شنوندگان عزیز توجه فرمایید: خرمشهر آزاد شد+ فیلم

تهران- ایرنا- «شنوندگان عزیز توجه فرمایید: خرمشهر شهر خون و حماسه آزاد شد». از صدای محمود کریمی علویچه یک خاطره شیرین در ذهن داریم. او همان کسی است که روز سوم خرداد ۶۱ با خبر خوشحال‌کننده‌اش ایران را غرق در شادی و سرور کرد.

به گزارش ایرنا، خبر فتح خرمشهر در ساعت ۱۰ صبح به مدیران رادیو رسید؛ ولی آن‌ها به دلایلی دست نگه داشتند و ساعت ۱۵ مردم را از این پیروزی مطلع کردند.

در آن دقایق خاطره‌انگیز محمود کریمی روی آنتن آمد و روی پس‌زمینه مارش نظامی این جمله معروف را گفت: «شنوندگان عزیز توجه فرمایید خرمشهر شهر خون و حماسه آزاد شد.» آن زمان هنوز رادیو جبهه افتتاح نشده بود و چهار سال بعد با افتتاح رادیو جبهه، مردم بیشتر با صدای محمود کریمی آشنا شدند.

در روز سوم خرداد برنامه‌های رادیو در ساعت ۱۵ قطع شد و مارش نظامی به مدت ۳ دقیقه از رادیو پخش شد. ناصر کاشانی، گوینده خبر چند بار اعلام کرد: «شنوندگان عزیر توجه فرمایید؛ خونین‌شهر، شهر خون آزاد شد.» سپس مارش ادامه پیدا کرد و به دنبال آن محمد کریمی علویجه، آنتن را در اختیار گرفت و آن جمله معروف را گفت.

هم اکنون فایلی صوتی از اجرای کریمی در سایت رادیو ایران موجود است که او این متن حماسی را فریاد می‌زند: سجاده ای داریم به وسعت زمین، و قبله ای به عمق هستی و صفوفی به زیبایی اقیانوس. ایمانی راسخ تر از کوه ها و آیاتی به دل انگیزی حقیقت و همواره به امامت نور خورشید نماز می گذاریم.

شنوندگان عزیز توجه فرمایید: خرمشهر آزاد شد+ فیلم

محمود کریمی تحصیلات ابتدایی را درشهرعلویجه از استان اصفهان به پایان رساند و در فروردین سال ۱۳۵۷ در رشته آمار از مؤسسه آموزش عالی آمار و انفورماتیک تهران کارشناسی گرفت. وی پس از خروج از ایران در اواخر دهه شصت ابتدا در لندن و سپس در بردفورد انگلیس اقامت گزید. ولی با اتمام تحصیلات خود به تهران بازگشت و در حال حاضر عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی است.

او در اواخر سال ۱۳۵۸ در پی یک فراخوان عمومی از طرف صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مرکز اصفهان، برای گویندگی برگزیده شد و به عنوان گوینده و سپس نویسنده و گزارشگر در این مرکز فعالیت خود را آغاز کرد. پس از شروع جنگ وی از رادیو اصفهان به پادگان ابوذر در استان باختران رفت و در رادیوی مستقر در جبهه سرپل ذهاب در منطقه اسلام‌آباد غرب ارتباط مستقیم با جبهه‌های جنگ را تجربه کرد. به گفته خودش «هر روز با یک ضبط پرتابل راه می‌افتادم و به دفتر و انبار و ستاد و سنگرها سر می‌زدم». او سپس در اوایل سال ۱۳۶۰ به پخش رادیو در تهران رفت.
از دیگر فعالیت‌های ماندگار کریمی پوشش زندهٔ مراسم خاکسپاری حضرت امام خمینی (ره) در ۱۶ خرداد ۱۳۶۸ بود. از او یک مقتل خوانی سوزناک با عنوان عاشورا، سراپردهٔ راز که در روزهای عاشورا از رادیو ایران پخش می‌شد نیز باقی‌مانده است.

صدای شادی و اندوه مردم در رادیو پیچیده است

در روزگاری که خبری از امواج اینترنت نبود، رادیو تنها رسانه در دسترس و قابل حمل محسوب می‌شد که جدیدترین پیام‌ها را در لحظه به گوش مخاطبان می‌رساند. مردم کشور ما در دوران دفاع مقدس با آژیرهای قرمز رادیو روانه پناهگاه شدند، با نوای خوش «خرمشهر آزاد شد» به خیابان‌ها ریختند و شادمانی کردند و با شنیدن خبر پذیرش قطعنامه از رادیو از اتمام جنگ تحمیلی آگاه شدند.

رادیو در مقاطع مختلف تاریخ ملت ایران نقش آفرین و تاثیرگذار بوده است. در بزنگاه های مهم سیاسی و اجتماعی مثل انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، فتح خرمشهر و... صدای شادی و اندوه مردم در رادیو پیچیده و به گوش همه رسیده است.

رادیو در دوران هشت سال جنگ تحمیلی ثابت کرد که بی‌جهت این وسیله را صمیمی‌ترین رسانه لقب نداده‌اند. رادیو در آن زمان جاده‌ای دو طرفه بود که هم صدای مردم را به گوش رزمندگان می‌رساند و هم وضعیت جبهه‌ها را برای شنوندگان به تصویر می‌کشید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha