رئیس جمهوری چین در دیدار با میشوستین بر افزایش حمایت از روسیه با حفظ منافع ملی تاکید کرد

تهران –ایرنا- شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در دیدار با «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه بر افزایش حمایت از مسکو با حفظ منافع ملی و هماهنگی در عرصه های چند جانبه تاکید کرد.

به گزارش ایرنا از روزنامه گلوبال تایمز، کارشناسان چینی در رابطه با دیدار روز چهارشنبه (سوم خرداد) «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین با «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه گفتند : توسعه روابط بین چین و روسیه برای صلح جهانی ، چندجانبه گرایی؛ مقاومت در برابر تهدید هژمونی و یکجانبه گرایی بسیار مهم است.

در این دیدار شی با نخست وزیر روسیه اعلام کرد : چین و روسیه باید به حمایت قاطع از یکدیگر در موضوعات مربوط به منافع اصلی خود ادامه دهند و هماهنگی در عرصه های چندجانبه مانند سازمان ملل، سازمان همکاری شانگهای، بریکس و گروه ۲۰ را تقویت کنند.

شی افزود :پکن تمایل دارد با مسکو و اعضای دیگر اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای توسعه ابتکار «کمربند و راه» جهت شکل‌گیری بازار منطقه‌ای همکاری کند تا بر زنجیره های صنعتی، تامین اجتماعی و منافع ملموس کشورهای منطقه ثبات ایجاد شود..

شی در دیدار با میشوستین گفت: دو طرف باید از پتانسیل افزایش سطح همکاری های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری، بهبود مکانیسم های همکاری دوجانبه، تحکیم و همکاری ها در زمینه انرژی ، تقویت تبادلات فرهنگی استفاده کنند.

میشوستین در دیدارش با شی جین پینگ اظهار کرد : مسکو مایل است با پکن برای ارتقای تحکیم نظم جهانی بر اساس قوانین بین المللی همکاری کند.

وی افزود : روسیه مشتاق تقویت بیشتر تبادلات مردمی و فرهنگی با چین است تا دوستی بین دو کشو ر از نسلی به نسل دیگر منتقل شود.

«ژانگ هونگ» پژوهشگر موسسه مطالعات روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی آکادمی علوم اجتماعی چین در رابطه با اولین سفر میشوستین از زمان انتصاب وی به سمت نخست وزیری روسیه گفت : سفر نخست وزیر روسیه پس از جنگ اوکراین و تحریم های غرب علیه مسکو، نشانگر عزم این کشور برای گسترش تجارت با پکن است.

کارشناسان چینی در رابطه با تلاش بی فایده واشنگتن برای کاهش روابط بین چین و روسیه گفتند : دو کشور دیدگاه ها و اهداف مشترکی برای توسعه و امنیت دارند و هدف واقعی واشنگتن را درک می کنند، بنابراین آمریکا برای قطع اعتماد متقابل سطح بالا بین مسکو و پکن ناکام خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha