رئیس جهاد کشاورزی کرمانشاه: اهمیت کشت نخود در کشور مغفول مانده است

کرمانشاه - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: اهمیت کشت نخود در حوزه کشاورزی کشور مغفول مانده و به آن کمتر پرداخته شده است.

به گزارش ایرنا، علی چاله چاله روز یکشنبه در جشنواره تخصصی نخود ایران که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، افزود: با توجه به اهمیت کشت نخود در تناوب زراعت باید کشت این محصول در اراضی دیم مورد توجه ویژه قرار گرفته و توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه کشاورزی دیم مساله بسیار حائز اهمیتی در حوزه کشاورزی است اضافه کرد: متاسفانه به دلایل مختلف از جمله خشکسالی اراضی آبی در حال تبدیل به اراضی دیم است از این‌رو کشت دیم باید مورد توجه بیشتر کارشناسان قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: از مجموع ۹۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان کرمانشاه، ۷۳۰ هزار را اراضی دیم تشکیل می دهد که این امر نشان‌دهنده این نکته است که کشاورزی استان برمبنای کشت دیم پایه گذاری ‌شده است.

چاله چاله با اشاره به وجود ایستگاه تحقیقات کشاورزی سرارود ادامه داد: این ایستگاه تاکنون توانسته است با ارائه بذرهای جدید و پایه بلند همچنین ادوات و تجهیزات جدید برداشت این محصول اقدامات خوبی را در این زمینه بردارند.

به گزارش ایرنا، در حاشیه برگزاری جشنواره ملی نخود، برنامه های متنوعی از جمله برنامه‌های متنوع آموزشی ترویجی، مسابقات آشپزی و شیرینی‌پزی و عرضه غذاهای تهیه شده با نخود، نمایشگاه غذا و شیرینی، کارگاه‌ها و مسابقات آموزشی در محل روستا بازار کرمانشاه نیز در حال برگزاری است.

برگزاری روز مزرعه ملی در مزارع الگویی و مکانیزه نخود شهرستان روانسر در روستای مرادآباد (ویژه کشاورزان و کارشناسان) و همایش علمی نخود در پردیس کشاورزی دانشگاه رازی از دیگر برنامه های ج‌نواره دو روزه نخود در کرمانشاه است.

نخود سرشار از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات بوده و مواد مغذی بسیاری را در خود جای داده است، این ماده غذایی در غذاهای مدیترانه‌ای، هندی و ایرانی کاربرد بسیاری دارد و یک پیمانه آن (۱۵۲ گرم) حاوی ۲۱۰ کاری ، ۳.۸ گرم چربی،۳۲۲ میلی گرم سدیم، ۳۵ گرم کربوهیدرات، ۹.۶ گرم فیبر، ۶ گرم قند، و ۱۰.۷ گرم پروتیین است.

در نخود همچنین ویتامین‌هایی از قبیل ویتامین B۶ ، C ، اسید فولیک و مواد معدنی نظیر منگنز، فسفر، مس، آهن و منیزیم را به وفور وجود دارد.

این محصول جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت می تواند باشد و تولید آن در کشور ما که یک اقلیم گرم و خشک است بسیار مقرون به صرفه است به عنوان مثال برای تولید هر کیلوگرم گوشت گاو به ۱۵ هزار لیتر آب نیاز است درحالیکه تولید هر کیلوگرم نخود نیازمند کمتر از هزار لیتر آب است.

از مجموع اراضی کشاورزی استان حدود ۱۶۶ هزار هکتار سالانه زیر پوشش نخود می رود و هر سال حدود ۱۲۰ هزار تن نخود از این راضی برداشت می شود.

هم اکنون یک‌ سوم نخود کشور در کرمانشاه تولید می‌شود و رتبه نخست کشوری در تولید و سطح زیرکشت نخود از آن استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha