۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۵۴
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85123739
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۷۷ اثر تاریخی خراسان جنوبی نیازمند مرمت و حفاظت است

بیرجند- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ۸۷۷ اثر تاریخی استان نیازمند مرمت و حفاظت است و برای این اقدام با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا هادی شاهوردی روز شنبه در نشست انجمن میراث فرهنگی استان که به مناسبت هفته میراث فرهنگی با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد اظهار داشت: اعتبارات تخصیصی برای مرمت و حفاظت آثار تاریخی بسیار پایین است و درخواست از فرمانداران این است که اعتبارات حوزه میراث را ویژه ببینند.

وی با اشاره به شناسایی سه هزار و ۲۱۸ اثر تاریخی و طبیعی در خراسان جنوبی، گفت: از این تعداد هزار و ۱۴ اثر ثبت ملی شده و ۲ هزار و ۲۰۴ شناسایی شده هم فاقد ثبت ملی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی عنوان کرد: از مجموع هزار و ۱۴ اثر ثبت ملی استان،۹۳ اثر تپه و محوطه، ۷۰۴ بنا، ۸۰ اثر طبیعی و ۱۱۷ اثر ناملموس است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۶ پژوهش و مطالعات در حوزه میراث فرهنگی استان انجام شد گفت: سال گذشته ۷۱ اثر تاریخی استان حفاظت و احیا شد که از این تعداد ۷۰ اثر مرمت و یک اثر احیا شده است.

شاهوردی ادامه داد: همچنین سال گذشته مطالعات تاریخی شهرستان خوسف و نهبندان انجام شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۸ موزه در خراسان جنوبی گفت: پنج هزار و ۵۰۰ اقلام موجود در مخازن موزه‌های استان است که ۲۰۰ مورد در موزه‌ها به نمایش گذاشته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: پنج اثر استان شامل باغ اکبریه، بیابان لوت، قنات بلده فردوس، ژئو پارک طبس و روستای خراشاد در حوزه صنایع دستی ثبت جهانی شده، پرونده‌های آسبادها و کاروانسراهای استان هم آماده و در دست پیگیری برای ثبت جهانی است.

وی با بیان اینکه نهبندان خاستگاه آسبادها در سطح کشور است و در خراسان جنوبی ۱۷۴ آسباد داریم، گفت: گرمترین نقطه بیابان لوت در منطقه ریگ یلان دهسلم مشخص شده است.

شاهوردی از ثبت ملی سه گنجینه زنده بشری در استان خبرداد و افزود: اساتید چاقوسازی در آبیز زیرکوه، دوتار در فردوس و طراحی فرش در شهر مود از جمله گنجینه زنده بشری استان هستند که تاکنون ثبت ملی شده‌اند.

وی با اشاره به تخصیص اعتبارات ملی و استانی در سال جاری گفت: در سال مالی جاری هشت میلیارد و ۵۶۱ میلیون تومان اعتبار استانی به حوزه میراث‌فرهنگی اختصاص یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: همچنین در سال مالی جاری ۱۸ میلیارد و ۸۴۱ میلیون تومان اعتبار ملی به حوزه میراث فرهنگی اختصاص یافته که از این مقدار ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل سفر نخست رییس جمهور بوده و چهار میلیارد و ۳۴۱ میلیون تومان هم برای ساخت موزه بزرگ استان تخصیص یافته است.

وی عنوان کرد: در شهر بیرجند ۶۷ هکتار حریم بافت تاریخی داریم که در ۲۰ هکتار آن تعیین حریم انجام است.

شاهوردی با اشاره به قانون حمایت از مرمت و و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی، خواستار همکاری دستگاه‌های متولی در این خصوص شد.

وی گفت: در زمینه مرمت آثار تاریخی با کمبود استاد کار ماهر مواجه هستیم و نسل جوان به دلیل سختی و سنگینی کار رغبتی به فعالیت در این حوزه ندارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: براساس قانون، تخلفات ساختمانی و املاک در حریم آثار تاریخی و فرهنگی باید قلع و قم شود در حالی که شهرداری‌ها تنها به جریمه اکتفا می‌کنند.

وی بیان کرد: طی هفته جاری ۲ پلاک ماندگار بر سر در منزل ۲ پدر علم خراسان جنوبی شامل دکتر غلامحسین شکوهی و دکتر کاظم معتمدنژاد نصب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha