۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۴۹
کد خبر: 85119526
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارسال اف-۱۶ به اوکراین، شاید وقتی دیگر

۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۴۹
کد خبر: 85119526
ارسال اف-۱۶ به اوکراین، شاید وقتی دیگر

تهران- ایرنا- پس از ماه‌ها تلاش اوکراین برای متقاعد کردن متحدان غربی در ارائه جت‌های جنگنده اف-۱۶، اکنون اروپا و آمریکا تنها بر سر آموزش خلبانان این جنگنده ها به توافق رسیده‌اند و هیچ تمایلی به اهدای آن نشان نداده‌اند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از نشریه پولیتیکو، در حالیکه متحدان اوکراین بر سر آموزش خلبانان این کشور برای استفاده از جت های جنگنده اف-۱۶ به توافق رسیده اند، اما هیچ یک حاضر به اهدای خود این جنگنده ها نیستند.

این نشریه می نویسد: پس از ماه‌ها لابی‌گری اوکراین، آمریکا در نهایت جمعه گذشته به آموزش خلبانان اوکراینی با هواپیماهای جنگنده نسل چهارم چراغ سبز نشان داد و این انتظار را ایجاد کرد که ناوگانی از جنگنده های اف-۱۶ به زودی در راه کی‌یف خواهد بود.

اما تاکنون برخی مدعیان اصلی اهدای جت های جنگنده آمریکایی از جمله هلند، بلژیک و دانمارک تنها متعهد به کمک در آموزش خلبانان اوکراینی شده اند و ابراز تمایلی برای اقدام بیشتر نشان نداده اند.

ووپکه هوکسترا وزیر امور خارجه هلند دیروز دوشنبه در بروکسل به خبرنگاران گفت: بیایید اطمینان پیدا کنیم که اکنون از فعالیت های آموزشی بیشترین استفاده را می کنیم. وی سپس افزود: اما اینکه در آینده چه می شود، باید دید.

پولیتیکو در ادامه آورده است که اظهارات وزیر امور خارجه هلند در حالی است که برخی دیگر مانند بلژیک به صورت مستقیم اعلام کرده اند که اف-۱۶ ندارند.

اما این نخستین بار نیست که متحدان غربی در مقابل ارسال کمک به اوکراین مقاومت می کنند و در نهایت هم با گذشت اندکی، یکی از قدرت‌های بزرگ که اغلب آمریکا است، نخستین گام را برمی دارد و به دنبال آن ائتلافی از کشورهای اروپایی به آن می‌پیوندند.

بن هاجز ژنرال پیشین ارتش آمریکا در اروپا در این خصوص گفت: ارائه اف-۱۶ به اوکراین می تواند واقعا وضعیت جنگ را تغییر دهد.

اما به عقیده ناظران، موضوع دیگر چرایی روند همراه با تاخیر تصمیم گیری متحدان اوکراین در ارائه اف-۱۶ است. شاید یکی از دلایل اصلی این امر تعداد محدود اف-۱۶ مازاد باشد. ضمن آنکه چنین جت هایی نیاز به آموزش هم دارند. علاوه بر این آمریکا به عنوان دارنده اصلی این جت ها باید مجوز صادرات مجدد آن را صادر کند.

یوری ساک مشاور وزیر دفاع اوکراین گفت: هلند در موقعیتی است که می تواند نخستین کشور اهدا کننده جت های اف-۱۶ باشد.

سخنگوی وزارت دفاع هلند نیز اعلام کرده است که کشورش در حال حاضر ۲۴ فروند جت جنگنده اف-۱۶ در حال استفاده دارد که از نظر عملیاتی قابل استقرار هستند و تا اواسط سال ۲۰۲۴ مورد استفاده قرار خواهند گرفت. پس از آن، این جنگنده ها می توانند به فروش گذاشته شوند.

علاوه بر این، هلند دارای ۱۸ فروند اف-۱۶ اضافی است که دیگر به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و می توانند در جایی دیگر به کار گرفته شوند.

در این میان انتظار می رود آمریکا به عنوان مبدا اصلی اف-۱۶ ناوگان عظیم این جت ها را حفظ کند. فرانک کندال وزیر نیروی هوایی آمریکا دیروز دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر احتمال ارسال اف-۱۶ از آمریکا به اوکراین گفت: نمی‌دانم. منظورم این است که فکر می‌کنم چندین احتمال وجود دارد.»

انگلیس به عنوان یکی از متحدان اصلی اوکراین که از همان آغاز جنگ در صف نخست ارسال تسلیحات قرار داشته است، اساسا فاقد هرگونه اف-۱۶ برای اهدا است.

چندین کشور دیگر نیز تنها برای آموزش اعلام امادگی کرده اند. آندری دودا رئیس‌جمهوری لهستان هفته گذشته گفت که ورشو به دلیل ارسال میگ-۱۲۹ متعلق به دوران شوروی، حاضر به ارائه جت های مدرن خود نیست.

سخنگوی اولاف شولتس صدراعظم آلمان که کشورش اف-۱۶ در اختیار ندارد، نیز دیروز دوشنبه تنها به اعلام هماهنگی با آمریکا بر سر آموزش خلبانان اوکراینی بسنده کرد.

از همین رو بسیاری از کندی روند تصمیم گیری متحدان اوکراین انتقاد کرده اند. بن هاجز در این خصوص گفت: تداوم روند کند تصمیم‌گیری واشنگتن بسیاری از کارهای خوبی که پیش‌تر انجام شده را زیر سوال می برد.

وی تاکید کرد: اگر دولت تصمیم بگیرد که واقعا می خواد اوکراین در این جنگ پیروز شود، دیگر هیچ بهانه ای وجود ندارد و تصمیم ها باید به موقع گرفته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha