چرخش به راست اسپانیا در انتخابات منطقه‌ای؛ زنگ خطر برای حزب حاکم

تهران- ایرنا- انتخابات منطقه‌ای و محلی اسپانیا که در طول مبارزه‌های انتخاباتی نیز به همه‌پرسی پیرامون عملکرد دولت تبدیل شد، نه تنها با شکست سوسیالیست‌ها در اکثریت ایالت‌ها به نفع حزب راستگرا به پایان رسید، بلکه از مسیر دشوار پیش‌روی دولت برای انتخابات عمومی آتی خبر می‌دهد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، به دنبال برگزاری انتخابات ایالت‌های خودمختار و شهرداری‌های اسپانیا (۲۸ مه/ هفت خرداد)، حزب مردمی (Partido Popular/ PP) از جناح راست میانه موفق شد با پیروزی در هفت ایالت از ۱۰ شهر بزرگ اسپانیا (لا ریوخا، بالئارس، والنسیا، آراگون، کانتابریا، مادرید و مورسیا) و کنار زدن سوسیالیست‌ها، کنترل اکثریت خودمختاری‌های این کشور را به دست آورد.

طبق اعلام نتایج رسمی، حزب سوسیالیست (Partido Socialista/ PSOE) به رهبری پدرو سانچز (Pedro Sánchez) نخست وزیر اسپانیا در انتخابات دیروز متحمل شکست سنگینی شد و حزب راستگرای مردمی، قدرت در مهم‌ترین دولت‌های محلی کشور را دوباره به دست گرفت.

حزب مردمی به رهبری آلبرتو نونیِز فِیخو (Alberto Núñez Feijóo) که این انتخابات را به یک همه‌پرسی درمورد عملکرد پدرو سانچز تبدیل کرده بود، به یکی از اهداف اصلی خود دست یافت و حزب او بیشترین تعداد آرا در انتخابات شهرداری‌ها را از آن خود کرد.

بر اساس داده‌های رسمی منتشر شده، با شمارش ۹۹ درصد آرا، حزب مردمی کمی بیش از ۷ میلیون رای (۳۱.۵ درصد) در برابر ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار رای (۲۸.۱ درصد) سوسیالیست‌های پدرو سانچز را به دست آورد.

غلبه جناح راست بر چپ در چندین منطقه

حزب مردمی موفق شد دولت‌های چند منطقه که تا پیش از این تحت تسلط سوسیالیست‌ها بودند را تصاحب کند. والنسیا به عنوان چهارمین منطقه بزرگ اسپانیا از نظر جمعیت از جمله این مناطق است.

میگل آنخل رِویا (Miguel Ángel Revilla) رئیس منطقه‌ای کانتابریا به دنبال پیروزی جناح راست در این منطقه اذعان کرد: ما با یک موج راست در اسپانیا مواجه هستیم.

پیلار آلگریا (Pilar Alegría) سخنگوی حزب سوسیالیست نیز گفت: این (نتایج) چیزی نیست که پس از هفته‌ها مبارزه‌های انتخاباتی انتظار داشتیم.

شکست سنگین دیگر برای سوسیالیست‌ها، از دست دادن شهرداری سِویا (Sevilla) بزرگ‌ترین شهر اندلوسیا در جنوب اسپانیا به نفع حزب مردمی است.

سوسیالیست‌ها همچنین در تلاش برای بازپس‌گیری شهرداری بارسلونا، کلان شهر بزرگ کاتالونیا، که از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۱ در اختیار داشتند، شکست خوردند.

حزب مردمی، ایالت مادردید را تحت کنترل مطلق خود درآورد؛ منطقه‌ای که ایسابل دیاز آیوسو (Isabel Díaz Ayuso) از تاثیرگذارترین اعضای حزب مردمی و رئیس این ایالت، در حال پیشروی برای کسب اکثریت مطلق در پارلمان منطقه بود.

چرخش به راست اسپانیا در انتخابات منطقه‌ای؛ زنگ خطر برای حزب حاکم

مسیر دشوار پیش‌روی سوسیالیست‌ها

با وجود بارندگی در مناطق مختلف اسپانیا، مشارکت در انتخابات شهرداری‌ها با کاهش نسبت به سال ۲۰۱۹ (۶۵.۱۹ درصد) به ۶۳.۸۹ درصد رسید.

اگرچه نام پدرو سانچز و آلبرتو نونیز فیخو در هیچ برگه‌ای نبود، اما نتایج انتخابات دیروز، برای آینده هر دو سیاستمدار بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

بیش از ۳۵ میلیون و یکصد هزار شهروند اسپانیایی دیروز یکشنبه ۲۸ مه، برای شرکت در انتخابات ۱۲ منطقه از ۱۷ ایالت این کشور و همچنین انتخابات شهرداری‌ها فرا خوانده شدند.

انتخابات دیروز اگرچه به تجدید اتاق‌های قانونگذاری منطقه‌ای و شوراهای شهر می‌انجامد اما معنای سیاسی گسترده‌تری نیز دارد؛ چرا که نتایج این رویداد سیاسی، مقدمه‌ای برای انتخابات عمومی است که برای تعیین نمایندگان کنگره و سنا پیش از پایان سال جاری میلادی (احتمالا دسامبر ۲۰۲۳/ آذر- دی) برگزار خواهد شد.

اسپانیایی‌ها با بازگشت به پای صندوق‌های رای همچنین باید تصمیم بگیرند که نخست وزیر بعدی دولت چه کسی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha