۳ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۱۶
کد خبر: 85120189
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

بهره‌وری آب سد علویان مراغه

۳ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۱۶
کد خبر: 85120189
بهره‌وری آب سد علویان مراغه

مراغه- ایرنا- حجم سد علویان به صورت تنظیمی ۱۲۱ میلیون مترمکعب است و این میزان آب در زمان طراحی این سد طی دهه ۶۰ شمسی، برای ۱۲ هزار هکتار از باغات مراغه و بناب در نظر گرفته شده بود اما اکنون مساحت باغات این شهرستان‌ها افزایش یافته است و توسعه بی‌رویه باغات همچنان ادامه دارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، همچنین در زمان طراحی این سد برای تامین آب شرب در ۲ دوره ۴۰ ساله حدود۲۰ میلیون مترمکعب و برای صنعت هشت میلیون مترمکعب آب در نظر گرفته بودند.

مدیر امور آب مراغه می‌گوید: طی سال‌های اخیر و با الزامات ستاد احیای دریاچه ارومیه، مصرف آب در بخش کشاورزی مراغه، بناب و ملکان به ۵۸ میلیون مترمکعب رسیده که آب‌بهای آن حدود پنج میلیارد تومان است.

به گفته «عبدالله فرمانی» بخش صنعت شهرستان در ازای مصرف پنج تا ۶ میلیون مترمکعب آب، حدود ۲۰ میلیارد تومان آب‌بها پرداخت می‌کند و برای حداقل سه‌هزار نفر در این زمینه اشتغال ایجاد شده است در حالی که حدود ۶ هزار نفر به واسطه مصرف ۵۸ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی صاحب شغل هستند.

وی معتقد است که «بهره‌وری آب در بخش غیرکشاورزی بیشتر است و به نظر می‌رسد توسعه صنایع کم‌آب‌بر و مرتبط با کشاورزی از جمله دامپروری باید در سال‌های پیش‌رو بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha