تلاش برای اشتغال و کارآفرینی دانش‌آموختگان با افتتاح یک نمایشگاه و اجرای یک طرح

تهران- ایرنا- کار و کارآفرینی کلیدواژه‌ برنامه‌های اولین روزهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود و نمایشگاه کار در دانشگاه تهران و طرح ملی ترویج کارآفرینی در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز و اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، روزهای پایان اردیبهشت در آموزش عالی با برگزاری نمایشگاه‌ها و آغاز طرح‌هایی همراه بود که هدف آنها توسعه اشتغال و فرهنگ کارآفرینی میان دانش‌آموختگان بود؛ نشانه‌ای دیگر از تلاش وزارت علوم برای کاهش آمار بیکاری دانش‌آموختگان و ورود آنها به کارآفرینی. دوشنبه گذشته (اول خرداد) نمایشگاه کار دانشگاه تهران و طرح ملی ترویج کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد؛ دو رویدادی که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آنها حضور یافت.

محمدعلی زلفی‌گل در افتتاح نمایشگاه کار که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آن حضور داشت، گفت: باید تلاش کنیم نهضت اشتغال را به پروژه ملی کشور تبدیل کنیم و همه امکانات کشور را برای تحقق این هدف بسیج کنیم. اگر جوانان شغلی متناسب با تخصص خود داشته باشند، به موقع تشکیل خانواده می دهند و امید و نشاط در جامعه گسترده می شود و شاهد مهاجرت بخشی از نخبگان نخواهیم بود.

وی افزود: یکی از وظایف آموزش عالی تبدیل پروژه ملی اشتغال به نهضتی ملی است و دانشگاه تهران پرچم دار این اقدام شده است. دانش قدرت آفرینش می دهد و دانشگاه منشا آفرینش است. فرهنگ آفرینی، نوآفرینی، کار آفرینی و ایجاد مزیت های جدید وظیفه دانشگاه است. یکی از نکاتی که دانشگاه باید به آن توجه کند، استفاده از مزیت‌های نسبی کشور است؛ یعنی استفاده از امکاناتی مانند اقلیم چهار فصل، منابع طبیعی تا خام فروشی نکنیم.

رییس دانشگاه تهران نیز شعار این دانشگاه برای تحقق دانشگاه کارآفرین را جهاد علمی با رویکرد مسوولیت اجتماعی عنوان کرد و گفت: اگر چنین شعاری را مطرح کردیم، یعنی لازم است ساختار درونی دانشگاه تهران را متحول کنیم و به همین دلیل باید متناسب با اهداف دانشگاه کارآفرین پیش رویم.

سیدمحمد مقیمی در آیین گشایش نمایشگاه کار دانشگاه تهران افزود: نباید با نگاه بروکراتیک به واحدهای آموزشی نگاه شود.

اگر ساختار موجود دانشگاه نتواند اهداف را محقق کند، همه تلاش‌های ما بیهوده است. به جای رویکرد جزیره‌ای به ماموریت‌های مختلف دانشگاه باید مجموعه را در قالب منظومه‌ای، شبکه‌ای و پیوسته مدیریت کنیم. یکی از ایرادات در بخش آموزش عالی، رویکردهای بروکراتیک در اداره و مدیریت آنها است.

تلاش برای اشتغال و کارآفرینی دانش‌آموختگان با افتتاح یک نمایشگاه و اجرای یک طرح

وی همچنین عصر دوشنبه در آیین آغاز به کار طرح ملی ترویج کارآفرینی در پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر افزود: یکی از برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حرکت در راستای تبدیل علوم به فنون، خلق ثروت و مهارت‌افزایی در آموزش‌های دانشگاهی است. در این راستا چند طرح جدید رونمایی شده که یکی از آنها طرح ملی ترویج کارآفرینی است. در این طرح از دانشگاه‌ها حمایت مالی می‌شود تا دانشجویان علاقمند در این طرح شرکت کنند و از آموزش‌های لازم در عرصه کارآفرینی بهره‌مند شوند.

افرادی که در زمینه کارآفرینی صاحب تجربه هستند، دانشجویان را در زمینه کارآفرینی، شرایط کارآفرینی، نیازهای دانشی در عرصه کارآفرینی، آشنایی با نیازهای بازار، حضور در بازار و عرصه اشتغال آشنا می کنند تا در راستای افزایش کارآمادگی دانشجویان بتوانیم گام مؤثری برداریم.

تلاش برای اشتغال و کارآفرینی دانش‌آموختگان با افتتاح یک نمایشگاه و اجرای یک طرح

انتخاب برگزیدگان نشان عالی دانش با اجماع شخصیت‌ها و نهادهای علمی

دبیر اعطای نخستین نشان عالی دانش گفت: در مورد ۱۲ برگزیده نشان عالی دانش در شورای علمی و شورای سیاستگذاری اجماع صورت گرفته است. بنابراین دانشمندانی برگزیده شدند که مورد اجماع شخصیت ها و نهادهای بزرگ علمی کشور هستند.

رضا پورحسین در نشست خبری اعطای نخستین نشان عالی دانش در نماد آموزش عالی ایران اظهار داشت: نخستین دوره اعطای نشان عالی دانش از سوی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران به برجستگان علم و فناوری در مراسمی که هشتم خرداد ماه با حضور شخصیت های علمی و نهادهای علمی و دانشگاه ها و روسای دانشگاه ها در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار می شود، اعطا خواهد شد.

وی افزود: این نشان یک نشان دولتی، نیست. بلکه یک نشان علمی است که توسط دانشگاه مرجع و نماد آموزش عالی اعطا می شود و مسائل سیاسی و جناحی و از این قبیل اصلاً در انتخاب اساتید برگزیده و اعطای نشان به آنها دخیل نیست.

۲ دانشگاه تهران و علوم پزشکی تصمیم گرفتند برای تکریم علم و عالم و ارتقای روحیه علم گرایی در محافل علمی همچنین انگیزه سازی برای دانشجویان و به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی همچنین اساتید جوان دانشگاه ها، کمک به اعتلای علمی کشور، تحقق چشم اندازهای ۱۴۰۴ و افق های دیگر علم و فناوری در کشور، کمک به تحقق تمدن نوین اسلامی و از همه مهمتر تکریم علم و عالم در زمان حیات آنها جایزه ای را طراحی کنند که با حضور هیات موسس و شورای سیاستگذاری، نشانی تحت عنوان نشان عالی دانش مطرح و مصوب شد.

پورحسین با بیان این که این نشان هرسال به ۱۲ نفر در ۶ شاخه علمی اعطا می شود، اظهار داشت: این شاخه ها شامل علوم اجتماعی و رفتاری، علوم انسانی و هنر، علوم کشاورزی و دامپزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه و شاخه علوم پزشکی و سلامت است که این نشان به دو نفر در هر شاخه تعلق می گیرد.

حضور ۱۱۵ دانشگاه و موسسه پژوهشی ایران در میان موسسات پراستناد دنیا

رییس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: تعداد دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر ایرانی در پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI) از ۱۱۲ مورد در سال گذشته به ۱۱۵ مورد در سال جاری رسیده است.

سیداحمد فاضل‌زاده اظهار داشت: بر اساس آخرین دوماهنامه پایگاه شاخص های اساسی علم (ESI)، تعداد دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر دنیا در تمام حوزه های موضوعی هشت هزار و ۵۵۷ مورد است که ۱۱۵ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی از جمهوری اسلامی ایران در این فهرست وجود دارند. تعداد دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر ایرانی در این پایگاه از ۱۱۲ مورد در سال گذشته به ۱۱۵ مورد در سال جاری رسیده است.

دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر ایران در ۱۹ حوزه موضوعی حضور دارند و بیشترین تعداد در حوزه موضوعی مهندسی با ۵۹ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی است.

وی افزود: تعداد مؤسسات در حوزه های پزشکی بالینی ۵۷ و شیمی ۵۰، علوم مواد ۲۵، علوم کشاورزی ۲۳، داروشناسی و سم شناسی ۱۹، علوم گیاهی و حیوانی ۱۶، محیط زیست/ بوم شناسی ۱۵، حوزه‌های علوم اجتماعی، زیست شناسی و زیست شیمی و علوم رایانه هر کدام ۱۳، علوم اعصاب و رفتار ۷، زمین شناسی ۶، حوزه های فیزیک و ایمنی شناسی هر کدام ۵، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک ۴، ریاضیات و میکروبیولوژی هر کدام ۲، روانپزشکی/روانشناسی یک است. حوزه‌های علوم فضا، اقتصاد و تجارت و چند رشته ای در ایران فاقد دانشگاه و مؤسسه پژوهشی برتر بوده اند.

واکنش سخنگوی وزارت علوم به تحریم بسیج دانشجویی

سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی درخصوص تحریم بسیج دانشجویی نوشت: این افتخار ابدی بر سینه بسیج دانشجویی خواهد ماند که لحظه‌ای از آرمان‌های انقلاب اسلامی منحرف نشد و کوتاه نیامد.

علی شمسی‌پور در این پیام در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر افزود: هرچند نفس تحریم یک تشکل دانشجویی به اندازه کافی مضحک است؛ اما در هر صورت، این افتخار ابدی بر سینه بسیج دانشجویی خواهد ماند که لحظه‌ای از آرمان‌های انقلاب اسلامی منحرف نشد و کوتاه نیامد.

شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه گذشته (یک خرداد ۱۴۰۲) در ادامه مواضع خصمانه و مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران، بسیج دانشجویی و بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به بهانه مسائل حقوق بشری تحریم کرد.

در هشتمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا که یک نسخه آن در تارنمای این اتحادیه منتشر شد، غیر از بسیج دانشجویی و بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پنج شخصیت ایرانی نیز به فهرست تحریم‌ها اضافه شدند.

بر اساس این گزارش، دارایی های افراد و نهادهای تحریم شده مسدود و شرکت ها و شهروندان اتحادیه اروپا از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. همچنین اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به کشورهای عضو اتحادیه را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشورها ممنوع است.

تلاش برای اشتغال و کارآفرینی دانش‌آموختگان با افتتاح یک نمایشگاه و اجرای یک طرح

تمدید مهلت نام‌نویسی میهمانی و انتقال دانشجویان تا ۱۵ خرداد

نام نویسی میهمانی و انتقال دانشجویان در سال تحصیلی۱۴۰۳- ۱۴۰۲ تا ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۲ تمدید شد. طبق اعلام سامانه سجاد سازمان امور دانشجویان مهلت نام نویسی میهمانی و انتقال دانشجویان برای سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ که تا پیش از این ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ بود، تا ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۲ تمدید شد.

دانشگاه های مبدا باید بر اساس مفاد آیین نامه شماره ۸۸۴۴۱.۳.۴۱ مورخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ درخواست دانشجو را بررسی و در صورت داشتن شرایط از اول خرداد تا ۱۵ تیرماه نظر خود را در سامانه اعلام و در صورت موافقت ریز نمرات دانشجو را به دانشگاه مقصد از طریق سامانه ارسال کنند. دانشگاه های مقصد حداکثر تا پایان مرداد ماه نسبت به بررسی تقاضاها اقدام و از طریق سامانه یادشده اعلام کنند.

دانشجو در صورت داشتن شرایط خاص و آگاهی از شرایط دانشگاه مبدا و مقصد باید با اطلاع کامل از وضعیت تحصیلی خود و شرایط نام نویسی در سامانه سجاد سازمان امور دانشجویان در موعد اعلام شده (اول اردیبهشت تا ۳۱ اردیبهشت) و زمان تمدید شده «اول خرداد تا ۱۵ خرداد ماه» درخواست خود مبنی بر نوع آن (۲ نیمسال میهمانی، تمدید میهمانی، میهمان دائم و انتقال) برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ثبت و با اطلاع کامل از شرایط و ضوابط دانشگاه مقصد، رشته و مقطع تحصیلی، وضعیت دوره مورد تقاضا در دانشگاه مقصد، نسبت به انتخاب دانشگاه یا موسسه مقصد اقدام و مستندات خود را برای تقاضای ارائه شده اسکن و ضمیمه تقاضا کند.

پذیرش دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد در ۳۳۵ رشته جدید پیام نور

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور نیز از کسب مجوز پذیرش دانشجو در ۲۳۰ رشته تحصیلی جدید در مقطع کارشناسی و ۱۰۵ رشته در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد.

علی شجاعی‌فرد افزود: ساماندهی رشته های تحصیلی جدید بر اساس نیاز جامعه و همچنین با توجه به شرایط اقلیمی، جغرافیایی و صنعتی بودن استان ها در دانشگاه در حال پیگیری و اجرا است.

با تکیه بر شعار تحقق عدالت آموزشی این دانشگاه، برای اولین بار در ۱۶ مرکز دانشگاهی پیام نور رشته های مقطع کارشناسی ارشد دایر می شود.

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور تاکید کرد: با دستور، پیگیری و رایزنی های اثربخش ربیس محترم دانشگاه و همچنین علم الهدی مشاور عالی دانشگاه و نیز طی مکاتبات متعدد با شورای گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای کسب مجوز رشته های مورد نظر و با پیگیری‌های فراوان مجوز تمام رشته‌های مورد تقاضا کسب شد و در رشته‌های جدید از مهر امسال دانشجو پذیرش می‌شود. مجوز پذیرش دانشجو در ۲۳۰ رشته تحصیلی جدید در مقطع کارشناسی و ۱۰۵ رشته در مقطع کارشناسی ارشد گرفته شده و این گام بلندی است؛ زیرا دانشجویانی که در دانشگاه پیام نور تحصیل می‌کنند، آینده شغلی آن‌ها تضمین می‌شود و این رشته‌ها بازار کار دارند.

تلاش برای اشتغال و کارآفرینی دانش‌آموختگان با افتتاح یک نمایشگاه و اجرای یک طرح

گسترش دیپلماسی علمی دانشگاه تربیت مدرس با آفریقای جنوبی

رییس مرکز مطالعات آفریقای دانشگاه تربیت‌مدرس نیز از تدوین برنامه این مرکز برای گسترش روابط ایران و آفریقای جنوبی در حوزه دیپلماسی علمی خبر داد.

مجید رسولی در آیین گشایش دومین همایش بین المللی گفت‌وگوی فرهنگی ایران و آفریقای جنوبی اعلام کرد: از آنجا که روابط خوب ایران و آفریقای جنوبی تابع پایبندی دو طرف به ارزش‌های انسانی بوده، روابط ایران پیش از انقلاب اسلامی با دولت آپارتاید هیچ گاه مورد تایید مردم ایران نبوده است.

بیشتر مردم ایران امروز آفریقای جنوبی را با شخصیت استعمارستیز نلسون ماندلا می‌شناسند، زیرا این شخصیت برای آنان تداعی‌گر مبارزان انقلاب خود برای آزادی و رهایی از چنگ استثمار بوده است.

رییس مرکز مطالعات آفریقای دانشگاه تربیت مدرس افزود: پیشرفت آفریقای جنوبی و حضور این کشور در جمع کشورهای بریکس به مثابه قدرت‌های نوظهور دنیا است که دیگر اعضای آن نظیر چین، روسیه، هند و برزیل روابط خوبی با ایران دارند و اقدامات آنان موید ایجاد جهان چندقطبی است؛ بنابراین این اتفاق همواره موجب خوشحالی مردم ایران بوده است.

رسولی تاکید کرد: آنچه در روابط امروز ایران و آفریقای جنوبی اهمیت دارد، در کنار ملاحظات فرهنگی، مستلزم به‌روزرسانی روابط علمی و توسعه و بسط دیپلماسی علمی است. جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی همچون آفریقای جنوبی پس از آپارتاید گام‌های بلندی را برای دستیابی به مرزهای دانش برداشته است.

تلاش برای اشتغال و کارآفرینی دانش‌آموختگان با افتتاح یک نمایشگاه و اجرای یک طرح

رتبه‌بندی و اعتبارسنجی۲هزار دانشگاه خارجی

سرپرست اداره کل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان، راه‌اندازی اداره راهنمایی تحصیلی و اشتغال آفرینی دانشجویان و رتبه‌بندی و اعتبارسنجی بیش از ۲ هزار دانشگاه خارجی را از مهمترین فعالیت این اداره کل در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد.

حامد ثقفی درباره اهم فعالیت‌های این اداره کل در سال گذشته گفت: اداره کل امور دانش آموختگان به عنوان یکی از ادارات معاونت بورس و امور دانشجویان خارج این سازمان وظایف مربوط به دانش آموختگان خارج، داخل و همچنین مطالعات و اعتبارسنجی دانشگاه‌ها و راهنمایی تحصیلی و امکان اشتغال‌آفرینی دانش آموختگان را بر عهده دارد.

اداره کل امور دانش آموختگان در یک سال گذشته با اتخاذ رویکردهای جدید و اهتمام حداکثری تلاش کرده تا کلان برنامه ها و برنامه های عملیاتی به موازات خدمت رسانی و امور جاری این اداره کل پیشرفت داشته باشد، به طوری که در سال گذشته هزار و ۲۱۱ پرونده ارزشیابی و متقاضیان گواهی موقت دریافت کرده اند، ۵۷۰ ارزشنامه با کد صحت برای دانش آموختگان خارج از کشور و ۴۵۸ هزار کد صحت برای دانش آموختگان داخل صادر شده است.

تلاش برای اشتغال و کارآفرینی دانش‌آموختگان با افتتاح یک نمایشگاه و اجرای یک طرح

جشنواره حرکت در دانشگاه بابلسر

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت نیز یکشنبه گذشته با حضور ۸۶ انجمن‌ علمی برتر دانشگاه‌های سراسر کشور و مدیرکل پشتیبانی معاونت فرهنگی تحقیقات وزارت علوم در پردیس دانشگاهی بابلسر آغاز شد.

دبیر اجرایی کمیته پانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت در افتتاح این جشنواره با بیان اینکه ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی و فراخوان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت از شهریور سال گذشته آغاز شده بود، اظهار داشت: دریافت آثار به دبیرخانه وزارت علوم مهرماه سال ۱۴۰۱ دستور کار قرار گرفت که پس از بررسی ۱۲۸۸ اثر از ۸۶ دانشگاه‌،‌ به پانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی حرکت راه یافت.

مرتضی علویان افزود: از این تعداد آثار ۹۵ اثر در حوزه هنر و معماری، ۱۶۵ اثر کشاورزی، ۳۷۷ اثر فنی مهندسی، ۱۶۳ اثر علوم پایه، ۴۴۹ اثر علوم انسانی و ۳۹ اثر در حوزه سفیر حرکت است. جشنواره با اجرای چند بخش رقابتی با زیر مجموعه انجمن‌های برتر و فعالیت‌های خلاقانه، نشریه، مسابقه، محتوای دیجیتال، کارآفرینی، بخش ویژه، کتاب، اختراع و دانشگاه صنعت برگزار می‌شود. علاوه بر بخش نمایشگاهی که مجموع آثار ارسالی برگزیده دانشجویان در پردیس دانشگاهی برای بازدیدکنندگان به نمایش درآمده است؛ همچنین سه بخش انجمن پویا، بین‌الملل و بخش سفیران حرکت برای اولین بار در این جشنواره حضور دارند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه ۳۳ اثر از سوی انجمن‌های علمی دانشجویان فعال این استان به جشنواره ارسال شده است، گفت: در این جشنواره پنج گروه علمی دامپزشکی، کشاورزی، علوم پایه، فنی و مهندسی، فناوری و علوم انسانی شرکت کردند و آثار آنها پس از بررسی داوران برگزیده شده است.

دعوت سازمان سنجش از فرهیختگان برای مشارکت در طراحی سوالات آزمون های سراسری

رییس سازمان سنجش آموزش کشور، از فرهیختگان نظام علمی و آموزشی کشور دعوت کرد در طراحی سؤالات آزمون‌های سراسری دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشارکت کنند.

عبدالرسول پورعباس با اشاره به سیاست‌های کلان سازمان سنجش در مسیر توسعه آزمون‌های استاندارد و شیوه‌های نوین برگزاری الکترونیک و هوشمند، افزود: در مرحله نخست در نظر است برای آزمون‌های سراسری دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از ظرفیت‌های علمی و تخصصی موجود در دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی کشور، همچنین معلمان و دبیران وزارت آموزش و پرورش سراسر کشور برای طراحی سؤالات با رعایت استانداردهای لازم استفاده شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: هدف‌گذاری سازمان سنجش آموزش کشور، حرکت در مسیر استفاده کاربردی از فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان در برگزاری آزمون‌های الکترونیکی و بدون کاغذ است. در مسیر تحقق این هدف اقدامات زیادی در بخش‌های مختلف باید صورت گیرد که نیازمند مشارکت اساتید، معلمان و صاحب‌نظران در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و مدارس است و امید است با هوشمند سازی گام به گام مراحل مختلف آزمون‌ها زمینه آرامش و رضایت بیشتری برای داوطلبان و خانواده‌های آنان فراهم شود.

هشدار سازمان سنجش نسبت به عضویت در کانال‌ها و گروه‌های مجازی

مدیرکل حراست سازمان سنجش آموزش نیز در این هفته با تأکید بر اینکه سلامت آزمون سراسری خواسته و مطالبه ملی است در مورد عضویت داوطلبان در گروه‌ها و کانال‌های فضای مجازی مدعی تقلب هشدار داد و افزود: ارسال مدارک، پرداخت هرگونه وجه و تبانی در این گروه‌ها موجب محرومیت در آزمون سراسری می شود.

مختار کاظم‌زاده با اشاره به اهمیت موضوع سلامت آزمون‌ها گفت: شناسایی و پیشگیری از تخلف و مقابله با اقدامات برنامه‌ریزی شده گروه‌های سوداگر و سودجو که موجب نگرانی داوطلبان پرتلاش می‌شود، از اهداف اصلی مسئولان و مجریان حفاظت آزمون‌ها است؛ چرا که این موضوع مورد حمایت قاطبه مردم است و ما با رصد و پایش اطلاعاتی، نوید برگزاری آزمونی سالم را به داوطلبان می‌دهیم.

وی درباره نخستین اقدام پیشگیری از تخلف توضیح داد: از مدت‌ها قبل از برگزاری آزمون، رصد و شناسایی مدعیان تقلب در کانال‌ها و گروه‌های اجتماعی مجازی به عنوان مهمترین اقدام پیشگیرانه در حال انجام است و این گروه‌ها تحت کنترل نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و به ویژه پلیس فتا قرار دارند که در این زمینه با توجه به الزامات قانونی و با تمام توان در کنار داوطلبان و خانواده‌های آنان خواهیم بود و آماده دریافت هرگونه گزارش های مردمی هستیم.

تلاش برای اشتغال و کارآفرینی دانش‌آموختگان با افتتاح یک نمایشگاه و اجرای یک طرح

تغییر نام موسسه مطالعات فرهنگی واجتماعی وزارت علوم

موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (پمفات) تغییر نام یافت.

حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی رییس این موسسه گفت: بر اساس طرح دلایل و توافق به عمل آمده با قائم مقام وزیر همچنین معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نام مؤسسه که پیش از این تغییر آن به پژوهشگاه در هیات امنا به تصویب رسیده بود؛ از تاریخ سی و یکم اردیبهشت ۱۴۰۲ به پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (پمفات) تغییر یافت.

نام‌نویسی از داوطلبان آزمون دکتری

نام‌نویسی از داوطلبان برای شرکت در مصاحبه آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی شنبه گذشته (۳۰ اردیبهشت) آغاز و تا چهارشنبه آینده ادامه دارد. داوطلبان راه یافته به مرحله مصاحبه علمی به منظور شرکت در مصاحبه لازم است با مراجعه به سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی به آدرس www.azmoon.org نسبت به نام نویسی خود اقدام کنند.

متقاضیانی که حداقل در یک کد رشته محل حدنصاب نمره علمی لازم برای مصاحبه را کسب کرده‌اند، چنانچه تمایل به ثبت نام به منظور شرکت در مصاحبه را دارند، از تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ با مراجعه مجدد به کارنامه نسبت به تکمیل فرم مشخصات بررسی صلاحیت عمومی داوطلبان آزمون دکتری تخصصی سال ۱۴۰۲ اقدام کنند.

جذب دانشجو در مقطع ارشد و دکتری در دانشگاه جامع امام حسین (ع)

دانشگاه امام حسین (ع) برای متقاضیان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته برق، فرصتی فراهم کرده است تا در این دانشگاه به ادامه تحصیل بپردازند. این دانشگاه با ایجاد بسترهای متغیر علمی این امکان را به دانشجویان می‌دهد تا در تمام گرایش‌های رشته مهندسی برق همچون مخابرات سیستم، جنگ الکترونیک و مدارهای مجتمع الکترونیک به تحصیل بپردازند.

متقاضیان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس تارنمای دانشگاه جامع امام حسین (ع) به آدرس https://Www.ihu.ac.ir مراجعه کنند.

انتشار کتاب آمار آموزش عالی ایران

کتاب آمار آموزش عالی ایران سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در ۶ فصل و شامل آمار ثبت‌نام شدگان، دانشجویان و دانش‌آموختگان راهی بازار نشر شد. در هر فصل این کتاب به بررسی یکی از بخش های نظام آموزش عالی پرداخته شده است. این کتاب در فصل اول تا فصل سوم آمار ثبت نام شدگان، دانشجویان و دانش آموختگان به تفکیک، جنسیت، وابستگی، شیوه آموزشی و غیره را گرد آورده است.

فصل چهارم کتاب شامل آمار آموزشگران دانشگاهی به تفکیک نوع خدمت، مرتبه علمی، جنسیت و وابستگی به تصویر کشیده شده است. همچنین در فصل پنجم کتاب آمار کارکنان غیر آموزشی گرد آمده که به تفکیک مدرک تحصیلی، جنسیت و وابستگی، ارائه شده است. فصل ششم و آخر کتاب، روند رشد برخی اقلام آماری در دوره ۱۰ ساله را بررسی کرده است.

جامعه آماری این کتاب، شامل تمام موسسات آموزش عالی کشور است که مورد تایید شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هستند و در سطحی بالاتر از دیپلم متوسطه دانشجو دارند و به دانش آموختگان خود مدرک دانشگاهی مورد قبول مراجع ذی صلاح اعطا می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha