رسیدگی به ۲ پرونده در دادگاه جرایم مطبوعاتی

تهران - ایرنا - دادگاه رسیدگی به پرونده ۲ پایگاه خبری جرایم مطبوعاتی در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کریمی در مجتمع قضایی شهید سلیمانی تهران برگزار شد.

به گزارش ایرنا از دادگستری کل استان تهران، حسن کریمی مستشار شعبه ۹ کیفری یک استان تهران درباره جزییات جلسه رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی پرونده ۲ پایگاه خبری در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران، اظهار داشت: پرونده اول درباره پایگاه خبری دیده‌بان و پرونده دوم مربوط به پایگاه خبری تیتر برتر و رسیدگی به اتهام مدیر مسئول این پایگاه خبری بود.

احمد مومنی راد از اعضای هیئت منصفه نیز درباره نتیجه نظر مشورتی هیئت منصفه در این دادگاه گفت: در پرونده پایگاه خبری دیده‌بان با اتهام نشر اکاذیب، اعضای هیئت منصفه به اتفاق آراء، مدیر مسئول پایگاه خبری دیده‌بان را مجرم البته به اتفاق آراء وی را مستحق تخفیف دانستند.

مومنی راد درباره پرونده دوم مورد رسیدگی در دادگاه رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی، افزود: در پرونده پایگاه خبری تیتر برتر، مدیر مسئول آن محاکمه شد و اعضای هیئت منصفه بعد از شنیدن مطالب ارائه شده در دفاع این پایگاه خبری از اتهام نشر اکاذیب رسانه‌ای، وارد شور و مشورت شدند و هیئت منصفه با اکثریت قریب به اتفاق آراء، مدیرمسئول پایگاه خبری تیتر برتر را مجرم دانستند.

رأی نهایی دادگاه توسط قاضی کریمی رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران صادر و ابلاغ خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بر اساس اصل ۲۴ قانون اساسی جرم مطبوعاتی عبارت است از انتشار مطالب مخل به مبانی اسلام و یا حقوق عمومی به وسیله مطبوعات، تفصیل و مصادیق آنها را قانون معین می‌کند.

مطابق ماده ۳۴ قانون اصلاح قانون مطبوعات مصوب ۱۳۷۹ رسیدگی به جرایم مطبوعاتی با توجه به قوانین مربوط به صلاحیت ذاتی در محاکم عمومی یا انقلاب یا سایر مراجع قضایی است که در هر صورت علنی بودن و حضور هیئت منصفه در آن الزامی است.

تبصره ماده ۴ اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب ۱۳۸۱ بیان می‌دارد رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی در دادگاه کیفری استان به عمل خواهد آمد که طبق ماده ۲۰ قانون مذکور رسیدگی به جرایمی که مجازات قانونی آنها قصاص عضو یا قصاص نفس یا اعدام یا رجم یا سلب و یا حبس ابد باشد و نیز رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی ابتدا در دادگاه تجدید نظر استان به عمل خواهد آمد و در این مورد دادگاه مذکور دادگاه کیفری استان نامیده می‌شود.

دادگاه کیفری استان در رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی با حضور هیئت منصفه تشکیل خواهد شد و این دادگاه اکنون صلاحیت رسیدگی به جرم مطبوعاتی را نیز دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha