به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا، سید محمد مقیمی در آیین اختتامیه دومین جشنواره روابط عمومی واحدهای دانشگاه تهران افزود: همواره مورد هجمههای مختلف با روشهای متفاوت هستیم. یک روز مدیران دانشگاه را به عنوان خشنترین افراد معرفی میکنند که اجازه نفس کشیدن به دانشجو و استاد نمیدهد و با القاگری، وجهه دانشگاه را تخریب میکنند و مدیریت آن را ضد دانشجو معرفی میکنند و در مقطعی دیگر این مضمون را جلو میبرند که وضعیت فرهنگی و حجاب در دانشگاه رها شده است و تلاش میکنند مدیریت دانشگاه را در بین متدینین، غیرانقلابی و واداده غرب معرفی کنند.
وی ادامه داد: دشمنان با ترسیم وضعیت مدیریت دانشگاه در انتهای دو طیف افراط و تفریط و هجمه سنگین رسانهای در این بازی پیچیده و چندوجهی تلاش میکنند وجهه دانشگاه را که نقطه قوت نظام و کشور است در دوقطبی ساختگی نظام و مردم، از طریق ادراکات نادرست از واقعیت، ناکارآمد نشان دهند.
رییس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: باید هوشیار و مراقب باشیم که در مواجهه با دو طیف افراط و تفریطی که همه اینها نقشه دشمنان و برنامهریزی آنان است، درست عمل کنیم. آنها اگر در یک صحنه بازی را واگذار کنند، در یک صحنه دیگر بازی دیگری را تعریف میکنند. بنابراین باید توجه کنیم همان طور که در بحثهای بحران و حوزه پزشکی، ساعت و زمان طلایی داریم، در مواجهه با دشمن نیز واحد روابط عمومی با ساعت طلایی سر وکار دارد.
نویسنده کتاب روایتی از مدیریت میدانی در نبرد فرهنگی و رسانهای در نماد آموزش عالی افزود: معتقدم هر چه جلوتر میرویم این ساعت طلایی کوتاهتر و محدودتر میشود و حتی دقایق تعیینکننده است. در کتاب روایتی از مدیریت میدانی مربوط به التهابات پاییز ۱۴۰۱، مواردی آمده که نشان میدهد، اگر لحظهای خودمان روایتگر نبودیم، دیگران صحنه را همان طور که دوست داشتند روایت میکردند بنابراین باید در این زمینه هوشیار باشیم و خود را به مهارتهای مختلف رفتاری مجهز کنیم.
مقیمی بر سطحبندی ذینفعان دانشگاه تاکید کرد و گفت: دانشگاه تهران دارای ذینفعان متعدد و متکثری است و هر کدام خواستهها و انتظارات متنوعی دارند. برای اینکه بتوانیم اثربخشی تعامل متقابل را در روابط عمومی دانشگاه شاهد باشیم، در نگاه اول باید بدانیم با چه طیفی از ذینفعان مواجه هستیم، انتظار هر دسته از ذینفعان چیست و چگونه میتوانیم این انتظارات را تأمین کنیم. گاهی یک موضوع و رویداد مورد توجه طیفی از مخاطبان است و برای مخاطبان دیگر ممکن است از اهمیت کمتری برخوردار باشد و بر این اساس، مدت زمانی که باید برای اقناع ذینفع در نظر داشته باشیم، به تناسب نوع موضوعاتی که با آن مواجه هستیم، میتواند از چند دقیقه تا چند ساعت باشد.
وی در این نشست که در سالن شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد، یادآور شد: در حیطه عملکردی روابط عمومی، مفاهیمی همچون مرز گستری، تصور ذهنی، ادراکات مخاطبان، مهارتهای ارتباطی، تاکتیکهای نفوذ و نوعشناسی ذینفعان از اهمیت زیادی برخوردار است که برای کارکرد اثربخش روابط عمومی باید هر یک از این مفاهیم را در بستر عملیاتی آنها مورد واکاوی قرار داد.
رییس دانشگاه تهران ادامه داد:روابط عمومی مشتمل بر اقدامات ارتباطی استراتژیک است که جریان صحیح اطلاعات بین سازمان و جامعه یا مخاطب هدف را تضمین میکند، روابط اثربخش متقابل را بین سازمانها و ذینفعان ایجاد میکند و تلاش میکند تا تصویر ذهنی مثبت بلندمدتی برای سازمان ایجاد نماید. در واقع خلق و حفظ تصویر ذهنی مثبت و سازنده، وظیفه اصلی روابط عمومی است. تعامل و ارتباطات مؤثر به عنوان مهارتهای ویژه کارشناسان روابط عمومی و همچنین توجه به مخاطبان یا ذینفعان روابط عمومی، از دیگر مباحث مهم در کارکرد موفق روابط عمومی است.
التهابات پاییز ۱۴۰۱ جنگ رسانهای و فرهنگی بود
مقیمی همچنین اظهار داشت: نقش روابط عمومی هر روز پیچیدهتر و حیاتیتر میشود. گاهی اوقات نقش روابط عمومی را فقط به انعکاس اخبار منحصر میکنند و گاهی نیز در خصوص برخی رویدادها فکر میکنند راهبرد انفعالی و سکوت بهتر از خبر دادن است. اما امروز اگر ما فعالانه اقدام نکنیم، دیگران زمین بازی را برای ما طراحی خواهند کرد و مجبور میشویم منفعلانه اقدام کنیم.
وی به جایگاه ملی و بینالمللی دانشگاه تهران و اهمیت دانشگاه تهران در تحولات کشور اشاره کرد و گفت: از این رو گاهی بیان یک خبر یا سکوت در مورد اتفاقات باعث واکنشهای متعددی میشود. بنابراین حساسیت نقش روابط عمومی در دانشگاه تهران مضاعف است و باید بتواند در خلق و حفظ نشانگان و اعتبار و شهرت دانشگاه تهران و توسعه و ارتقای آن از راهبرد پیشگامانه و پیشنگر بهره جوید.
استاد دانشگاه تهران با تاکید بر خطیر بودن نقش روابط عمومی، افزود: در حیطه عملکردی روابط عمومی مبحث ادراکات و تصورات مخاطبان از اهمیت ویژه برخوردار است، چرا که ادراک از واقعیت، از خود واقعیت خیلی مهمتر است و رسانهها تعیینکننده این ادراکات هستند. آنچه که اکنون رسانههای غربی و معاندین تحت عنوان واقعیت به خورد افکار عمومی و مردم میدهند، در رفتارهای مخاطبان اثرگذار است. در حالی که گذر زمان نشان میدهد که واقعیت چیز دیگری بوده است و رسانهها با استفاده از مکانیسمهای رفتاری و تکرار کنندگی، ادراکات از موضوعات و رویداد را به صورت وارونه و غیر واقعی شکل میدهند که بعدها مشخص میشود که خیلی از این ادراکات غیرواقعی است اما این ادراکات غیرواقعی از طریق بکارگیری ابزارها و حربههای رسانهای و تاکتیکهای نفوذ، واقعی جلوه داده میشوند و زمانی واقعیتها برملا میشوند که جامعه دچار هزینههای سنگین شده است.
مقیمی خاطرنشان کرد: در ادبیات علمی شاهد تنوعی از روشهای نفوذ هستیم که البته بعضی از این روشها از نظر اخلاقی مورد تأیید ما نیست و چهارچوبهای قانونی و عقیدتی ما آنها را تأیید نمیکند؛ ولی حتماً باید نسبت به این روشها شناخت پیدا کنیم؛ زیرا تا زمانی که این شناخت را نداشته باشیم، نمیتوانیم با هجمهها مقابله کنیم. در اتفاقات و التهابات پاییز سال ۱۴۰۱ که یک جنگ رسانهای و فرهنگی بود، بیشتر تصورات ذهنی رفتارها را شکل میداد و این تصورات هم ساخته و پرداخته رسانههای معاند بود.
نظر شما