مکزیک: سلطه هژمونیک هیچ کشوری را نمی‌پذیریم

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری مکزیک با انتقاد از اتهام‌های جمهوری‌خواهان آمریکایی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تاکید کرد مکزیک سلطه هژمونیک هیچ کشوری که خود را به عنوان دولت جهان معرفی کند، نمی‌پذیرد.

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور (Andrés Manuel López Obrador) رئیس‌جمهوری مکزیک در نشستی مطبوعاتی خاطر نشان کرد این کشور سلطه هژمونیک هیچ کشوری را نمی‌پذیرد و نخواهد پذیرفت. وی گفت: هیچ کس نباید خود را به عنوان مالک جهان معرفی کند، ما کسی را به عنوان حکومت جهان نپذیرفتیم یا نمی‌پذیریم. اجازه دهید واضح بگویم، ما این را از روسیه، چین یا ایالات متحده نمی‌پذیریم.

رئیس‌جمهوری مکزیک این اظهارات را در بخشی از توضیحات خود در برابر اتهام‌های مداوم جمهوری‌خواهان آمریکا علیه مکزیک عنوان کرد و همچنین ایده تروریستی خواندن گروه‌های جنایتکار سازمان‌یافته را رد کرد.

اوبرادور در مورد پیشنهاد ایالات متحده مبنی بر مجوز اعزام نیروهای نظامی آمریکایی به خاک مکزیک در راستای مبارزه با داروی فنتانیل تصریح کرد که هرگز اجازه موارد مشابه این پیشنهاد را نخواهد داد. (فنتانیل یک ماده افیونی مصنوعی و ۱۰۰ برابر قوی‌تر از مورفین است و استفاده غیرقانونی آن توسط قاچاقچیان مواد مخدر موضوع تنش جدی دو کشور همسایه شده است).

وی گفت: این نقض حاکمیت ما است، ما هرگز اجازه آن را نخواهیم داد.

اوبرادور خاطر نشان کرد این برای اولین بار نیست که جمهوری‌خواهان از یک سخنرانی ضدمکزیکی برای انتخابات استفاده می‌کنند.

باید یادآور شد که دو کشور مکزیک و ایالات متحده، سال آینده (۲۰۲۴) رئیس‌جمهوری جدید انتخاب خواهند کرد.

لوپز اوبرادور اتهام‌های وارد شده در سال ۲۰۱۶ علیه مهاجران مکزیکی در ایالات متحده را یادآور شد و اطمینان داد که در جریان دیدارهایش با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، به وضوح آن‌ها را محکوم کرده و همچنین از طبقه‌بندی عوامل قاچاق مواد مخدر به عنوان تروریست در مکزیک خودداری کرده است.

از چند ماه پیش تا کنون، مقام‌های دولتی مکزیک به دلیل پیشنهادات سناتورهای مختلف حزب جمهوری‌خواه آمریکا مبنی بر طبقه‌بندی جنایات سازمان‌یافته مکزیک به عنوان تروریسم و ‌حتی اعزام نیرو به این کشور آمریکای لاتین، درگیر موجی از اتهام‌ها هستند.

دولت مکزیک در پاسخ به این اتهام‌ها، حتی کارزاری با هدف اطلاع رسانی به مکزیکی‌های ساکن آمریکا در شرح وضعیت موجود به راه انداخت که سیاستمداران این کشور آمریکای شمالی آن را به عنوان مداخله لوپز اوبرادور توصیف کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha