کولبا خواهان پایان بی‌طرفی کشورهای آفریقا در قبال مناقشه اوکراین شد

تهران- ایرنا- دمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین چهارشنبه از برخی کشورهای آفریقایی خواست تا «بی‌طرفی» در قبال جنگ در اوکراین را کنار بگذارند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، کولبا راهی آفریقا شده تا حمایت کشورهای آفریقایی از کی‌یف در مقابل روسیه را جلب کند.

وی در کنفرانسی خبری در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی گفت: ما با دوستان آفریقایی خود صحبت کرده و تلاش می‌کنیم تا به آنها توضیح دهیم که بی‌طرفی جوابگو نیست.

وی خطاب به کشورهای آفریقایی افزود: شما با اتخاذ موضع بی‌طرفی در مقابل تهاجم روسیه به اوکراین، در واقع بی‌طرفی خود را در برابر نقض مرزها و جنایت‌های گسترده‌ای که در کشور شما یا نزدیکی شما رخ می‌دهد، اعمال می‌کنید.

وی افزود: می‌دانم که کشورها و افرادی در آفریقا هستند که بعلت نقش اتحاد جماهیر شوروی در استعمارزدایی از آفریقا و حمایت‌هایی که از آن دریافت می‌کردند با روسیه همذات‌پنداری می‌کنند.

کولبا گفت: روسیه فعلی بسیار متفاوت است. به نظر من، بزرگترین سرمایه‌گذاری روسیه در آفریقا حضور گروه مزدور واگنر است.

وزیر خارجه اوکراین مدعی شد که روسهی در فهرست کشورهای ارائه‌دهنده کمک‌های بشردوستانه به آفریقا یا سرمایه‌گذاران بزرگ در این قاره قرار ندارد.

وی در سفر به اتیوپی، با آبی احمد نخست وزیر این کشور، موسی فکی رئیس کمیسیون آفریقا و آزالی آسومانی رئیس جمهوری کومور دیدار کرد.

در ماه فوریه ۲۲ کشور آفریقایی به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در سالگرد جنگ اوکراین که خواستار عقب‌نشینی روسیه بود، رای ممتنع دادند. اریتره و مالی هم به آن رای مخالف دادند.

این در حالی است که سیریل رامافوزا رئیس جمهوری آفریقای جنوبی اخیرا گفت که با ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی روسای جمهور روسیه و اوکراین به نمایندگی از کشورهای آفریقایی گفت‌وگو کرده و طرح صلح زامبیا، سنگال، جمهوری کنگو، اوگاندا، مصر و آفریقای جنوبی را به آنها معرفی کرد.

وی افزود که پوتین و زلنسکی با پذیرش هیات صلح کشورهای آفریقایی موافقت کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha