اهدای گلوله‌های توپ صفوی قلعه منوجان به موزه ارتش کرمان+فیلم

کرمان - ایرنا - گلوله‌های سنگی توپ‌ قلعه منوجان مربوط به عصر صفوی امروز(پنجشنبه) با حضور قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی مراسمی به موزه ارتش کرمان اهدا شد.

به گزارش ایرنا، ۱۲ عدد گلوله توپ تاریخی قلعه منوجان واقع در جنوبی ترین نقطه استان کرمان که پنج سال قبل در کاوش های باستان شناسی کشف شده بود در مراسم اهدای ۶ عدد از آنها امروز از طرف اداره کل میراث فرهنگی کرمان به موزه ارتش کرمان رونمایی شد.

موزه ارتش کرمان در محل ساختمان قدیم ارتش و در خیابان معلم این شهر واقع شده است.

محقق و باستان شناس کرمانی در این آیین گفت: طی سال های ۹۷ و ۹۸ در عملیات کاوش قلعه منوجان تعداد ۱۲ عدد گلوله توپ به دست آمد که مربوط به دوران صفویه و متعلق به توپ این قلعه است.

نادر علیدادی سلیمانی افزود: از ۱۲ عدد گلوله توپ کشف شده ۶ عدد به موزه ارتش کرمان اهدا و مابقی در انبار میراث فرهنگی کرمان نگهداری می شود تا به موزه های دیگر اهدا شوند.

وی تصریح کرد: برای نخستین مرتبه ایرانیان در دوره صفویه با توپ آشنا شدند و پس از آن پادشاهان صفوی به‌سرعت از این ابزار استفاده کردند؛ در آن زمان تولید گلوله سنگی بسیار دشوار بوده است اما این گلوله ها به ابعاد فلزی تولید و در انبار داخل حصار قلعه برای دفاع از این مکان کشف شده اند.

این باستان شناس بیان کرد: توپ قلعه منوجان نیز در دوره قاجاریه به کرمان منتقل و بعد، ذوب و به آلیاژ تبدیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز با اشاره به مرمت ساختمان موزه ارتش در سال های گذشته گفت: سیاست ما در استان این است که با دادن کاربری مناسب به بناهای تاریخی زمینه بازدید بیشتر مردم از این عمارت‌ها فراهم شود.

فریدون فعالی افزود: موزه ارتش از موزه های ارزشمند کرمان است که همواره درصدر بازدید گردشگران و علاقه مندان قرار دارد.

قدمت قلعه منوجان که یکی از مهمترین آثار تاریخی جنوب کرمان محسوب می شود به دوره ساسانیان بازمی گردد و در بلندترین نقطه شهر منوجان قرار دارد. مصالح به کار رفته در قلعه منوجان خشت و گل است که به این بنا استحکام زیادی داده و قرن ها ساکنان آن را از خطرات محافظت می کرده؛ هر چند در دهه های گذشته این قلعه رو به ویرانی نموده ولی طی سال های اخیر این بنا مرمت و نوسازی شده است.

منوجان در فاصله ۴۳۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان و در مرز استان های هرمزگان و کرمان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha