پرواز وعده‌ها پس از ۳۰ سال تاخیر در فرودگاه گناباد به زمین نشست

گناباد- ایرنا- ساخت فرودگاه گناباد که ۳۰ سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد، به عنوان یکی از طرحهای مهم اقتصادی در جنوب استان خراسان رضوی، به اتمام رسیده و مردم و مسوولان این شهرستان چشم‌انتظار گشایش و آغاز بهره‌برداری از آن در روز چهارم خرداد هستند.

به گزارش ایرنا، تکمیل و راه اندازی فرودگاه منطقه ای شهدای گناباد که به نقطه همدلی مردم و مسوولان این شهرستان در ۳۰ سال گذشته تبدیل شده بود، از ابتدای دولت سیزدهم و با عنایت خاص دولتمردان به اوج خود رسید که بالاخره نتیجه‌بخش بود و روند تکمیل و بهره برداری مرحله نخست این فرودگاه سرعت گرفت.

گناباد با برخورداری از ظرفیتهای بسیار در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در جنوب خراسان رضوی و قرار داشتن در مسیر ورود استان‌های جنوبی کشور به این استان و همجواری با ۱۵ شهرستان جنوبی خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی موجب شده که طرح احداث فرودگاه به عنوان یک طرح مهم در سنوات اخیر در این شهرستان مطرح باشد.

فراهم بودن امکانات حمل و نقل مناسب، مطمئن، راحت، سریع و ارزان علاوه بر توسعه اقتصادی در توسعه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری نیز نقش مهمی دارد، زیرا فعالان اقتصادی و گردشگران در برنامه ریزی های خود ۲ عامل هزینه و زمان را مدنظر قرار می دهند و یکی از راههای مناسب به منظور شتاب دادن امور برای نیل به این هدف، ایجاد امکان حمل و نقل هوایی است.

تشکیل ۲۰ کمیته برای افتتاح فرودگاه منطقه ای گناباد

این روزها گناباد، حال و هوای خاصی دارد و مردم و مسوولان در جنب و جوش برای بهره برداری از فرودگاه گناباد در چهارم خردادماه هستند.

فرودگاه گناباد که قرار بود بهمن ماه پارسال و متعاقب آن اواخر اسفندماه با حضور رییس مجلس شورای اسلامی به بهره برداری برسد به دلیل مسائل و مشکلاتی مانند وضعیت جوی و همچنین جلسات مستمر مجلس برای بررسی لایحه بودجه کشور به تعویق افتاد و در نهایت این افتتاح به چهارم خردادماه جاری موکول شد.

۲۰ کمیته برای راه اندازی فرودگاه گناباد تشکیل شده است و از ظرفیت بخش های دولتی و خصوصی در این ارتباط استفاده می شود.

بهره برداری از فرودگاه آرزوی دیرینه مردم گناباد

در کنار مسوولان، آحاد مختلف مردم گناباد و حتی مناطق همجوار هم از ۳۰ سال گذشته که عملیات اجرایی احداث فرودگاه این شهرستان آغاز شده است همواره چشم انتظار بهره برداری از آن و شنیدن صدای پرواز هواپیما بر روی این شهر هستند.

یکی از ساکنان بلوار عدالت گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بهره برداری از فرودگاه این شهرستان به عنوان مهمترین و اثربخش ترین طرح در توسعه و رونق اقتصادی منطقه و آرزوی دیرینه مردم یاد کرد و بهره برداری از آنرا یک جشن مهم منطقه ای خواند.

علیرضا حشمتی اظهار داشت:‌ با توجه به هزینه های بالا در تکمیل و راه اندازی فرودگاه گناباد، مهمتر از راه اندازی این طرح استمرار پروازها و بهره گیری هر چه بهتر از ظرفیت آن در توسعه و رونق اقتصادی منطقه و استان خراسان رضوی است.

یک استاد دانشگاه و از فعالان اقتصادی گناباد نیز گفت:‌ با توجه به قابلیت های اقتصادی و فرهنگی این شهرستان، گردشگری زیربنای مهم توسعه و رونق اقتصادی گناباد به شمار می رود.

ابوالقاسم شفیعی تصریح کرد:‌ یکی از اقدامات مهم برای بهره گیری از ظرفیتهای اقتصادی گناباد و جهت دهی آن در مسیر توسعه و رونق اقتصادی، بهره برداری از فرودگاه این شهرستان است.

سرمایه‌گذاران تامین هزینه‌ بلیت پروازهای فرودگاه گناباد را متقبل شدند

سرمایه‌گذاران و خیران گنابادی تامین بخشی از هزینه‌ بلیت پروازهای فرودگاه این شهرستان را به مدت ۱۰ ماه به صورت چارتر بعد از بهره برداری در سال جاری متقبل شده اند.

فرماندار گناباد گفت:‌ در جلسه هم اندیشی با سرمایه گذاران و خیران گناباد در خصوص راه اندازی فرودگاه گناباد افزود: تعدادی از این افراد در مجموع تامین هزینه های ۶۰ بلیت در هر پرواز از این شهرستان را به صورت چارتر و رفت و برگشت تقبل کرده اند.

رضا نصیری ادامه داد: با توجه به اقدامات در دست انجام برای راه اندازی شرکت هواپیمایی اختصاصی گناباد به موازات راه اندازی فرودگاه، سرمایه گذاران گنابادی برای استمرار پروازها هزینه های فوق را تقبل کرده اند تا صرفه اقتصادی برای شرکت های هواپیمایی تا زمان راه اندازی این شرکت افزایش یابد.

راه اندازی فرودگاه، نویدبخش توسعه گردشگری سلامت

گناباد در کنار ظرفیت های مهم اقتصادی و فرهنگی در زمینه های اجتماعی هم با برخورداری از پتانسیل هایی مانند دانشگاه علوم پزشکی و امکانات و تجهیزات مطلوب در زمینه های درمانی به خصوص بیمارستان علامه بهلول گنابادی به عنوان یکی از محورهای مهم گردشگری سلامت در منطقه مطرح است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت:‌ این شهرستان با برخورداری از ظرفیتهای بسیار در بخش های بهداشتی و درمانی، محور مهم گردشگری سلامت در منطقه است.

دکتر رضا احمدی، صدور مجوز گردشگری سلامت در گناباد توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نیمه دوم سال گذشته را یادآور شد و گفت:‌ به‌ دنبال پیگیری‌های مستمر قبلی مجوز گردشگری سلامت و پذیرش بیماران از کشورهای خارجی برای بیمارستان علامه بهلول گنابادی این شهرستان صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ بیمارستان علامه بهلول گنابادی با دریافت گواهینامه IPD امکان پذیرش بیماران بین‌الملل را به دست آورد و این مساله با توجه به مزایای گردشگری سلامت در توسعه دانشگاه و منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گردشگری سلامت را یکی از اصلی ترین اولویت‌های این دانشگاه عنوان کرد و افزود: جلسات و پیگیری‌های مختلفی در راستای تحقق این هدف طی سنوات گذشته صورت گرفت.

احمدی با اشاره به وجود پزشکان متخصص در رشته‌های مختلف و همچنین ماندگاری ۱۰۰ درصدی پزشکان متخصص در ۹ رشته‌ تخصصی در شهرستان‌های تابعه این دانشگاه (گناباد و بجستان) خاطرنشان کرد: با راه اندازی فرودگاه گناباد، روند پذیرش بیماران خارجی از سایر کشورها و دیگر نقاط کشور افزایش یافته و این منطقه به عنوان محور گردشگری سلامت مطرح خواهد شد.

اختصاص ۹۴۵ میلیارد ریال برای تکمیل فرودگاه گناباد

عملیات اجرایی فرودگاه گناباد در ۳۰ سال گذشته در زمینی به وسعت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار ساخته شده که ۲ هزار و ۷۰۰ متر باند به عرض ۶۰ متر دارد و با صرف ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه تکمیل شده است.

با راه اندازی فرودگاه گناباد علاوه بر مردم این شهرستان، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان های بجستان، رشتخوار، مه‌ولات، خواف در خراسان رضوی و نیز شهرستان های فردوس، سرایان، خضری دشت بیاض و قائن در شمال استان خراسان جنوبی نیز از ظرفیت این فرودگاه برخوردار می شوند.

فرودگاه گناباد تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد و بعد از راه اندازی به عنوان سومین فرودگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد و سبزوار، در منطقه جنوب خراسان رضوی فعالیت خواهد داشت.

فرماندار گناباد گفت:‌ از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال که تاکنون برای تکمیل فرودگاه این شهرستان هزینه شده، هزار میلیارد ریال با پیگیری های مستمر مسوولان ذیربط اعم از فرمانداری و همچنین نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی محقق شده است.

رضا نصیری گفت:‌ علاوه بر این مبلغ ۹۴۵ میلیارد ریال اعتبار هم در سال جاری برای اجرای طرح توسعه فرودگاه گناباد اختصاص یافته که اجرای آن با انتخاب پیمانکار در آینده نزدیک آغاز می شود.

فرودگاه گناباد، محور تحول در جنوب خراسان رضوی

اجرای طرح ساخت فرودگاه گناباد در کنار دیگر طرحهای زیربنایی و مهم مانند خط ریلی یونسی - گناباد به عنوان قطعه نخست راه آهن مشهد به زاهدان و چابهار، گناباد را به محور تحول و رونق اقتصادی در منطقه تبدیل می کند.

فرماندار گناباد با اشاره به افتتاح فرودگاه منطقه ای شهدای این شهرستان طی ۲ روز آینده با حضور رییس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ ایجاد تحول در منطقه جنوب خراسان رضوی نیازمند راه اندازی این فرودگاه است.

رضا نصیری با اشاره به موقعیت و ظرفیت‌های گناباد در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی افزود:‌ با راه اندازی فرودگاه مذکور از این به بعد این شهرستان به مرکز تحولات منطقه تبدیل می شود.

نصیری با اشاره به ظرفیت‌های گناباد در بخشهای فرهنگی، ‌ اقتصادی و اجتماعی افزود:‌ راه اندازی فرودگاه گناباد در توسعه زیرساخت‌های مشابه در منطقه و به خصوص ۱۵ شهرستان همجوار جنوب استان خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی نقش مهمی دارد.

وی تصریح کرد:‌ باید با شناخت دقیق این قابلیت های بالقوه با بهره برداری از فرودگاه آنها را در مسیر توسعه منطقه ای به فعلیت تبدیل کرد.

فرودگاه گناباد، موثر در توسعه و رونق صنعتی و معدنی منطقه

ظرفیت های بسیار در بخش های اقتصادی اعم از صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی و صنایع وابسته برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و استعدادهای بسیار در زمینه محصولات کشاورزی از جمله پسته و زعفران، وجود ۲۰ ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگهای ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، ۱۷۲ واحد صنعتی فعال در بخش های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی از ظرفیت های مهم سرمایه گذاری در گناباد محسوب می شود.

از مجموع ۱۷۸ هزار تن تولید سالانه محصولات کشاورزی در گناباد ۹۰ هزار و ۵۰۰ تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته بندی و سرمایه گذاری ناکافی در این بخش به صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج صادر و ماحصل تلاش کشاورزان گنابادی به نام سایر مناطق در بازار مصرف عرضه می شود، که بر این اساس تکمیل طرح احداث فرودگاه گناباد نقطه قوتی در آسانی سفر و جذب سرمایه گذاران در این منطقه به شمار می رود.

مدیر تولید یکی از واحدهای تولیدی گناباد به خبرنگار ایرنا گفت:‌ دوری از بازارهای مصرف و مرکز استان خراسان رضوی و کشور خطر سرمایه گذاری در این شهرستان را در سنوات گذشته افزایش داده و موجب بالا رفتن هزینه های تولید شده بود.

علیرضا محمدی گفت:‌ با راه اندازی فرودگاه گناباد، علاوه بر انتقال بهتر کالاهای صادراتی از طریق حمل و نقل هوایی، سرمایه گذاران بیشتری برای سرمایه گذاری در منطقه ابراز تمایل خواهند کرد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد، فعالیت فرودگاه این شهرستان را زیربنای مهم توسعه و رونق اقتصادی جنوب خراسان رضوی و از جمله این شهرستان در بخش های مختلف و به خصوص صنعت و معدن و توسعه صادرات و تجارت برشمرد.

هادی ایزدی اظهار داشت: با توجه به مسافت زیاد گناباد تا مرکز استان و نیز پایتخت، با راه اندازی فرودگاه، بستر حضور مسوولان، کارآفرینان، سرمایه گذاران و هیاتهای اقتصادی در منطقه برای شناسایی قابلیت های سرمایه گذاری و توسعه ای بیشتر فراهم می شود و این خود در معرفی این قابلیتها در سطوح ملی و بین المللی تاثیر بسیاری دارد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین راه اندازی فرودگاه گناباد موجب سرعت بخشی به سفر کارشناسان داخلی و خارجی برای بررسی، تعمیر و تامین تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی، که متوقف و یا تعطیل شده اند، می‌ شود.

دبیر کانون بازاریان و عضو سابق شورای اسلامی گناباد نیز گفت: شاید در وهله نخست چنین تصور شود که فرودگاه یک زیرساخت لوکس برای افراد متمکن است ولی در حقیت فرودگاه نقش اساسی در توسعه هر منطقه دارد.

هادی رفیع تصریح کرد: باید با هم افزایی بین همه بخشها و فعالان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نه تنها در گناباد بلکه در سایر نقاط حول محور بهره گیری درست از ظرفیت فرودگاه در سطوح منطقه ای بیشترین استفاده را کرد.

فرماندار بجستان هم با اشاره به ظرفیت های فرودگاه گناباد در توسعه و رونق اقتصادی جنوب خراسان رضوی گفت:‌ بعد مسافت و دوری از بازارهای مصرف و دیگر نقاط کشور موجب شده بود که برخی از سرمایه گذاران در این شهرستان سرمایه گذاری نکنند ولی با راه اندازی فرودگاه گناباد روند جذب سرمایه گذاری تسهیل می شود.

حسن حیدری گفت:‌ تعدادی از سرمایه گذاران عنوان کرده اند که با راه اندازی فرودگاه گناباد و کاهش مشکلات تردد، ‌ در شهرستان بجستان سرمایه گذاری می کنند و به نوعی چشم انتظار راه اندازی این فرودگاه هستند.

وی اظهار داشت:‌ راه اندازی طرحهای مهمی چون فرودگاه علاوه بر رونق اقتصادی، در توسعه سرمایه گذاری و اشتغال و شکوفایی بخش های مختلف تولیدی نقش زیادی می تواند داشته باشد.

فرودگاه گناباد بسترساز رونق گردشگری منطقه ای

صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از ملزومات اساسی توسعه صنعت گردشگری، دسترسی به جاذبه ها را برای گردشگران اماکن تاریخی آسان می سازد، لذا فراهم بودن امکانات حمل و نقل مناسب، مطمئن، راحت و سریع زیربنای توسعه گردشگری است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: گردشگران در تصمیمات خود ۲ عامل هزینه و زمان را مد نظر قرار می دهند و برای دسترسی به مقاصد گردشگری، انتخاب شبکه حمل و نقل و فراهم بودن شبکه مناسب بر این ۲ عامل تاثیر می گذارد.

حمیدرضا محمودی قوژدی افزود: حمل و نقل و دسترسی راحت و با کیفیت برای گردشگران و تجار، بسیار مهم بوده و تاثیر مستقیمی در تصمیم گیری آنها برای سفر دارد و با نگاهی ساده و گذرا به شهرها و کشورهای پیشرفته، می توان دریافت که اغلب مناطق توسعه یافته گردشگری از یک شبکه حمل و نقل ترکیبی چند وجهی پیشرفته (جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی) برخوردار بوده اند.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha