۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۴۹
کد خبرنگار: 992
کد خبر: 85119516
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز کاوش باستان‌شناسی در محیط پیرامونی کاخ چرخاب برازجان

بوشهر- ایرنا- معاون میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: فصل دوم کاوش باستان‌شناسی در محیط پیرامون کاخ چرخاب برازجان آغاز شد.

به‌ گزارش ایرنا نصرالله ابراهیمیروز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: نخستین فصل کاوش در این محوطه باستانی سال ۱۳۹۷ بود، که یافته‌های باستان‌شناسی در این محدوده نشان داد مجموعه‌ای گسترده از تاریخ را در این نقطه شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: با آغاز دومین مرحله از کاوش و مطالعات مکتوب موجود، دست یابی به آثار معماری قابل توجهی در این محدوده با کاوش میدانی پیش بینی می‌شود.

ابراهیمی اظهار کرد: با تحقیقات علمی و میدانی در محیط پیرامونی این کاخ، نشان می‌دهد که نمی‌توان آن را یک بنای ییلاقی دانست و ما به دنبال یک مجموعه شهری هخامنشی در این محدوده هستیم که در دوره‌های مختلف بنا شده است.

کاخ چرخاب اثری باستانی از دوره هخامنشیان در یک کیلومتری جنوب غرب برازجان و ۶۵ کیلومتری شهر بوشهر است.

کاخ چرخاب از کاخ‌های زمستانی کوروش بوده‌ است و همراه کاخ سنگ سیاه و کاخ بردک سیاه کاخ‌های سه‌گانهٔ هخامنشی این منظقه را تشکیل می‌دهند.

این کاخ که در فاصله ۷۰ کیلومتری خلیج فارس قرار دارد به عنوان اصلی‌ترین سند معماری برای اثبات اینکه خلیج فارس از دوران باستان متعلق به ایرانیان بوده‌است می‌شناسند.

در این محوطه باستانی یک لوح تاریخی به خط پارسی باستان در رابطه با کنترل هخامنشیان بر خلیج فارس کشف شده‌است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha