نوزایی: شایعات زیادی درباره مدرک تحصیلی من درست کردند/ خسته‌ام و شاید دیگر کاندیدا نشوم

تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون چوگان گفت: احتمال حضورم برای انتخابات بعدی ضعیف است زیرا خیلی خسته‌ام کردند. سختی‌های زیادی را گذراندم و برخوردی که با ما کردند با روحیاتم سازگار نیست.

به گزارش ایرنا، لیگ ملی چوگان برای اولین بار درحال برگزاری است و این رقابت‌ها تا دهه فجر نیز ادامه خواهد داشت.

در خصوص لیگ ملی چوگان با ابراهیم نوزایی، رئیس فدراسیون چوگان گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه می‌خوانید.

لیگ ملی چوگان برای اولین بار در حال برگزاری است. اما چرا در روزهای آخر ریاست شما این لیگ آغاز شد؟

لیگ چوگان برای اولین بار است که برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود و طبق برنامه‌ای که اول سال مشخص کردیم، مسابقات را برگزار می‌کنیم. طی چند سال اخیر تعداد هیئت‌های استانی و چوگان‌بازهای ما زیاد شده و اسب‌های بیشتری‌ را توانستیم آماده این ورزش کنیم که با فراهم شدن شرایط و زیرساخت‌ها امکان برگزاری لیگ هم مهیا شد؛ یعنی پیشرفت چوگان به صورت مرحله پیش رفته است تا اینکه توانستیم برنامه‌ای را عملیاتی کنیم که تا به حال قابل اجرا نبوده است و امیدواریم همینطور ادامه پیدا کند.

نوزایی: همه ورزش‌های گروهی جهان از چوگان الگو گرفته‌اند/ خسته ام و شاید دیگر کاندیدا نشوم

وضعیت مشارکت استان‌ها در رشته چوگان چطور است؟

زمانی که رئیس فدراسیون شدم، تنها ۶ هیئت استانی داشتیم و حالا با سه برابر شدن این تعداد، موفق شدیم ۱۸ هیئت را راه‌اندازی کنیم. از این پس هم استان‌هایی که مستعد راه‌اندازی چوگان باشند نیز در آن‌ها هیئت چوگان دایر می‌شود و امیدواریم هر روز به تعداد چوگان‌بازهای ما اضافه شود.

چوگان متعلق به چند سال قبل است؟ اصلا از کجا این ورزش در ایران باستان شروع شد؟

چوگان یک بازی ملی، تاریخی و باستانی ایران است که حداقل ۳۰۰۰ سال در کشورمان قدمت دارد که توسط نیاکان ما این ورزش ابداع شده است. آنها این ورزش را برای آمادگی سواره‌نظام و اسب‌های سپاه ایران در جنگ‌، ابداع کردند. چنین تاریخ و ورزشی را هیچ کجای جهان نداریم. تمام بازی‌های تیمی جهان از این ورزش الهام گرفته است. برای مثال زمان‌بندی هر راند که به آن «چوکه» می‌گویند، یا تعویض اسب و زمین بازی و یا وجود دروازه در آن سال‌ها همگی از چوگان شروع شد و حالا در خیلی از ورزش‌های جهان نشات پیدا کرده است.

در زمانی که ساعت وجود نداشت، چگونه زمان‌بندی می‌کردند و ورزش‌های دیگر نیز توانستند از این رشته الگو بگیرند؟

برای بازی چوگان ظرف‌هایی را می‌ساختند که در زیر آن سوراخی وجود داشت و این ظرف را از آب پر می‌کردند تا در طول زمان آب داخل آن چکه چکه خارج شود و پس از اتمام آب، یک راند بازی نیز تمام می‌شد؛ از همین رو به هر راند بازی چوگان، چوکه می‌گویند. در آن زمان چوگان پیشرفت زیادی کرد اما متاسفانه در گذر زمان فراموش شده است.با این حال چوگان باعث افتخار ما است.

نوزایی: همه ورزش‌های گروهی جهان از چوگان الگو گرفته‌اند/ خسته ام و شاید دیگر کاندیدا نشوم

روند رشد چوگان چطور بوده است؟

با توجه به اینکه این رشته مال تاریخ ایران است و به نام کشورمان نیز ثبت شده، نباید به همین سهم اندک قانع باشیم. قبل از انقلاب اصلا این ورزش وجود نداشت و این فدراسیون حدود ۱۸ سال است که تشکیل شده و در حال کار است. این فدراسیونی که تا حالا توانستیم بسازیم با کمک و هزینه بخش خصوصی به اینجا رسیده است. اعتباری برای ما وجود ندارد که بتوانیم کاری بکنیم و اگر بودجه‌ای برای ما در نظر بگیرند هم برای حقوق عوامل فدراسیون و یا اماکن خرج می‌شود نه آنکه بتوانیم توسعه‌ای با آن انجام دهیم و زمین و یا اسب تهیه کنیم. همین چیزی هم تا به حال در چوگان ساخته‌ایم را شرکت توسعه از چوگان گرفته‌ است و ضربه سنگینی به ما زده است. بحث آموزش را در یک سال و نیم گذشته به سختی ادامه دادیم. چوگان یک فرهنگ است و باید هزینه کنیم برای فرهنگ ملی ایران تا آن را پابرجا نگاه داریم و به همه دنیا معرفی کنیم.

این ورزش در گذشته برای آمادگی نیروهای نظامی ایران بوده است. در حال حاضر برنامه‌ای برای مشارکت بیشتر نیروهای نظامی وجود دارد؟

همین طور که گفتید از ابتدا این رشته مشق رزم برای نظامی‌ها بوده و برای استفاده هرچه بهتر از اسب در میدان نبرد. الان هم در نیروهای مسلح می‌توان خیلی بهتر این رشته را توسعه داد. نیروی زمینی ارتش و نیروی انتظامی در چوگان مشارکت دارند اما هنوز بقیه ورود نکردند. جا دارد که سپاه پاسداران هم ورود خوبی داشته باشد تا سرعت پیشرفت این رشته سرعت پیدا کند. در کنار این‌ها باشگاه‌های خصوصی هم درحال گسترش هستند تا عاشقان این ورزش حضور بیشتری داشته باشند.

نوزایی: همه ورزش‌های گروهی جهان از چوگان الگو گرفته‌اند/ خسته ام و شاید دیگر کاندیدا نشوم

در انتخابات بعدی شرکت می‌کنید؟

احتمال حضورم برای انتخابات بعدی ضعیف است زیرا خیلی خسته‌ام کردند. سختی‌های زیادی را گذراندم و برخوردی که با ما کردند با روحیاتم سازگار نیست. از آن‌جایی که خودم عاشق چوگان هستم، در آینده نیز هر کمکی از دستم بر بیاید برای این رشته انجام می‌دهم.

مهمترین حاشیه‌ای که برای شما ایجاد شد در خصوص مدرک تحصیلی‌تان بود.

در مورد مدرک تحصیلی من خیلی شایعات مطرح کردند. من در واقع لیسانس دارم که با احتساب جانبازی‌، فوق لیسانس به حساب می‌آید. دلیل اذیت وآزارها را نمی‌دانم و باید از کسانی که به شایعات دامن زدند بپرسید. خیلی تحت فشار قرار گرفتم که استعفا بدهم اما به این دلیل که کار غیرقانونی نکردم، هیچگاه زیر بار نرفتم و به کارم ادامه دادم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha