۸ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۵۲
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85125152
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مبارزه با سن غلات در ۲۲۱ هزار و ۷۷۳ هکتار از مزارع همدان انجام شد

همدان - ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: عملیات مبارزه با سن غلات در مزارع استان از ۱۴ فروردین ماه امسال آغاز شد و در این مدت ۲۲۱ هزار و ۷۷۳ هکتار از مزارع استان علیه این سن سمپاشی شده است.

شهرام پیشه ور روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: عملیات مبارزه با سن مادر در مزارع استان از ۱۴ فروردین ماه سال جاری از شهرستان اسدآباد آغاز و در۱۴ اردیبهشت در شهرستان رزن خاتمه پیدا کرد.

وی اظهار داشت: در این بازه زمانی از مجموع سطح ۲۲۱ هزار و ۷۷۳ هکتار مبارزه صورت گرفته ،۱۶۷ هزار و ۷۳۷ هزار هکتار مربوط به مزارع گندم و ۵۵ هزار و ۳۶ هزار هکتار مربوط به مزارع جو بوده است که این سطح مبارزه علیه سن مادر در تاریخ استان همدان بی نظیر است.

مدیر حفظ نبات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اعلام کرد: عملیات مبارزه در مرحله پوره سن غلات نیز از یکم خرداد ۱۴۰۲ از شهرستان کبودرآهنگ آغاز شده که تا ششم خردادماه بیش از هفت هزار هکتار از مزارع استان سمپاشی صورت گرفته و تا پایان زمان عملیات مبارزه با دقت، قدرت و سرعت ادامه خواهد یافت.

پیشه ور با اشاره به اهمیت مبارزه پوره سن غلات گفت: به علت شرایط خاص آب و هوایی امسال از جمله عدم بارندگی به موقع، وقوع اکثر بارش ها در اسفند ۱۴۰۱و فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۲، نوسانات شدید دمایی و یخبندان در روزهای ۱۵ فروردین و ۱۴ اردیبهشت امسال، پراکنش نامناسب بارندگی ها از نظر زمانی و مکانی باعث شد که در برخی از نقاط استان بخشی از مزارع دیم دچار تنش های شدید رطوبتی و دمایی در مراحل رویشی و زایشی شوند.

وی در ادامه افزود: این روند به گونه ای شد که مزارع تنش دیده رشد رویشی کافی نداشته باشند و یا با ارتفاع کم تولید خوشه کردند ولذا بخشی از مزارع دیم آسیب دیده و غیر قابل برداشت شده و بخشی نیز کم بازده شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی یادآور شد: از سوی دیگر آفت سن غلات به دلیل نوسانات دمایی تغییرات مهمی در رفتارهای زیستی خود به ویژه در مراحل جفت گیری و تخم ریزی ایجاد کرد و با گرم شدن هوا و پیش بینی افزایش دما به ۳۰ درجه در تاریخ های ۸ و ۹ خردادماه در جنوب و غرب استان به احتمال زیاد فواصل بین سنین پوره گی سن غلات کاهش پیدا می کند که همین موجب آسیب پذیر شدن مزارع دیم خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به تنش های وارده به مزارع و تغییرات زیستی آفت سن غلات مدیریت حفظ نباتات سازمان با پایش مستمر مزارع گندم و جو در تمامی شهرستان های استان نسبت به پیش بینی و تعیین بهترین زمان مبارزه علیه پوره سن غلات، به تفکیک مناطق گرمسیری، معتدل و سردسیری استان کرده است.

وی از کشاورزان در تمام روستاها خواست ضمن همکاری با کارشناسان شبکه مبارزه با سن غلات مستقر در مدیریت ها و مراکز جهاد کشاورزی نسبت به تهیه سموم مجاز و توصیه شده از داروخانه های گیاه پزشکی معتبر سراسر استان اقدام کنند و در اسرع وقت عملیات مبارزه علیه پوره سن غلات را در تاریخ های تعیین شده انجام دهند.

پیشه ور همچنین بهترین زمان مبارزه با پوره سن غلات به ویژه در مزارع دیم اکثر مناطق گرمسیری و معتدل و برخی از مناطق سردسیری استان را روزهای هفت تا ۱۵ خرداد ماه سالجاری اعلام کرد.

وی تصریح کرد: عملیات مبارزه علیه آفت سن غلات در سال جاری با مشارکت فعال کشاورزان و بکارگیری بیش از ۱۲ هزار دستگاه انواع ادوات سمپاشی و تحت نظارت بیش از ۱۶۰ کارشناس شبکه مراقبت سن غلات مستقر در ستاد استان ، مدیریت ها و مراکز جهاد کشاورزی در حال انجام است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: با توجه به اینکه علاوه بر آفت سن غلات بیش از ۱۵ نوع حشره و کنه زیان آور نظیر تریپس گندم، کنه قهوه ای گندم، سوسک برگ خوار گندم، سوسک قهوه ای گندم، پروانه خوشه خوار گندم، زنجره گندم، شته معمولی و سبز گندم، مگس گندم، مگس زرد ساقه گندم و مگس مینوز برگ غلات در مزارع غلات استان همدان وجود دارند که با تغذیه از برگ، ساقه و سنبله موجب آسیب زدن به محصول می شوند.

به گفته وی انجام مبارزه دقیق، به موقع و هدفمند علیه پوره سن نه تنها موجب جلوگیری از سن زدگی دانه های گندم و جو می شود بلکه با ایجاد تلفات در سایر آفات، سبب افزایش عملکرد و کیفیت محصول تولیدی کشاوزران می شود.

همدان یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور است، که این استان با وجود داشتن ۲.۱ درصد از وسعت کشور، ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی(آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha