کاربرد ویرایش ژنی در مبارزه با مقاومت ضدمیکروبی + فیلم

تهران- ایرنا- یک ابزار جدید برای کاهش گسترش مقاومت ضدمیکروبی از طریق ویرایش ژنی، امیدواری‌هایی برای مبارزه موثر با مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها ایجاد کرده است.   

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «سای تک دیلی» ، محققان در دانشگاه «اگزیتر» (انگلستان) از سامانه ویرایش ژنی CRISPR-Cas برای ایجاد یک «پلاسمید» استفاده کرده‌اند که ژن‌های مربوط به مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک را هدف قرار می‌دهد و بطور موثر از چنین مقاومتی جلوگیری می‌کند. این ابزار در بررسی‌های آزمایشگاهی نتایج اولیه امیدوارکننده‌ای نشان داده است و یک راه جدید بالقوه برای مبارزه با تهدید سلامتی جهانی ناشی از مقاومت ضدمیکروبی گشوده است.

مقاومت ضدمیکروبی یک تهدید بزرگ جهانی است بطوری که هر سال بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت در حدود ۵ میلیون نفر به علت بی‌اثر بودن آنتی‌بیوتیک‌ها در از بین بردن عفونت جان خود را از دست می‌دهند.

باکتری اغلب زمانی ایجاد مقاومت می‌کند که ژن‌های مقاوم بین میزبان‌های مختلف منتقل می‌شوند. یکی از راههای انجام این کار از طریق پلاسمیدها – انواع مارپیچی از دی ان ای – است که می‌تواند به آسانی در بین باکتری‌ها گسترش یابد و به سرعت بازتولید شود. این کار می‌تواند در بدن انسان و همچنین در فضاهای محیط زیست مانند آبراه‌ها انجام شود.

گروه تحقیقاتی دانشگاه اگزیتر در این زمینه از توانایی سامانه ویرایش ژن CRISPR-Cas استفاده کرد که قادر است زنجیره‌های مشخصی از دی‌ ان ای را هدف قرار بدهد. این محققان یک پلاسمید را مهندسی کردند که می‌تواند بطور مشخص ژن مقاومت در مورد آنتی‌بیوتیک موسوم به جنتامایسین (Gentamicin ) را هدف قرار دهد.

در بررسی‌های آزمایشگاهی ، این تحقیقات جدید که بتازگی در نشریه «میکروبیولوژی» منتشر شده است ، مشخص کرد که پلاسمید از سلول میزبان خود در برابر ایجاد مقاومت محافظت می‌کند. بعلاوه ، محققان کشف کردند که این پلاسمید بطور موثر ژن‌های مقاوم ضدمیکروبی را در میزبان‌هایی که به آنها انتقال یافت نیز هدف قرار داد و مقاومت آنها را از بین برد.

«دیوید واکر-سوندرهوف»‌ مولف اصلی این گزارش تحقیقی از دانشگاه اگزیتر می‌گوید: مقاومت ضدمیکروبی این تهدید را به همراه دارد که شمار مرگ و میر ناشی از آن از تلفات کرونا فراتر برود. ما بطور فوری نیازمند راههای تازه‌ای برای متوقف کردن انتقال مقاومت بین میزبان‌های مختلف هستیم.

وی افزود: فناوری ما امیدواری اولیه‌ای برای از بین بردن مقاومت در گستره وسیعی از باکتری‌های مختلف نشان داده است. گام بعدی ما انجام آزمایشهایی در جوامع میکروبی پیچیده‌تر است. امیدواری ما این است که روزی این فناوری بتواند گسترش مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش داده یا متوقف سازد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha