۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۹
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85119609
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۱ اثر ناملموس ایلام در فهرست آثار ملی ثبت است

۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۹
کد خبر: 85119609
۷۱ اثر ناملموس ایلام در فهرست آثار ملی ثبت است

ایلام - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: ۷۱ اثر ناملموس استان شامل آداب، رسوم، البسه، بازی‌های بومی محلی، خوراک، آیین‌های جشن و عزا و موارد دیگر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرزاد شریفی روز سه‌شنبه در آیین رونمایی از اطلس باستان‌شناسی استان ایلام در هفته گرامیداشت میراث‌فرهنگی اظهار کرد: باتوجه به تعدد قومیت‌ها و طوایف در استان ایلام و وجود آثار ناملموس متنوع فرصتی مناسب برای محققان، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان جهت مطالعه و تحقیق و پیشنهاد برای ثبت ملی است.

وی افزود: اساتید دانشگاهی و پژوهشگران برای حفظ و ماندگاری آثار ناملموس دانشجویان را به سمت تهیه و تدوین پایان‌نامه‌های دانشجویی سوق دهند تا این قشر در قالب پایان‌نامه دانشجویی با این آثار آشنا شوند و در حفظ و ماندگاری میراث ناملموس نقش داشته باشند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام یادآور شد: استان ایلام از غنای بالای تاریخی و تنوع آثار ملموس و ناملموس برخوردار است که باید این ظرفیت‌ها بیشتر از گذشته در سطح کشور معرفی و بستر آشنایی دیگر استان‌ها با غنای تاریخی و فرهنگی ایلام فراهم شود.

شریفی ادامه داد: برای حفظ و ماندگاری میراث ناملموس در معرض فراموشی باید این آثار با کاربردهای جدیدتر به زندگی مدرن خانواده‌ها وارد شود.

وی اضافه کرد: صدور مجوز برای موزه‌های خصوصی یکی از برنامه‌های مهم اداره‌کل است و سال گذشته اولین موزه خصوصی با محوریت سنگ، فسیل و جواهرات راه‌اندازی شد.

مولف کتاب اطلس باستان‌شناسی استان ایلام هم گفت: عرصه‌ها و ابنیه تاریخی استان ایلام قابلیت معرفی در شبکه‌های برون مرزی و ماهواره‌ای با زبان‌های مختلف را دارند.

حبیب‌اله محمودیان پیشنهاد کرد: در گام نخست برنامه‌های مستندی از ابنیه و آثار تاریخی یا گردشگری استان ایلام برای انتشار و پخش در شبکه‌های برون مرزی با سه زبان کردی، فارسی و انگلیسی تهیه شود.

وی تاکید کرد: ایجاد پایگاه‌های ملی و محلی در زمینه‌های گردشگری طبیعی، باستان‌شناسی، تاریخی، دفاع‌مقدس، مذهبی، اجتماعی در استان مورد نیاز و ضروری است.

محمودیان با بیان اینکه اقصی‌نقاط استان غنی از آثار تاریخی است، یادآور شد: به مانند مثال شهرستان دهلران بر اساس شواهد و مستندات یکی از مهمترین قطب‌های پیش از تاریخ و سکونت‌گاه بشر اولیه در جهان بوده است.

وی پیشنهاد داد: محققان و پژوهشگران حوزه باستان‌شناسی و میراث‌فرهنگی به تاریخ و تمدن کهن شهرستان دهلران ورود کنند چرا که این منطقه ظرفیت‌های گسترده‌ای برای مطالعه و تحقیق یافته‌های جدید دارد.

مولف اطلس باستان‌شناسی استان ایلام افزود: تعیین عرصه و حریم بافت تاریخی دهلران، ایجاد پایگاه گردشگری باستان‌شناسی و مطالعاتی تاریخ و در این منطقه و سایر نقاط تاریخی و مهم استان ایجاد و نقشه باستان‌شناسی استان تکمیل شود.

رونمایی از کتاب اطلس باستان‌شناسی استان ایلام با حضور مدیرکل کتابخانه‌ها و معاون فرهنگ و ارشاداسلامی و جمعی از نویسندگان، پژوهشگران، اساتید و فعالان حوزه‌ میراث‌فرهنگی انجام گرفت.

در این آیین تعدادی از فعالان میراث‌فرهنگی تجلیل شدند.

۲۸ اردیبشهت تا سوم خردادماه به نام هفته میراث‌فرهنگی نامگذاری شده و (میراث‌فرهنگی، هویت ملی و نشاط اجتماعی) شعار امسال هفته میراث‌فرهنگی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha