۱۲۵ هزار هکتار از زمین‌های خدابنده به کشت گندم دیم اختصاص یافت

زنجان - ایرنا - فرماندار خدابنده گفت: امسال ۱۲۵ هزار هکتار از زمین‌های خدابنده به کشت گندم دیم اختصاص یافت که نقش موثری در تامین نیاز استان زنجان به این محصول ایفا می‌کند.

جواد تاراسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شهرستان دارای هفت شهر، ۳۰۰ روستا و پنج بخش است که اهالی همه این مناطق با کمترین هزینه و کمترین استفاده از منابع ملی به عنوان تولیدکننده بخش کشاورزی محسوب می شوند.

وی گفت: علاوه بر کشت دیم، پنج هزار و ۵۰۰ هکتار کشت آبی نیز به شهرستان خدابنده اختصاص دارد و کل سطح زیر کشت گندم آبی در استان ۱۸ هزار هکتار است.

این مسوول افزود: کشاورزان شهرستان خدابنده در سال زراعی جاری با کشت این میزان محصول، گندم مورد نیاز برای تامین نان مردم استان زنجان را تامین خواهند کرد.

تاراسی خاطرنشان کرد: امسال در مجموع بیش از ۱۷۰ هزار تن گندم در این شهرستان تولید خواهد شد که این میزان در سال زراعی گذشته حدود ۱۱۳ هزار تن بود که بر این اساس تولید گندم در شهرستان خدابنده ۵۰ درصد نسبت به سال زراعی گذشته افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: مسوولان استان با جدیت پیگیر تسویه حساب به روز با کشاورزان هستند که محصول گندم برداشتی خود را به نرخ تعیین شده تضمینی به مراکز خرید تحویل می دهند.

تاراسی، نرخ خرید تضمینی گندم تعیین شده در سال جاری را برای هرکیلوگرم ۱۵ هزار تومان ذکر و تاکید کرد: با خرید گندم مازاد بر نیاز و به روز شدن پرداخت قیمت محصول خریداری شده، کشاورزان برای تحویل گندم به مراکز خرید بیش از پیش ترغیب می شوند.

وی با اشاره به بحث عملیات بهزراعی گندم در شهرستان خدابنده، گفت: جهاد کشاورزی این شهرستان با ایجاد شبکه مراقبت، بیشترین انرژی را در خصوص کشت گندم سالم و با بهره وری بالا صرف کرد که ۶۵ نیروی کارشناس در این شبکه تاکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر روز آموزش در جهت کاهش آفت سن گندم را به بهره برداران ارایه کردند.

تاراسی فعالیت مراکز علمی و پژوهشی در این بخش را مهم و تاثیرگذار در افزایش کیفیت و کمیت محصول تولیدی دانست و افزود: رعایت میزان مصرف کود و سم همچنین زمان مصرف آنها در کیفیت محصول بسیار مهم است به طوریکه اگر کود و سم در زمان مناسب استفاده شود علاوه بر اینکه از آسیب به محصول پیشگیری می کند برای سلامت مصرف کنندگان نیز مشکلی ایجاد نمی شود.

از کل پنج هزار و ۱۵۱ کیلومترمربع مساحت شهرستان خدابنده، ۳۵۹ هزار هکتار زمین کشاورزی و ۱۵۰ هزار هکتار نیز مراتع و اراضی ملی است و سالانه بیش از ۶۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی توسط ۲۳ هزار بهره بردار در این شهرستان تولید می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha