سند راهبردی کشور در امور نخبگان تقویت می‌شود

تهران- ایرنا- مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز از اجرایی سازی اقدام های ملی سند راهبردی کشور در امور نخبگان خبر داد و گفت: در این ارتباط تفاهم نامه همکاری بنیاد البرز و بنیاد ملی نخبگان به امضا رسید.

حیدر ارشدی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، اظهار داشت: تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد فرهنگی البرز و بنیاد ملی نخبگان به مناسبت شصت و یکمین سال تاسیس بنیاد فرهنگی البرز به انجام رسیده است.

وی افزود: این تفاهم‌نامه در راستای اجرایی‌سازی اقدام‌های ملی سند راهبردی کشور در امور نخبگان به‌منظور تقویت و توسعۀ نظام شناسایی، هدایت، توانمندسازی و ارتقای نظام سیاست‌گذاری و مدیریت امور نخبگان و با هدف بکارگیری حداکثری از توانایی های نخبگان علمی جامعه منعقد شده است.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز ادامه داد: دبیرکل جایزه البرز، موضوع این تفاهم‌نامه را همکاری در زمینۀ شناسایی و پشتیبانی از استعدادهای برتر (دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب) و سرآمدان علمی کشور (دانشمندان، مخترعان و فناوران)؛ و توسعۀ سازوکارها و بسترهای ارتباطی دو مجموعه بنیاد ملی نخبگان و بنیاد فرهنگی البرز به ‌منظور افزایش تعامل و تسهیل در امور شناسایی، هدایت، توانمندسازی و زمینه‌سازی برای اثرگذاری اجتماع نخبگانی و تسریع در تبادل اطلاعات میان دو طرف، بیان نمود.

ارشدی ترویج فرهنگ علم‌آموزی و تجلیل از مقام علم و عالمان و توسعه و تنوع‌بخشی در تعریف سطوح و حوزه‌های فعالیت نخبگانی و روش‌های شناسایی آن‌ها را از جمله مهمترین اهداف این تفاهم‌نامه برشمرد و گفت: توسعۀ سازوکارهای حمایتی در زمینه های آموزشی، پژوهشی و مهارتی نخبگان و ارائۀ خدمات مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های فردی و گروهی و افزایش توانمندسازی نخبگان دارای توانایی تولید محصولات و خدمات با کیفیت در این تفاهم‌نامه، مورد تاکید و توجه قرار گرفته است.

وی ایجاد انگیزه در جامعه نخبگانی در مسیر اعتلای علمی و فرهنگی کشور را از دیگر اهداف این تفاهم نامه عنوان کرد و گفت: فراهم شدن زمینه های آشنایی با سنت حسنه وقف و آثار آن در جامعه، به ویژه وقف در زمینه علم و فناوری را از دیگر اهداف این تفاهم نامه است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در ادامه افزود: همکاری در تبلیغ و معرفی جایزۀ البرز و اطلاع‌رسانی فراخوان ثبت‌نام این جایزه در میان اجتماع نخبگانی؛ و تأثیرگذاری برگزیدگی در جایزه البرز بر اعطای تسهیلات ویژۀ دانشجویان و طلاب مستعد تحصیلی و دانش‌آموختگان برتر؛ از جمله تعهداتی است که در این همکاری در دستور کار بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته است.

ارشدی ادامه داد: بر مبنای این تفاهم نامه، بکارگیری نظام ارزیابی فعال و اجرای آن برای شناسایی مستعدان و سرآمدان در حوزه‌های تخصصی و تأمین امکانات و تمهیدات لازم برای مشارکت در انجام فعالیت‌های مشترک از جمله تعهدات بنیاد فرهنگی البرز است.

وی با اشاره به ارکان این تفاهم‌نامه گفت: به منظور اجرایی‌سازی تفاهم‌نامه، کارگروهی متشکل از نمایندگان دو بنیاد تشکیل و وظیفه تصمیم‌گیری در مورد نحوه اجرای برنامه‌های تعریف شده را برعهده دارند. شایان ذکر است این تفاهم نامه که از ابتدای سال ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود، همزمان با شصت و یکمین سال تاسیس بنیاد فرهنگی البرز به امضای دکتر ناصر باقری مقدم؛ قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و دکتر حیدر ارشدی؛ مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha