چین در حمایت از مکزیک: آمریکا در مسئله فنتانیل، از زیر بار مسئولیت فرار نکند

تهران- ایرنا- دولت چین، «قلدری» آمریکا علیه مکزیک به دلیل مصرف گسترده ماده «فنتانیل» در میان مردم آمریکا را رد کرد و همزمان با تاکید بر حمایت پکن از این کشور آمریکای لاتین در دفاع از حاکمیت و کرامت خود در برابر اتهام‌های واشنگتن، از کاخ سفید خواست با سرزنش دیگران از زیر بار مسئولیت فرار نکند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از نشریه لا وانگواردیا، سفارت جمهوری خلق چین در مکزیک با صدور بیانیه‌ای اطمینان داد که اتهام‌های مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه پیش‌سازهای شیمیایی استفاده شده توسط باندهای مکزیکی برای تولید این دارو از چین قاچاق می‌شود، «بی اساس» است.

فنتانیل یک ماده افیونی مصنوعی و ۱۰۰ برابر قوی‌تر از مورفین است و استفاده‌های غیرقانونی از آن توسط قاچاقچیان مواد مخدر، موضوع تنش جدی دو کشور همسایه مکزیک و آمریکا شده است.

چین از طریق این بیانیه دیپلماتیک تاکید کرد که پکن «به شدت» با سایر کشورها در اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر تحت کنوانسیون‌های سازمان ملل متحد همکاری می‌کند.

دولت چین با توضیح اینکه آنچه ایالات متحده آن را پیش‌سازهای فنتانیل می‌نامد، در واقع محصولات شیمیایی عمومی هستند، از اتهام‌های واشنگتن علیه مکزیک به دلیل عدم اقدام ادعایی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر انتقاد کرد.

در این بیانیه آمده است: اگر ایالات متحده صادقانه می‌خواهد مشکل مواد مخدر خود را حل کند، باید واقعیت‌ها را بپذیرد، در مورد خود فکر و اشتباهات خود را اصلاح کند؛ همچنین با سرزنش دیگران از زیر بار مسئولیت فرار نکند.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک پیشتر اعلام کرده بود شواهدی مبنی بر قاچاق غیرقانونی این ماده از این کشور آسیایی وجود دارد. وی در این چارچوب، نامه‌ای به شی جین پینگ همتای چینی خود ارسال کرد و همکاری وی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر را خواستار شد.

اوبرادور به تازگی در مورد پیشنهاد ایالات متحده مبنی بر مجوز اعزام نیروهای نظامی آمریکایی به خاک مکزیک در راستای مبارزه با داروی فنتانیل تصریح کرد که هرگز اجازه موارد مشابه این پیشنهاد را نخواهد داد.

وی گفت: این نقض حاکمیت ما است، ما هرگز اجازه آن را نخواهیم داد.

رئیس‌جمهوری مکزیک همچنین به تازگی اعلام کرد این کشور در شرف نهایی کردن توافق‌ها با رئیس‌جمهوری چین برای جلوگیری از ورود فنتانیل به مکزیک است.

طبق آخرین آمار مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده، ۱۰۵ هزار و ۴۵۲ نفر در سال ۲۰۲۲ بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند و دلیل مرگ حدود ۸۸ هزار نفر، مصرف بیش از حد داروهای مخدر مانند فنتانیل اعلام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha