۶ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۵۱
کد خبر: 85122935
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیم و امید نظارت بر فعالیت مدارس ورزشی در استان یزد

۶ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۵۱
کد خبر: 85122935
کاظم سبحان زاده
بیم و امید نظارت بر فعالیت مدارس ورزشی در استان یزد

یزد- ایرنا- گسترش فعالیت مدارس مختلف ورزشی به خصوص همزمان با تعطیلی واحدهای آموزشی از جمله موضوعات مهمی است که باید بیش از گذشته بر نحوه کار و ارائه خدمات آنها نظارت کافی به عمل آید.

به گزارش ایرنا، طی سال‌های فعالیت مدارس مختلف ورزشی در شهرستان‌ها وافزایش یافته است و با جذب علاقه مندان در رده‌های مختلف سنی و ارایه آموزش به نونهالان و نوجوانان توسط بخش خصوصی، باشگاه‌ها و برخی سازمان‌ها و ادارات برای غنی سازی اوقات فراغت این قشر اقداماتی صورت گرفته است.

بدون شک یکی از بهترین و موثرترین راه‌ها برای غنی سازی اوقات فراغت و شکوفایی استعدادهای نونهالان، نوجوانان و جوانان، گسترش و فعالیت قانونمند مدارس ورزشی در رشته‌های مختلف است که اگر به صورت مناسب مورد استفاده قرار گیرد در تامین نشاط و سلامتی نسل جوان نقش آفرین است.

وجود مدارس مختلف ورزشی یک ضرورت است ولی باید تمامی برنامه‌ها با رویکرد توسعه کمی و کیفی تامین سلامت و نشاط جامعه باشد و بر نحوه فعالیت آنها نظارت شوداهمیت و ضرورت گسترش فعالیت مدارس ورزشی علاوه با تامین سلامت جسمی نسل جوان، در شرایط کنونی و تهدید نرم دشمنان بر هیچ کسی پوشیده نیست اما مهمترین مطالبه خانواده‌ها در این زمینه این است که تمامی اقدامات طبق مقررات و همراه با نظارت انجام و از هرگونه تخلف پیشگیری شود.

در این خصوص جمعی از شهروندان یزدی ، کارشناساس و مسوولان فرهنگی و ورزشی در گفت و گو با گزارشگر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) مرکز یزد با فعالیت مراکز ورزشی را مورد تاکید قرار دادند و بر تقویت نظارت، ساماندهی و انجام امور فرهنگی در کنار مسائل فنی تاکید کردند.

پدر یک دانش آموزان کلاس پنجم که نسبت به ثبت نام فرزند خود در یکی از مدارس ورزشی شهر یزد اقدام کرده، پرداختن نسل جوان به فعالیت های ورزشی در رشته‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد و گفت: وجود مدارس مختلف ورزشی از راه‌های جذب نوجوانان به فراگیری آموزش های تحصصی و ارتقای مهارتهای بدنی در آنها می شود.

رضا زارعین با بیان اینکه نونهالان و نوجوانان به رشته‌های مختلف ورزشی علاقه مند هستند ادامه داد: تعطیلات تابستان و کاهش فعالیت های آموزشی یک فرصت مناسب برای پرداختن به ورزشی و دیگر آموزش های غیردرسی است که باید با برنامه ریزی ضمن جذب رده‌های سنی پایه نسبت به ارائه آموزش مناسب و ایجاد فضایی پرنشاط برای نسل جوان اقدام شود.

وی اظهار کرد: فعالیت مدارس مختلف ورزشی یک ضرورت است ولی باید تمامی برنامه‌ها با هدف توسعه کمی و کیفی ورزش و تامین سلامتی جامعه در یک بستر قانونمندبا نظارت مسئولان و دستگاه‌های متولی انجام گیرد.

یک شهروند یزدی نیز فعالیت مدارس ورزشی را برای غنی سازی اوقات فراغت نونهالان و نوجوانان ضروری عنوان کرد و گفت: فعالیت این مدارس نباید به دوران تعطیلی واحدهای آموزشی و فقط برای حدود سه ماه در طول سال محدود شود، بلکه باید در طول سال با جذب نسل جوان تداوم داشته باشد.

فاطمه بذرافشان افزود: تعدادی از مدارس ورزشی استان فقط در دوره تعطیلی مدارس با هدف کسب درآمد و به صورت موقت با تبلیغات گسترده در فضای مجازی نسبت به جذب نوجوانان و جوانان اقدام می‌کنند و همین موضوع باعث ارائه برخی خدمات بی کیفیت و بعضا خارج از ساختارهای رسمی می شود که باید مسئولان بر این مسئله نظارت بیشتری داشته باشند.

بیم و امید نظارت بر فعالیت مدارس ورزشی در استان یزد

وی اظهار کرد: خدماتی که بعضی از این مدارس ورزشی به خانواده‌ها ارائه می‌دهند، در برخی مواقع غیر از مواردی است که در تبلیغات خود بیان می‌کنند و عده‌ای کاسبکارانه فقط به دنبال درآمد هستند که در این خصوص باید توسط دستگاه‌های مسئول نظارت کنند و مانع از سودجوی و سوء استفاده برخی از افراد در این زمینه شوند.

رضا ابویی دیگر شهروند یزدی هم از مسئولان امر می‌خواهد از طریق پایگاه‌های رسمی و فضای مجازی نام و مشخصات مدارس قانونی ورزشی فعال در سطح استان را اعلام تا هیچ فردی فرصت سوء استفاده را پیدا نکند و خانواده‌ها با آرامش خاطر نسبت به ثبت نام فرزندان خود در کلاس های ورزشی اقدام کنند.

برای نظارت بر مدارس ورزشی نیاز به هماهنگی بین تمامی دستگاه‌های مسئول و پرهیز از موازی کاری در استان هستیم وی بیان کرد: اعلام اسامی مدارس ورزشی دارای مجوز و مطمئن نقش مهمی در پیشگیری از بسیاری مشکلات و سدی در برابر سوء استفاده افرادی است که فقط به دنبال سود و اهداف دیگر هستند که اگر همکاری و اقدام لازم صورت گیرد مدارس ورزش در عمل در جایگاه واقعی خود قرار می‌گیرند.

یکی از اولیای دانش آموزان نیز بر توجه به پیوست فرهنگی و تربیتی در مدارس ورزش استان در کنار امور فنی و ورزشی تاکید کرد و گفت: با وجود اهمیت مسایل فرهنگی، شاهد کم توجهی به آن در برخی از مدارس ورزشی هستیم که باید برای حل این مسئله فکری عاجل صورت گیرد.

طاهره نصیری افزود: وجود مدارس ورزشی یک فرصت است که ضمن ارتقای فعالیت‌های ورزشی در کنار آن به مسایل تربیتی و پرورشی که در زمان حال یک ضرورت است، بیش از گذشته پرداخته شود و متولیان امر باید نظارت بیشتر در این زمینه داشته باشند.

یکی از کارشناسان ورزش یزد نیز گفت: وجود و فعالیت مدارس ورزشی در رشته‌های مختلف بر اساس سلائق و علایق نونهالان و نوجوانان ضروری است و در سال‌های اخیر شاهد گسترش این فعالیت ها توسط بخش خصوصی و باشگاه‌ها در سطح استان هستیم.

جمال دهقانی با بیان اینکه فعالیت مدارس ورزشی در طول سال به خصوص با تعطیلی مدارس و استقبال خانوادها در ثبت نام فرزندان یک فرصت است، گفت: اگر از این فرصت به صورت مناسب استفاده نشود ممکن است به تهدید و آسیب تبدیل شود بنابراین باید نظارت بر نحوه فعالیت آنها با دقت انجام شود.

وی اظهار کرد: برای نظارت بر فعالیت مدارس ورزشی نیاز به هماهنگی بین تمامی دستگاه‌های مسئول و پرهیز از موازی کاری در استان هستیم و در این خصوص باید یک کارگروه با طرح و نقشه منسجم ایجاد شود و همه طبق مقررات ماموریت خود را انجام دهند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: کار نظارت بر نحوه تشکیل و فعالیت مدارس ورزشی باید از ابتدا قانونی باشد و مجوز برای افراد و باشگاه‌هایی صادر شود که از هر لحاظ طبق قانون مورد تائید باشند و سپس این مراکز رها نشوند و پاسخگوی برنامه‌های خود باشند.

بیم و امید نظارت بر فعالیت مدارس ورزشی در استان یزد

دهقانی بیان کرد: کار نظارت بر مدارس ورزشی باید توسط هیات‌های ورزشی و به صورت کلی توسط دستگاه‌های امر به خصوص اداره کل ورزش و جوانان با همکاری باشگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط صورت گیرد که تحقق آن از بسیاری ناهنجاری‌ها و آسیب‌های فرهنگی پیشگیری می‌کند.

اگر خانواده‌ها بعد از ثبت نام فرزندان خود در مدارس ورزشی و باشگاه‌ها دچار مشکل شوند مسئولیت و تبعات آن به خودشان بر می‌گردددادستانی یزد نیز اخیرا از خانواده‌ها خواسته بود در انتخاب آموزشگاه و کلاس برای فرزندان خود همزمان با تعطیلی مدارس برای غنی سازی اوقات فراغت با دقت و بررسی‌های لازم اقدام کنند و صرفا در آموزشگاه‌های دارای مجوز و مطمئن ثبت نام کنند.

این دادستانی اضافه کرده که عدم توجه به مجوز و صلاحیت آموزش دهندگان خصوصا آموزشگاه‌های فوتبال، موسیقی و غیره می‌تواند منجر به سوء استفاده‌ها و آسیب‌های اخلاقی به کودکان و نوجوانان شود و همچنین از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان استان خواستار حسایت بیشتری در فصل تابستان بر فعالیت آموزشگاه‌ها و توجه به نظارت شده است.

همچینن مسئول اداره ارزیابی عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات اداره‌کل ورزش و جوانان یزد گفت: خانواده‌ها قبل از ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس ورزشی در طول سال به خصوص در تابستان از داشتن مجوز و فعالیت قانونی آن مرکز با گرفتن استعلام از این اداره‌کل اطمینان حاصل کنند.

محمدرضا خوانین‌زاده با بیان اینکه اسامی تمامی مدارس و باشگاه‌های ورزشی در پایگاه خبری اداره‌کل ورزش و جوانان یزد اعلام شده است، ادامه داد: علاوه بر پایگاه خبری تمامی ادارات ورزش و جوانان در ۱۲ شهرستان استان جوابگوی سوالات خانواده‌ها هستند و حتما با اطلاع کامل و شناخت به این مراکز مراجعه شود.

این مسئول بیان کرد: هم‌اکنون حدود ۷۰۰ باشگاه و همچنین بیش از ۱۰۰ مدرسه در قالب رشته‌های مختلف ورزشی در استان فعالیت دارند و طبق مقررات هر باشگاه و مدرسه ورزشی باید قبل از شروع فعالیت نسبت به کسب مجوز لازم از اداره‌کل ورزش و جوانان اقدام کرده باشد.

تلفن ۳۶۲۴۹۴۹۴ پاسخگوی سوالات مردم

خوانین زاده اظهار کرد: اگر خانواده‌ها بعد از ثبت نام فرزندان خود دچار مشکل شوند مسئولیت و تبعات آن به خودشان بر می‌گردد و در سال‌های گذشته در کنار باشگاه‌ها و مدارس ورزشی قانونی، افرادی هم با هدف سودجویی نسبت به ایجاد این مراکز اقدام کردند که برای پیشگیری باید همه مردم و مسئولان همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی که در مدارس و باشگاه‌های بدون مجوز برای خانواده‌ها وجود دارد، قطعا هزینه‌های آنها نیز هدر می‌رود و کار نظارت و بازرسی بر نحوه فعالیت مدارس و باشگاه‌های ورزشی در سال‌جاری تشدید شده و با همکاری سایر مجموعه‌هاو هیات‌های ورزشی پیگیری می‌شود.

این مسئول بیان کرد: تلفن ۳۶۲۴۹۴۹۴ پاسخگوی سوالات مردم و خانواده‌ها در خصوص مدارس و باشگاه‌های ورزشی است و بر اساس مقررات تمامی مدارس ورزشی که بخواهند سالانه یا در فصل تابستان در بحث آموزش و سایر برنامه‌ها فعالیت کنند از هر نهاد، سازمان و اداره‌ای باید قبل از آن با این اداره‌کل هماهنگ و مجوز لازم را کسب کنند.

استان یزد با یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت ۷۲ هیات ورزشی استانی، ۴۰۰ هیات شهرستانی و ۶۲ هزار ورزشکار بیمه شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha