مشاغل خانگی راهبردی برای توسعه اشتغال

بروجرد - ایرنا - مشاغل خانگی امروزه به یکی از جذاب‌ترین نوع کسب و کار برای افراد جویای کار تبدیل شده‌ که رویکرد دولت در زمینه مشاغل خانگی این است که کارگاه‌های مستقل خرد را به کارگاه‌های گروهی تبدیل کند و در این راستا حمایت‌هایی در زمینه تخصیص تسهیلات، توسعه مشاغل خانگی و تسریع در صدور مجوزهای مرتبط انجام شده است.

به گزارش ایرنا، دولت در راستای توسعه مشاغل خانگی که در واقع کارگاه‌های اقتصادی خانواده محور هستند حمایت‌هایی را اعمال کرده و در زمینه صدور مجوز مشاغل خانگی نیز بنا بر گفته مسوولان مرتبط رشد ۲۰۲ درصدی حاصل شده است.

بنا بر گفته مسوولان، تسهیلات اختصاص یافته به این مشاغل در سال ۱۴۰۱ به سه هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به قبل رشد چشمگیری را نشان می‌دهد و همین مقدار هم جذب شده است.

مشاغل خانگی بیشتر خانواده محور هستند، بنابراین زنان نقش محوری‌تری در این حوزه دارند، ضمن اینکه گرایش زنان به کارآفرینی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی هر چند کوچک و خانگی در سال‌های اخیر بیشتر شده است.

گرایش زنان به کارآفرینی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی هر چند کوچک و خانگی در سال‌های اخیر بنا به دلایل متعددی از جمله مشکلات اقتصادی، مسوولیت سرپرست خانوارشدن زنان و یا تمایل به مشارکت آنها در اداره معیشت خانواده بیشتر شده است.
حدود ۳۰۰ رشته فعالیت مشاغل خانگی در سامانه مرتبط ثبت شده است در لرستان بیشترین استقبال از طرح‌های خیاطی، قالیبافی، تایپیست، صنایع دستی و همچنین در بخش کشاورزی مشاغلی از جمله پرورش دام و تهیه ترشیجات و شوریجات و در بخش فرهنگ ساخت انیمیشن نیز از رشته مشاغل خانگی است.

رشد صدور مجوزهای مشاغل خانگی

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رشد ۲۰۲ درصدی صدور مجوزهای مشاغل خانگی در سال گذشته خبر داد و گفت: افزایش منابع تخصیص یافته به این حوزه و تسهیل و تسریع در صدور مجوز از مهم‌ترین اقدامات حمایتی دولت از کارآفرینان است.

محمود کریمی اظهار کرد: تسهیلات اختصاص یافته به این مشاغل در سال ۱۴۰۱ به سه هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به قبل رشد چشمگیری را نشان می‌دهد و همین مقدار هم جذب شده است.
وی درباره مهمترین اقدامات دولت در حمایت از کارآفرینان مشاغل خانگی توضیح داد: مشاغل خانگی تا قبل از دولت سیزدهم موضوعی در حاشیه بود و قانون مصوب آن مربوط به سال ۱۳۸۹ بود اما در دولت سیزدهم این حوزه مورد توجه ویژه قرار گرفت.
معاون وزیر کار اولین اتفاق و اقدام دولت در این حوزه را فوری شدن صدور مجوزها اعلام کرد و ادامه داد: پیش از این صدور مجوز برای ۹۵ درصد طرح‌های مشاغل خانگی بیش از هشت تا ۹ ماه زمان می‌برد که امروز این زمان بسیار کوتاه و صدور مجوز به صورت آنی است، پنج درصد باقی مانده از مشاغل به دلیل دسته‌بندی در حوزه مربوط به بهداشت، درمان و سلامت مردم، نیازمند نظارت و دقت بیشتری است اما زمان صدور مجوز برای این موارد هم به حداقل ممکن رسید.
کریمی افزود: اشتغال ایجادی مشاغل خانگی ۱۰۳ هزار نفر بود که تقریبا ۱۰ درصد از سهم کل مشاغل ایجادی در سال گذشته را به خود اختصاص داد و این رقم با دولت‌های قبل که ۲ یا سه درصد بوده، قابل مقایسه نیست.
وی راه‌اندازی بیش از ۵۰۰ بازارچه مشاغل خانگی و پنج تعاونی تامین نیاز استانی در سال گذشته را از اقدامات مهم وزارت کار برشمرد و درباره هدف‌گذاری سال جدید هم گفت: هدف‌گذاری دولت سیزدهم در حوزه مشاغل خانگی، کسب سهم ۱۵ درصدی در ایجاد اشتغال، در پایان دولت بود که با تلاش‌های صورت گرفته این هدف در سال سوم محقق خواهد شد.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار سامان‌دهی بازار حوزه مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۲ را برنامه اصلی وزارت کار اعلام کرد و توضیح داد: منابع مشاغل خانگی با همراهی و همکاری بانک مرکزی با ۳۳ درصد رشد به چهار هزار میلیارد تومان رسیده که در صورت رسیدن به عملکرد ۶۰ تا ۷۰ درصدی بازهم در مهرماه، بانک مرکزی منابعی را به این مهم اختصاص خواهد داد.

پرداخت ۸۱ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در لرستان

بنا بر گفته، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان پارسال ۸۱ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به هزار و ۵۳۲ طرح مشاغل خانگی استان پرداخت شد.

علی جهانی اظهار کرد: با توجه به اختصاص بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش مشاغل خانگی، با همکاری نهادها و دستگاه‌های اجرایی و به خصوص بانک‌های عامل، هزار و ۱۸۷ طرح مستقل و ۸۳۴ طرح پشتیبان به بانک معرفی شدند.
وی افزود: سال گذشته ۱۱ هزار و ۸۴۷ مجوز مشاغل خانگی در بخش مستقل و پشتیبان صادر شد که مجوزهای صادره در بخش مستقل ۱۰۰ درصد بصورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری به ادارات بوده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان بیان کرد: چهار بانک کشاورزی، پست بانک، رفاه کارگران و توسعه تعاون در پرداخت تسهیلات به متقاضیان مشاغل خانگی با این اداره کل مشارکت داشتند و در مجموع ۸۶۶ طرح مستقل و ۶۶۶ طرح پشتیبان در قالب یکهزار و ۵۳۲ طرح مشاعل خانگی موفق به دریافت تسهیلات شدند.
جهانی با بیان اینکه مابقی تسهیلات نیز در حال پرداخت است، ادامه داد: ۸۱ میلیارد تومان به طرح‌های مشاغل خانگی در بخش مستقل و پشتیبان پرداخت شده که زمینه اشتغال ۲ هزار و ۱۵۸ نفر را در شرکت‌های پشتیبان فراهم کرده است.
وی گفت: سایت مشاغل خانگی با بیش از ۳۰۰ رسته شغلی و اقتصادی در بخش‌های کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی، طرح‌های هنری و شرکت‌های تعاونی طراحی شده که در سطح استان بیشترین متقاضی در حوزه های قالیبافی، گلیم بافی، خیاطی و کشاورزی بوده است.

جهانی گفت: سال گذشته، از مجموع ۱۰۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سهمیه تسهیلات مشاغل خانگی استان ۹۲ میلیارد و ۴۰۹ میلیون تومان پرداخت شده و مابقی در حال پرداخت است همچنین سهمیه امسال نیز ۱۳۰ میلیارد تومان می باشد.

پرداخت ۲۸ میلیار د تومان تسهیلات مشاغل خانگی در بروجرد

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد با اشاره به رونق کسب و کارهای خانگی گفت: سال گذشته بیش از ۲۸ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در این شهرستان پرداخت شده است.

عبدالعلی گیوه‌کی افزود: براساس تفاهم نامه کشوری برای رفع بیکاری و فقر از محلات کم برخوردار طرح رونق اشتغال و رفع بیکاری در ۱۹ محله کم برخوردار شهرستان اجرا می‌شود.
وی اظهار کرد: برای اجرای طرح، شناسایی افراد بیکار در محلات کم برخوردار انجام شده که در مرحله اول آموزش مهارت به افراد بیکار و معرفی به شرکت ها و کارخانجات و مراکز کاریابی است.
رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: افرادی که مهارت فنی و حرفه ای دارند و در خانه کار می کنند و در محلات کم برخوردار هستند می توانند تسهیلات دریافت کردند.
وی اضافه کرد: در محلات شهری و روستایی نیز با تشکیل تعاونی، سرمایه های خرد جمع آوری شده و می تواند اشتغال ایجاد کند که این موضوع در دستور کار قرار دارد.
گیوه کی ادامه داد: در روستاها نیز با تشکیل تعاونی ها، از ظرفیت های بخش خصوصی در جمع آوری سرمایه های خرد برای اشتغال استفاده خواهد شد.
رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: برای اجرای طرح اشتغال، تهیه اطلس نیازهای شغلی کارگاه‌های مختلف نیز انجام خواهد شد، که در این راستا به کارگیری جوانان در کارگاه‌های مختلف به کارفرمایان مشوق هایی نیز عطا می شود.
گیوه کی افزود: فنی و حرفه ای نیز با حضور در محلات کم برخوردار آموزش های مهارتی رایگان را نیز به آنان ارائه می دهند.

مشاغل خانگی یا کسب و کار خانگی، آن دسته از فعالیت‌هایی است که با تصویب ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ذیل کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان‌ها توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون ایجاد مزاحمت برای واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و به تولید خدمت یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی مُنجر می‌شود.
در واقع آن دسته از فعالیت‌هایی که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی و در قالب یک طرح کسب و کار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار می شود را مشاغل خانگی می‌نامند.
از جمله مشاغل خانگی که امروزه بیشتر مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته، فرش بافی، بازاریابی تلفنی، عروسک‌سازی، شیرینی پزی، خیاطی، صنایع دستی و پرورش گیاهان خانگی است.
متقاضیان متناسب با مهارتی که دارند در سامانه مشاغل خانگی وزارت کار به نشانی https://mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir/ ثبت نام می کنند و مراحل بعدی را با هماهنگی دستگاه اجرایی مرتبط انجام و مجوز مربوطه را دریافت خواهند کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha