آیا آوارگان سوریه مقیم ترکیه به کشور خود باز می گردند؟

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: میلیون‌ها آواره سوری ساکن ترکیه را در مدت زمان معین و بر اساس برنامه تدوین شده به کشور خود و به مناطق تحت کنترل دولت مرکزی سوریه بازمی گردانیم.

به گزارش امروز (چهارشنبه) ایرنا به نقل از شبکه تی. آر. تی خبر، "مولود چاووش اوغلو" دیشب در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: ترکیه در نظر دارد کمیسیونی را در سطح معاونان وزیر خارجه ترکیه و سوریه تشکیل دهد و اعضای این کمیسیون بر روی نقشه راه بازگشت آوارگان (سوری) به کشور خود کار خواهند کرد.

وی با بیان این که دولت ترکیه برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشور خود مصمم بوده، اما مخالف رویکرد نژادپرستانه این کار است، افزود: در این کمیسیون علاوه بر معاونان وزارت امور خارجه، عواملی از وزارت دفاع، وزارت کشور و سازمان اطلاعات ترکیه نیز فعالیت خواهند کرد.

چاووش اوغلو همچنین با اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری نشستی در سطح سران ترکیه و سوریه در آینده گفت: تهیه نقشه راه بازگرداندن آوارگان سوری به کشور خود در کمیسیونی که قرار است در سطح معاونان وزیر خارجه تشکیل شود، در دست کار است و این نقشه راه برای تصمیم گیری در نشست سران دو کشور آماده می شود.

وی تاکید کرد: برای بازگشت آوارگان سوری به کشور خود، همکاری با دولت مرکزی سوریه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی، سازمان ملل و کسانی که با حمایت اتحادیه اروپا، بهداشت، آموزش، اقامت و غذای آوارگان را تامین می‌کنند، ضروری است.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: بر اساس نقشه راه تدوین شده و مطالعات کارشناسی، ۱۰۰ هزار تا یک میلیون آواره سوری به مناطق امن تحت کنترل دولت مرکزی سوریه باز می گردند.

چاووش اوغلو با رد حضور ۱۰ میلیون آواره سوری در ترکیه که از سوی کمال قلیچداراوغلو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه مطرح شده است، گفت: دولت کنونی ترکیه شروع به بازگرداندن آوارگان سوری به کشور خود کرده است و فعالیت در این زمینه جریان دارد.

وی شمار آوارگان سوری حاضر در ترکیه را حدود ۳.۷ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: آمار ۳.۷ میلیون آواره سوری ساکن ترکیه از سوی سازمان ملل نیز تایید شده است.

وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: مردم به این آمار ساختگی و افرادی که در صدد تحریف واقعیت و فریب آنها هستند، اعتماد نمی کنند و معتقدیم فردی که آرزوی اداره ترکیه را دارد، نباید در مورد موضوعی که همه از آن مطلع هستند و آمار رسمی واضح وجود دارد، دروغ بگوید.

وی در ادامه با ادعای تداوم حضور عناصر گروه تروریستی پ. ک.ک در شمال و شرق سوریه گفت: ترکیه برای پاکسازی پ. ک.ک از این مناطق حتی اگر مورد حمایت آمریکا و فرانسه هم باشند، اقدام خواهد کرد.

چاووش اوغلو با انتقاد از وعده کمال قلیچداراوغلو در خصوص عقب کشیدن نظامیان ترکیه از شمال سوریه در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: ترکیه برای پاکسازی تروریست‌ها مصمم بوده و تاکنون از تشکیل یک کریدور ترور در شمال سوریه جلوگیری کرده است.

با اغاز بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ ۱۲ میلیون نفر از جمعیت ۲۳/۵ میلیون نفری این کشور آواره شدند که از این میان ۶/۵ میلیون به خارج سوریه رفتند و ۵/۵ میلیون نفر نیز در داخل این کشور آواره شدند. به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، هم اکنون شمار زیادی از آوارگان سوری مقیم ترکیه که منابع رسمی تعداد آنها را حدود سه میلیون نفر می دادند، به عنوان کارگر در کارخانه ها و دیگر مراکز ترکیه فعال هستند و خروج آنها مشکلات زیادی برای صاحبان صنایع این کشور ایجاد خواهد کرد، از این رو مقامات آنکارا تمایل زیادی برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان ندارند و در ظاهر اعلام می کنند که در حال برنامه ریزی برای بازگشت آوارگان سوری به کشور خود هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha