فرمانده بسیج آبادان: مردم آبادان نقش تاثیرگذاری در آزادسازی خرمشهر داشتند

آبادان - ایرنا - فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان آبادان گفت: آبادانی‌ها در عملیات بیت المقدس علاوه بر پشتیبانی نقش تاثیرگذاری در آزادسازی خرمشهر داشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ پاسدار شاپور احمدی سه‌شنبه در همایش نقش آبادانی‌ها در آزادسازی خرمشهر در سینما مهر این شهر اظهارکرد: ۱۹۲ رزمنده آبادانی در عملیات پیروزمندانه بیت المقدس به شهادت رسیدند تا خرمشهر را از چنگ دشمن بعثی خارج کنند.

وی افزود: در این عملیات علاوه بر پشتیبانی مردم آبادان و وارد کردن تلفات به ارتش بعث در خرمشهر به صورت ویژه چهار گردان تیپ فجر، سازماندهی شده در عملیات بیت‌المقدس شرکت کردند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج آبادان گفت: همچنین مردم آبادان در سایر گردان‌ها و لشکرها به صورت داوطلب حضور داشتند و نقش تاثیرگذاری در عملیات غرورآفرین و پیروزمندانه بیت المقدس داشتند.

معاون تیپ فجر یکی از تیپ‌های حاضر در عملیات المقدس و فرمانده سپاه وقت آبادان نیز در این همایش گفت: وضعیت خرمشهر بسیار اسفبار شده بود و شهر در اختیار ارتش بعثی قرار گرفته بود و آبادانی‌ها بخصوص تیپ فجر برای آزادسازی خرمشهر انگیزه زیادی داشتند.

عبدالحسن بنادری اظهارکرد: ما وجب به وجب خرمشهر را می‌شناخیتم و خود را به این شهر رساندیم تا با دشمن بعثی مقابله کنیم و نگذاریم هیچ منطقه‌ و محله‌ای از وطن و شهر خرمشهر خارج شوند.

وی افزود: عملیات بازپس گیری خرمشهر از دهم اردیبهشت ماه ۶۱ آغاز شد و ۲۳ روز به طول انجامید و از تیپ فجر در پایان ۱۹۲ نفر شهید و تعداد زیادی نیز زخمی شده بودند البته گردان ما بیشتر اوقات به صورت گردان خط شکن وارد عمل می‌شد در نتیجه درصد تلفات ما هم بالا بود.

بنادری بیان‌کرد: کل شهر خرمشهر مخروبه شده بود و روی دیوارهای این شهر نوشته شده بود "آمده ایم که بمانیم"، این مسائل دل رزمندگان آبادانی را به درد آورد و هم قسم شدیم تا شهر را نجات دهیم.

وی ادامه داد: ایمان راسخ رزمندگان اسلام و اعتقاد قلبی مردم به انقلاب و نظام اسلامی هرگز اجازه دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در این جنگ را به دشمن را نداد و فتح خرمشهر حاصل ایمان و همدلی رزمندگان بود.

بنادری گفت: عملیات پیروزمندانه بیت المقدس و آزادی خرمشهر وضعیت نوینی در صحنه جنگ تحمیلی و معادلات منطقه ای و فرا منطقه‌ای به وجود آورد و در کتابچه افتخارات ایران برای همیشه ثبت شد.

به گزارش ایرنا، عملیات آزادسازی خرمشهر از مهم‌ترین حماسه‌های دفاع مقدس به شمار می‌رود به‌طوری که می‌توان آن را نقطه عطفی در تاریخ جنگ تحمیلی عنوان کرد. این پیروزی در پی عملیات بیت المقدس به وقوع پیوست و سبب بازپس‌گیری خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ خورشیدی شد.

این عملیات در۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱با رمز «یا علی بن ابی طالب(ع)» آغاز و رزمندگان اسلام با عبور از رودخانه کارون در سه مرحله عملیات، خرمشهر را پس از ۲۰ ماه اسارت آزاد کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha