کاهش شکاف تولیدات ۲۶۱هزار هکتار محصولات کشاورزی مازندران با اجرای طرح های محرومیت زدایی

ساری- ایرنا- دبیر قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) با بیان این که زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست که پس از چهار دهه از پیروزی انقلاب محرومیت در استان های کشور داشته باشیم، گفت: این قرارگاه اجرای طرح امنیت غذایی مازندران را با هدف کاهش شکاف تولیدات محصولات کشاورزی ۲۶۱ هزار هکتار را عملیاتی می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار جمال الدین آبرومندی روز شنبه در جلسه بررسی طرح های محرومیت زدایی مازندران در ساری با اظهار این نکته که طبق بررسی های صورت گرفته هم افزایی در دستگاهای اجرایی استان ها ضعیف است تا بتوانیم محرومیت ها را کم کنیم، افزود: قرار گاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) تا یک ماهه آینده تفاهم نامه طرح های محرومیت زدایی را با استانداری مازندران به صورت قرارداد عملیاتی منعقد می کند.

وی با توضیح این که نظام ارتقاء بهره وری محصولات کشاورزی مهمترین طرح برای کمک به رونق اقتصادی استان مازندران است، ادامه داد :‌ در حال حاضر فاصله تولیدات محصولات راهبردی کشاورزی به خصوص برنج و دانه های روغنی نسبت به آمار متوسط تولید بین عموم کشاورزان با کشاورزان پیشرو در شرایط مساوی آب و خاک استان بسیار بالا است.

دبیر قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) یکی از تفاهم نامه های حوزه امنیت غذایی قرارگاه با ستانداری مازندران را اجرای طرح کاهش شکاف تولید محصولات کشاورزی در ۲۶۱ هزار هکتار عنوان کرد و توضیح داد :‌ با حمایت های مالی در تهیه نهاده های کشاورزی، ماشین آلات، اجرای طرح های زیر ساختی و ترویج آموزش و دانش فنی، متوسط تولید محصولات راهبردی استان در ۲ محصول برنج و دانه های روغنی را ۱۰ تا ۱۴درصد افزایش خواهیم داد.

آبرومندی به توان تولید آب و خاک کشاورزی مازندران اشاره کرد و ادامه داد:‌ این که متوسط تولید ارقام پرمحصول برنج در هکتار ۵.۵ تا ۶ تن باشد اما کشاورزان پیشرو و نمونه استان تا ۱۲ تن محصول تولید کنند و یا متوسط تولید دانه روغنی کلزا در استان ۱.۸ تن در هکتار باشد اما کشاورز پیشرو تا ۵.۵ تن تولید کند، نشانه بی توجهی در امر ارتقاء بهره وری است.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است. مازندران با تولید حدود یک میلیون تن برنج سفید ، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

وی با بیان این که متوسط نیاز واردات برنج در کشور حدود ۳۲ درصد از مجموع تولید برنج داخل کشور است، گفت: به طور یقین فقط با اجرای طرح های ارتقا بهره وری کشاورزی می توانیم به مقوله خوکفایی در تولید این محصول راهبردی بسییار نزدیک شوم.

وی یکی دیگر از مفاد تفاهم نامه قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی با استانداری مازندران را اجرای طرح آبخیزداری در ۶۳۰ هزار هکتار این استان عنوان کرد و گفت: لایروبی تمامی آب بندان های مازندران، باز سازی سردهنه های رودخانه ها، ‌زراعت چوب و ایجاد دیواره های حفاظتی با پیش بینی ۴هزار میلیارد تومان از طرح های این بخش است.

آبرومندی با بیان این که حل مشکلات حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی ناشی از آن را از دیگر مفاد این تفاهم نامه عنوان کرد و گفت: حل مشکلات حاشیه نشینی سه شهرستان نکا، گلوگاه و سوادکوه اجرایی می شود.

کاهش شکاف تولیدات ۲۶۱هزار هکتار محصولات کشاورزی مازندران با اجرای طرح های محرومیت زدایی

ایجاد چهار هزار اشتغال در مناطق محروم مازندران

دبیر قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) به بررسی ظرفیت های اشتغالزایی اجتماعی و اقتصادی استان مازندران اشاره کرد و گفت:‌ این قرار گاه طی سه سال ایجاد اشتغال چهار هزار نفری را در بخش های شیلات، زنبورداری، باغداری مرکبات، و گردشگری را برنامه ریزی کرده است.

وی با بیان این که طرح های اشتغالزایی پایدار با بیمه بازنشستگی همراه است، گفت: البته بخشی از اعتبار اشتغالزایی باید از محل تبصره ۱۸ تامین شود که استانداری مازندران باید ب این امر توجه جدی داشته باشد.

سردار آبرومندی به تفاهم نامه اجرای ۴۸۶ کیلومتر لوله گذاری آب برای حل مشکلات تامین آب شرب روستاییان استان مازندران اشاره کرد و ادامه داد:‌۷۴مخزن آب شرب نیز برای حل این مشکلات در مناطق مختلف استان طبق جانمایی آب و فاضلاب ایجاد خواهد شد.

جاده سازی و آسفالت یکهزار راه روستایی مازندران

وی یکی دیگر از مفاد تفاهم نامه بین قرار گاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) با استانداری مازندران را ایجاد و آسفالت یکهزار کیلومتر راه روستایی عنوان کرد و گفت: از آن جایی که تا ۷۰ درص این راه ها درمناطق کوهستانی و محروم استان است، نیاز به کمک جدی مسوولان دستگاه های اجرایی مرتبط مازندران است.

وی با بیان این که اجرای این طرح بیشتر در شهرستان های بهشهر و نکا انجام می شود، اظهار داشت: برای اجرای این طرح های راه سازی، آسفالت و روکش آسفالت ژنج هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا در این جلسه، تعمیر و باز سازی مدارس، ساخت پل های بین روستایی، تامین آب شرب در روستاها، آسفالت جاده های روستایی، حاشیه نشینی و مشکلات آسیب های اجتماعی، چالش های اجرایی شدن طرح هادی روستایی، لایروبی آب بندان ها، مدرن سازی سر دهنه های رودخانه ها، توسعه دامداری، نوغان‌داری و مهار آب سطحی برای کشاورزی از جمله مشکلات و نیازهای مطرح شده از سوی مدیران کل دستگاه های اجرایی مازندران بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha