۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۱۵
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85123162
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشت مرکز غربالگری شنوایی نوزادان در زنجان فعال است

زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: هشت مرکز غربالگری شنوایی نوزادان در سطح استان فعال است و آزمون‌های غربالگری را برای نوزادان انجام می‌دهد.

سلمان حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آزمایش های مربوط به کودکان ارجاعی و دارای عوامل خطر در این مراکز با دستگاه های کوچک، بدون درد و خطر در شرایطی که نوزاد به آرامی استراحت می کند انجام می شود.

وی اضافه کرد: آزمون غربالگری، آزمونی ساده است که فقط چند دقیقه طول می کشد و هدف آن شناسایی نوزادانی است که نیاز به ارزیابی بیشتری دارند.

این مسوول ادامه داد: غربالگری نوزادان بسیار مهم است و اگر بررسی شنوایی نوزاد دیر انجام گیرد موجب تاخیر در رشد و زبان او می شود و بر روی توانایی کودک برای یادگیری، تحصیل و ارتباطات اجتماعی تاثیر می گذارد.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان زنجان، گریه و صداسازی نوزادان کم شنوا مانند نوزادان سالم است و ماه ها و سال های نخست زندگی برای رشد مهارت های گفتاری و زبانی کودکان اهمیت بسیاری دارد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان به اهمیت غربال شنوایی نوزادان در سه ماه اول تولد اشاره و خاطرنشان کرد: کم شنوایی ممکن است زبان آموزی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته حسینی، کشف زودهنگام کم شنوایی پیش از سه ماهگی و ارائه خدمات لازم قبل از ۶ ماهگی برای نوزاد و خانواده او ضروری است.

طبق آمار اداره کل بهزیستی استان زنجان، سال گذشته ۹۲ درصد معادل ۱۳ هزار نوزاد متولد شده در استان غربال شدند.

از این تعداد ۹ نوزاد به مرحله مداخله ارجاع داده شدند که اقدامات توانبخشی از جمله تهیه سمعک، کمک هزینه کاشت حلزون و گفتار درمانی برای آنها توسط معاونت امور توانبخشی انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha