۱۲ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۴۰
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85125073
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

نرخ بیکاری در خراسان شمالی کمتر از میانگین کشوری است

بجنورد -ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد در سال گذشته این عدد برای کشور ۹ درصد و برای این استان ۸.۷ درصد است.

مرتضی بهزادفر روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال گذشته نرخ بیکاری در ۲۳ استان تک رقمی شده و پایین‌ترین نرخ بیکاری در استان سمنان با نرخ ۶.۴ درصد ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: سهم اشتغال در بخش‌ های عمده فعالیت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر برای کل کشور به ترتیب بخش های کشاورزی ۱۴.۸، صنعت ۳۳.۶ و خدمات ۵۱.۶ درصد است که در استان خراسان شمالی سهم اشتغال بخش کشاورزی ۳۱.۴ درصد است و بالاتر از میانگین کشوری است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در استان سهم اشتغال بخش صنعت ۲۸.۲ درصد و بخش خدمات ۴۰.۴ درصد است.

بهزادفر اظهار کرد: در سال های اخیر سهم بخش خدمات در اشتغال افزایش یافته و در مقابل، سهم بخش کشاورزی در این زمینه کم شده است.

وی افزود: اشتغال و بیکاری از جمله موضوع‌ های اساسی اقتصاد هر کشور است، به گونه‌ای که افزایش و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

وی اظهار کرد: بر اساس نتایج آمارگیری از طرح نیروی کار در سال ۱۴۰۱، نرخ مشارکت اقتصادی یا نرخ فعالیت جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر کل کشور ۴۰.۹ درصد و استان خراسان شمالی ۴۲.۲ درصد است.

نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، به معنی نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار و به عبارتی جمعیت جویای کار به جمعیت درسن کار است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی افزود: بررسی نسبت اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد این عدد برای کل کشود ۳۷.۲ درصد و برای استان خراسان شمالی ۳۸.۵ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نرخ بالای مشارکت اقتصادی نشان دهنده افراد جویای کار بیشتر است و در عین حال وجود اشتغال ناقص سبب شده تا با وجود اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، درآمد کسب شده مردم کفایت معیشت را نداشته و سرانه درآمد خانوارها در این استان نیز به نسبت استان های دیگر پایین باشد.

نرخ بیکاری، درصدی از جمعیت مایل به اشتغال بدون شغل است. در زمان‌ وخامت اوضاع اقتصادی و کمیاب بودن موقعیت‌های شغلی، انتظار افزایش نرخ بیکاری وجود دارد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha