به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تجارت دریایی بین ایران و روسیه این روزها وارد مرحله شکوفایی خود شده است که در افزایش ترانزیت دریایی در خزر تاثیر گذار بوده است.
گسترش ظرفیت ترانزیتی مسیر دریایی از طریق کریدورهای دریای خزر از جمله کریدورهای شرق و غرب دریای خزر میتواند بر کاهش ترافیک زمینی سنگین قفقاز مؤثر باشد و در عین حال، افزایش ترانزیت کالا از دریای خزر عایدی خوبی را نصیب ایران میکند که میتواند در بخش تجهیز و نوسازی ناوگان صرف شود.
سازمان بنادر و دریانوردی، پیشتر از رشد ۷۰ درصدی ترانزیت از دریا خزر خبر داده بود.
«علیاکبر صفایی» مدیرعامل سازمان بنادر توضیح داده بود: با رایزنی و نشستهای کاری و هدفمند با کشورهای روسیه، قزاقستان و عمده کشورهای شرق دریای خزر و همچنین توسعه همکاریهای دریایی و بندری با کشورهای هند، امارات متحده عربی و عمان، در قالب اتصال و ارتباط این کشورها از طریق بنادر ایرانی در شمال و جنوب کشور ترانزیت از دریای خزر تا ۷۰ درصد رشد کرد.
همزمان ترغیب کشورهای شمال دریای خزر برای سرمایهگذاری مشارکتی در مسیر ترانزیتی شمال- جنوب و اعلام وزیر راه و شهرسازی از گسترش پیشنهادات سرمایهگذاری خارجی در ایران از سوی کشورهای منطقه، چشمانداز گسترش ترانزیت دریایی در خزر را مثبت نشان داده است.
فروردین امسال، بندر نوشهر میزبان اولین کشتی باری رو-رو روسیه پس از ۲۱ سال بود؛ «مهرداد بذرپاش» آن زمان این ترددها را گام بزرگی در تجارت دریایی بین ایران و روسیه برشمرد و اعلام کرد: همزمان قراردادهای ایران و روسیه برای کشتیسازی در دریای خزر در حال پیشرفت است.
دو روز پیش نیز مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به توافق با ۳ بندر روسیه برای برقراری خط منظم کشتیرانی ایران-روسیه از تجهیز ناوگان باری برای حمل کالا در خزر خبر داد.
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بعد از توافق ساخت راه آهن رشت- آستارا که قرار است با مشارکت مالی تهران و مسکو تا ۳ سال آینده ساخته شود، اقدام به امضای موافقتنامه خرید و ساخت کشتی با باشگاه همگرایی کریدور شمال- جنوب کرده است.
در این راستا خطوط حملونقل دریایی در دریای خزر نیز ظرف ماههای گذشته تجهیز شده و هماکنون این ناوگان با ۲۶ فروند شناور جنرال کارگو، ظرفیت حمل بار ۳۶۰۰ تیاییو و ۱۰۴ هزار DWT را دارد.
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی، همزمان خرید ۳۳۰ واگن ریلی جهت تقویت ناوگان ریلی در مسیرهای ترانزیتی در کنار خرید ۵۴ هزار کانتینر جهت ورود به چرخه حملونقل را در دستور کار قرار داده است. ضمن اینکه مذاکره، خرید و سفارش ساخت تعدادی کشتی برای تقویت مسیرهای کریدوری در جهت تقویت حمل بار در دریای خزر به مقصد روسیه انجام شده است.
توسعه حمل بار به مقصد روسیه البته به جز تحریم کشتیرانی خزر، موانع بزرگی هم دارد که بخشی از آن مربوط به هماهنگیهای بین سازمانی در داخل میشود.
حمل بار در قالب کریدور شمال- جنوب از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است و امکان انتقال حدود یک ماهه کانتینر از بنادر دنیا به مسکو در مقابل ترانزیت ۴۵ روزه از دریای بالتیک را فراهم میکند که از جمله مزایای حمل بار در قالب کریدور شمال- جنوب است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز اخیراً اعلام کرده است: حدود ۵۲ فروند کشتی از ۳۲۲ فروند کشتی موجود در دریای خزر متعلق به مالکین ایرانی است و از امیرآباد تا آستارا ۸۰ فروند شناور در دریای خزر تردد دارند.
وی ظرفیت ۵۲ کشتی موجود در دریای خزر را ۱۳۷ هزار و ۲۳۴ تن اعلام کرد و گفته است: با پیوستن کشتیهای جدید به ناوگان حمل و نقل دریایی، این ظرفیت افزایش خواهد یافت.
نظر شما