استفاده از ۵۰ میلیون مترمکعب پساب برای آبیاری فضای سبز پایتخت/افتتاح تصفیه‌خانه خلیج فارس

تهران - ایرنا - مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران از استفاده از ۵۰ میلیون متر مکعب پساب برای آبیاری فضای سبز پایتخت تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی محمد مختاری روز شنبه در مراسم افتتاح تصفیه‌ خانه خلیج فارس و طرح‌های مدیریت منابع آب در شهر تهران و کلنگ زنی مرحله دوم تصفیه خانه خلیج فارس افزود: حیات شهری به شکلی انکار ناپذیر به فضای سبز و درختان وابسته است و نمی‌توان تهران را بدون فضای سبز تصور کرد. تا سال ۱۳۶۵، آبیاری فضای سبز تهران‌ از آب شرب بوده است و پس از آن سه مشاور برای این کار انتخاب شد و ۹۵ درصد از طرح جامع آب خام را اجرا کردیم.

وی افزود: در پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۹.۵ میلیون متر مکعب از پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده شد و امروز این عدد را به ۱۹.۵ میلیون متر مکعب رساندیم. امسال هم با انعقاد تفاهم نامه با وزارت نیرو، ۳۰ میلیون متر مکعب دیگر را در دستور کار قرار دادیم که در کنار استفاده از تصفیه خانه فیروز بهرام در مناطق ۱۷ و ۱۸، ۱۹ و ۲۰ این رقم به ۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسد البته تا سال ۱۴۱۰ باید ۱۴۵ میلیون متر مکعب از پساب استفاده کنیم.

مختاری گفت: در ادامه فرایند همکاری شهرداری و وزارت نیرو، امکان حفر چاه عمیق در ۵۰ نقطه از بوستان‌های شهر فراهم شد زیرا شهرداری مشارکت در تقویت شبکه آبرسانی شهری را وظیفه خود تلقی می‌کند.

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران اظهارداشت: ۲۴۹ نقطه از بوستان‌ها برای استقرار مخازن اضطراری آب مشخص شد که از این تعداد ۹۹ مورد انجام شده است و تعداد بوستان‌هایی که در آنها آبیاری به صورت هوشمند انجام می‌شود از ۵۰ بوستان فراتر رفته است.

حل مشکلات مربوط به تصفیه‌خانه و فاضلاب شهرها با ایجاد مدیریت یکپارچه شهری

رییس شورای شهر تهران به نقش موثر ایجاد مدیریت یکپارچه شهری برای حل مشکلات تصفیه‌خانه و فاضلاب شهری تاکید کرد و افزود: یکی از بهترین راه‌ها در موضوع آب، استفاده از پساب فاضلاب‌های شهری برای آبیاری فضای سبز است که در جنوبی‌ترین نقاط تهران واقع شده است و البته انتقال آب در این منطقه دشوار است.

مهدی چمران افزود: شاید ابتدا این برنامه‌ریزی درست نبود که همه فاضلاب و پساب های تهران در جنوب شهر تصفیه شود و بعد به نقاط دیگر شهر بازگردانده شود و بهتر این بود که در نقاط مرکزی و شمالی شهر نیز سیستم‌های تصفیه فاضلاب داشته باشیم تا هزینه انتقال کاهش یابد.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که در همه نقاط تصفیه خانه داشته باشیم تاکید کرد: شاید در سال ۸۴ که در شورا بحث پیش بینی تبصره‌ سه را برای آب و فاضلاب داشتیم و این موضوع را تصویب کردیم کسی فکر نمی کرد که کارگشایی اینچنینی داشته باشد ولی به بحث تصفیه خانه و فاضلاب شهری کمک کرد. با این حال اما همچنان در انتظار مدیریت یکپارچه شهری هستیم تا همه این موارد در کنار هم دیده شوند؛ در غیر این‌صورت در این کارها به نتایج خوب و ثمربخشی نخواهیم رسید.

همچنین رییس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: موضوع آب به‌عنوان‌ پایه توسعه پایدار از دیرباز موردتوجه ایرانیان قرار داشته است و موضوع مدیریت آب شهری مهم‌ترین موضوع شهر است که پیچیدگی های خاص خود را دارد.

مهدی پیرهادی اظهار داشت: در این مسیر از وزارت نیرو گرفته تا صنعت و کشاورزی و مجموعه‌های خدماتی و سازمان محیط زیست باید در این نظام سیستماتیک در کنار هم قرار گیرند و از بخشی نگری صرف نظر کنند.

وی ادامه داد: اگرچه هنوز این زیرساخت فکری در شهرداری و دولت شکل نگرفته است ولی جرقه‌هایی از آن را می‌توانیم در همکاری که بین شهرداری و وزارت نیرو شکل گرفته است، مشاهده کنیم.

پیرهادی تاکید کرد: اگر در موضوع پساب موارد اکولوژیک و مباحث محیط زیستی دیده نشود، یک خطای استراتژیک است و ما در بحث راهبردی دچار مشکل خواهیم شد. در واقع در بحث راهبردی باید همه ذینفعان دیده شوند.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: شهرداری ۹۳ میلیون متر مکعب برای آبیاری فضای سبز از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کند که تقریبا نیمی از برداشت آب‌های زیرزمینی است همچنین در زمینه پساب موضوع هزینه پساب از موضوعات جدی است که در آینده وضعیت مبهمی را ایجاد می‌کند و باید یک تعامل چند وجهی با ذینفعان صورت گیرد و در حوزه کشاورزی بیشتر آب کشور یعنی ۸۷ درصد از آب کشور را مصرف می‌کند که ۵۰ درصد آن به شکل درست استفاده نمی‌شود و هدر می‌رود.

ضرورت ترمیم فرو نشست در بزرگراه آزادگان

شهردار منطقه ۱۹ تهران نیز در این مراسم اظهارداشت: در موضوع مسیر آزادگان و آب‌های سطحی این بزرگراه که از مسیر گذرگاه میانی آزادگان انتقال داده می‌شود؛ در سه کیلومتر آن، لوله‌گذاری آسیب دیده و فرو ریخته است که باید حتما این لوله‌گذاری را به ضلع جنوب آزادگان انتقال دهیم.

تورج فرهادی افزود: ناحیه سه این منطقه به لحاظ شبکه فاضلاب دچار بحران است. در گذشته ۵۰ درصد از طرح شبکه فاضلاب اجرا شد ولی به شبکه اصلی وصل نشد همچنین در برخی جاها مردم از کول‌گذاری‌ها استفاده کردند که در برخی موارد کول‌ها شکسته شد و باعث پس زدن فاضلاب به منازل شده‌است.

(در روش کول‌گذاری و طوقه چینی چاه فاضلاب، کول‌هایی از سیمان دور چاه را کاملا می‌پوشاند و کول‌های گذاشته شده با افزایش استحکام بدنه چاه، از ریزش چاه جلوگیری می‌کند، با این کار علاوه بر افزایش عمر چاه، چاه فرسوده مثل روز اول کارایی دارد.)

وی اضافه کرد: تلاش کردیم لوله‌گذاری اصلی را در ناحیه سه شروع کنیم ولی باید به صورت ریشه‌ای شرکت آب و فاضلاب توجه ویژه به این موضوع داشته‌ باشد و باید لوله گذاری‌ها را به این تصفیه خانه وصل کنیم.

شهردار منطقه ۱۹ درباره شرایط فنی تصفیه خانه نیز گفت: در مرحله نخست این تصفیه‌خانه روزانه ۲ هزار متر مکعب و سالیانه ۷۳۰ هزار متر مکعب آب تصفیه می‌شود و در مرحله دوم روزانه پنج هزار متر مکعب اضافه می‌شود که سالیانه به ۲ میلیون و ۵۰۰ متر مکعب می‌رسیم که با این میزان آب همه فضاهای سبز منطقه ۱۹ را آبیاری می‌کنیم و می‌توانیم چاه‌ها را از مدار بهره‌برداری خارج کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز علاوه بر کلنگ زنی مرحله دوم تصفیه‌خانه سه مخزن را در بوستان ولایت افتتاح کردیم همچنین کانال های آب‌های سطحی بوستان شقایق و احداث لوله گذاری آزادگان را انجام دادیم و ۳۰ چاه جذبی و ۱۸ منهول فاضلاب را موازی با این طرح افتتاح کردیم.

فرهادی خاطرنشان کرد: باید تا پایان ۱۴۰۴ موضوع آب چرخانی منطقه را کامل کنیم و حدود هشت مخزن دیگر برای این کار نیاز داریم و به صورت موازی مرحله دوم این تصفیه‌خانه را نیز پیش خواهیم برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha