رویداد ملی "ختم هنر" به مناسبت روز بزرگداشت شاهچراغ(ع) در شیراز برگزار شد

شیراز-ایرنا- رویداد ملی تقدیر و تجلیل از پیشکسوتان خدمت، هنر و معماری حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) به مناسبت روز بزرگداشت شاهچراغ(ع) برگزار و از هنرمندانی که در خلق آثار در بخش‌های مختلف این آستان مقدس در سالیان گذشته سهیم بوده اند تجلیل شد.

به‌ مناسبت ششم ذی القعده سالروز بزرگداشت سیدالسادات حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع)، با حضور حجت الاسلام والمسلمین کلانتری تولیت حرم مطهر و بیش از یکهزار نفر از زوار، خدام، مسئولان و اساتید و خانواده‌های هنرمندان برجسته‌ در شبستان امام‌خمینی(قدس سره)، نخستین رویداد ملی تقدیر و تجلیل از پیشکسوتان خدمت، هنر و معماری حرم مطهر امین ولایت، با عنوان «ختم هنر» برگزار شد.

در این رویداد، با ادای احترام و همراه با اهدای تندیس، لوح تقدیر و هدایای متبرک حرم مطهر، از ۱۴ استاد و خادم و خاندان هنرپرور، در ۱۲ رشته‌ هنری که در یک قرن گذشته آثاری ماندگار در حرم مطهر آفریدند تجلیل و تقدیر شد.

رویداد ملی "ختم هنر" به مناسبت روز بزرگداشت شاهچراغ(ع) در شیراز برگزار شد

اساتید و هنرمندانی که در این مراسم از آن ها و خانواده‌هایشان تجلیل به عمل آمد شامل محمد نعمتی(خوشنویس)، رضا جانعلی پور(گچ‌کار مقرنس بند)، علیرضا گودرزی(خاتم‌کار)، دکتر جلیل عرفان‌منش(نویسنده و پژوهشگر)، حسین ظفری زاده (گره چین چوب)، خانواده مرحوم احمد زجاجی(کاشی ‌کار معرق)، خانواده مرحوم استاد عبدالعلی پرنا(حجار)، خانواده مرحوم هاشم افسر(سازنده ضریح)، خاندان مقرنس بند(کاشی‌کار گره)، خاندان ستایش( خاتم‌کار)، خاندان وصال شیرازی(شاعر)، خاندان ظریف صنایعی(آینه کار) و خاندان فصحتی (معمار) است.

در این مراسم همچنین از حاج عبدالرسول مرادی، پیشکسوت ترین خادم آستان مقدس حضرت احمدبن موسی(ع) به عنوان نماد خدمت خالصانه به حرم مطهر تجلیل و تقدیر شد.

رویداد ملی "ختم هنر" به مناسبت روز بزرگداشت شاهچراغ(ع) در شیراز برگزار شد

رویداد ملی تقدیر و تجلیل از پیشکسوتان خدمت، هنر و معماری حرم مطهر حضرت احمدبن‌موسی( ع) با تلاش معاونت علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر برگزار شد.

این رویداد از این پس به صورت سالانه در روز ملی بزرگداشت این امامزاده واجب التکریم برگزار می شود.

تولیت حرم مطهر در این مراسم، با خیرمقدم و تبریک دهه کرامت و ایّام سراسر نور ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س)، میلاد خجسته حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و سالروز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(ع)، گفت: برگزاری مراسمی برای تجلیل از پیشکسوتان خدمت به حرم مطهر، جزو آرزوهای بزرگ بود، جرقه برگزاری این رویداد، مربوط به سال گذشته است که خدمت استاد محمد نعمتی رسیدیم که از کاتبان قرآن و پیشکسوتان خدمت و کتابت قرآن کریم و بزرگترین کاتب زیارتنامه‌های جهان اسلام هستند.

حجت الاسلام ابراهیم کلانتری افزود: آقای نعمتی اعلام کردند که بسیاری از افرادی که در این حرم مطهر منشأ آثار بزرگی بودند، اکنون در قید حیات نیستند و بعضی هم سالخورده و خانه نشین هستند؛ پیشنهاد دادند که مراسم تجلیلی برگزار شود و از آن پیشکسوتان و استوانه‌های هنر، فرهنگ و خدمت به این بارگاه منور، تجلیل به‌عمل آید.

رویداد ملی "ختم هنر" به مناسبت روز بزرگداشت شاهچراغ(ع) در شیراز برگزار شد

وی با بیان اینکه تجلیل از خدام اهل بیت(ع) وظیفه ای ملی و دینی است، گفت: امروز به همت معاونت علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر، این مراسم به سرانجام رسید، امید است که فتح بابی باشد برای آینده و از عموم افرادی که به هر شکلی و در هر مقطعی خدمتگزار حرم بوده‌اند، تجلیل به‌عمل آید، تجلیل از خادمان آستان اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، وظیفه ای دینی و ملی است.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام، در پایان گفت: بنده به عنوان خادم کوچک این بارگاه منور با همه وجود و صمیمانه و خالصانه از همه کسانی که در طول تاریخ به این حرم مطهر در هر لباسی، در هر پستی و در هر مقامی خدمت کرده‌اند، تشکر می‌کنم.،از استاد بزرگوار نعمتی که تمام زیارتنامه‌ها و اِذن دخول های حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) به خط مبارک او است، و نیز از همه کسانی که در ساختن ظریح مطهر، گنبد و گلدسته‌ها و منبت کاری روی قبر مطهر تلاش داشتند، صمیمانه سپاسگزارم و توفیق روزافزون آنها را خواستارم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha