس از تفحص هنوز در این منطقه باقی مانده است.

فریده فاضلی یوسف‌وند که حدود ۷۰ سال داشت و کوله پشتی فرزند شهیدش را به دست گرفته بود، افزود: از گروه تفحص می‌خواهم این قسمت از پیکر پسرم را پیدا کنند، او آرزو داشت مانند امام حسین (ع) در میدان نبرد شهید شود و سرانجام به آرزویش رسید.

بخشی از گفت وگوی ایرنا با مادر شهید سعید صالحی که با لهجه شیرین لکی را در فیلم می‌بینیم و می‌شنویم:

قرائت پیام مقام معظم رهبری در یادواره شهدای عملیات حاج عمران

پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت جمعی از رزمندگان استان لرستان در عملیات حاج عمران در دوم خرداد سال ۶۵، در یادواره ۳۵۰ شهید این عملیات نیز در این یادواره ش قرائت شد.

اهمیت عملیات حاج عمران در دوم خرداد سال ۶۵ به‌گونه‌ای است که باملاحظه متن مقام معظم رهبری می‌توان به اهمیت واقعه حاج عمران و حساس بودن شهادت‌های دلاوران یگان ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در این عملیات پی ‌برد.

در پیام رهبر معظم انقلاب که سال ۹۷ صادر شده بود، آمده است: سلام مرا به مردم استان لرستان، شهر خرم‌آباد و علمای محترم ابلاغ کنید، من رشادت و پایداری مردم و عشایر غیور را در وقایع اخیر جنگ شنیده و اطلاع دارم لیکن در سال ۵۹ شخصا شاهد شجاعت و دلاوری های دواطلبان مخلص آن استان بوده و از نزدیک روجیه مبارز آنان را شناخته‌ام.

نبرد آنان بیش از آنچه شنیدنی باشد دیدنی است، تاسف عمیق و تبریک و تسلیت مرا به مناسبت وقایع حاج عمران به همه ی ان عزیزان به خصوص خانواده محترم شهدا ابلاغ فرمایید.

امیدوارم با شهد پیروزی در آینده ی نه چندان دور کام این ملت بزرگ شیرین شود، از قول من به مردم اطمینان بدهید که پیروزی ما انشاالله و به فضل و لطف الهی دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد.

یادوآره شهدای عملیات حاج عمران روز دوشنبه یکم خرداد در مرز تمرچین پیرانشهر برگزار شد و در آن جمعی از رزمندگان و فرماندهان این عملیات به بازگو کردن خاطرات خود پرداختند و رونمایی از لوح یادبود، زیارت مزار شهدای گمنام و مداحی و ذکر دعا از دیگر بخش‌های یادواره بود.

مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است.

این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیکترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با تمرچین فاصله دارد.

به گزارش ایرنا، جنگ تحمیلی رژیم بهث عراق علیه ایران در تاریخ ۳۱شهریور ۱۳۵۹ با حمله هوایی عراق به چند فرودگاه ایران و تعرض زمینی همزمان ارتش بعث به شهرهای غرب و جنوب ایران، آغاز شد.

آمار شهدای دفاع مقدس ۲۱۳ هزار و ۲۵۵ نفر است که از این تعداد ۱۵۵ هزار و ۸۱ نفر در جبهه‌های جنگ و ۱۶ هزار و ۱۵۴ نفر بر اثر حمله‌های هوایی و توپخانه‌ای دشمن به شهرها و مناطق مسکونی، ۱۱ هزار و ۸۱۴ ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻣﺘﻔﺮﻗﻪ و ۹ هزار و ۸۸۹ نفر در سایر موارد به شهادت رسیدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha