۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۱۶
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 85125512
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

بروز بیماری تیروئید را جدی بگیرید

۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۱۶
کد خبر: 85125512
بروز بیماری تیروئید را جدی بگیرید

شهرکرد -ایرنا-برخی از کارشناسان حوزه بهداشت می‌گویند: تیروئید، غده‌ای است به شکل پروانه در جلوی گردن در پایین حنجره و بالای استخوان‌های ترقوه که ۲ نوع هورمون ترشح می‌کند به نام های T۴ و T۳ کار این هورمون‌ها تنظیم چگونگی مصرف و ذخیره انرژی در بدن است.

به گزارش ایرنا،گاهی افراد بدون اینکه فعالیت ورزشی سخت یا فعالیت روانه‌ای داشته باشند ادعا می‌کنند خیلی زود خسته می‌شوند یا بدون اینکه پُرخوری یا کم‌خوری کنند، چاق یا لاغر می‌شوند و آن را به تروئید نسبت می‌دهد، اما در حقیقت تیروئید مسوول تنظیم سوخت و ساز بدن است. عملکرد تیروئید توسط غدة دیگری در بدن به نام هیپوفیز تنظیم می‌شود.

کارشناسان درباره کم‌کاری تیروئید می‌گویند، که کم‌کاری تیروئید شرایطی است که غده تیروئید قادر به تولید هورمون تیروئید کافی نیست. از آنجا که هدف اصلی هورمون تیروئید "تنظیم متابولیسم بدن" است، درواقع مبتلایان به این بیماری علائم مرتبط با کم شدن متابولیسم بدن را دارند.

براساس اعلام نظر برخی از کارشناسان بهداشت، علائم کم‌کاری تیروئید شامل خستگی، ضعف، افزایش وزن یا افزایش مشکل در کاهش وزن، موهای درشت و خشک، پوست‌های خشک و زبر و خشن، ریزش مو ، تحمل کمتر سرما نسبت به دیگران، گرفتگی عضلات و درد مکرر عضلات و یبوست از موارد اعلام شده است.

غده تیروئید غده کوچک در نزدیکی قاعده گردن در بخش جلوئی آن است که پروانه ای شکل است و ۲ هورمون تیروکسین و تری یدوتیرونین را تولید می‌کند و تاثیر قابل توجهی بر سلامت فرد دارد.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به پوشش بالای غربالگری کم‌کاری تیروئید در استان گفت: بروز بیماری تیروئید در استان ۵.۴ به هزار تولد زنده است.

علی احمدی روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی و هفته اطلاع‌رسانی تیروئید در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: استاندارد جهانی بروز تیروئید یک در هزار تولد زنده است که این میزان در ایران بالاتر است و حدود سه تا ۵/۳ در هر هزار تولد زنده است و در استان به دلیل بافت اقلیمی کوهستانی و فقیر بودن خاک از نظر یُد، این میزان بالاتر از میانگین کشوری است و حدود ۵/۴ در هر هزار تولد است.

وی گفت: با توجه به شیوع بالای بیماری تیروئید در کشور، برنامه غربالگری نوزادان در بدو تولد از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و در این برنامه پس از تولد نوزاد و در روز سه تا پنج روز پس از تولد یک نمونه خون از پاشنه پا بر روی کاغذ گاتری تهیه شده و در آزمایشگاه غربالگری سطح هورمون TSH‌ نوزاد اندازه گیری می‌شود .

احمدی افزود: این میزان در نوزاد طبیعی زیر پنج است و در صورت بیشتر بودن از پنج نیاز به بررسی های بیشتر خواهد داشت و در صورتی که این رقم بین پنج تا ۹ باشد، باید مجدد آزمایش داده شود و موارد بالای ۱۰ بلافاصله درمان زیر نظر پزشک( عمومی دوره دیده و متخصص اطفال و فوق تخصص غدد اطفال ) شروع شده و در طول درمان به طور مرتب سطح TSH کنترل می‌شود.

وی اظهار داشت: از ابتدای شروع برنامه در سال ۱۳۸۵ تا پایان سال ۱۴۰۰ در کشور بیش از ۲۰ میلیون و ۵۹۹هزار و ۹۷۲ نوزاد تازه متولد شده غربالگری شد و تعداد ۵۸ هزار و ۵۶۲ بیمار شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.

به گفته وی، پارسال در استان تعداد ۱۳ هزار و ۴۳۷ نوزاد غربالگری تیروئید شدند، که از این تعداد ۶۸ کودک مبتلا به بیماری تیروئید شناسایی شدند.

رییس مرکز بهداشت استان اظهار داشت:هم‌اکنون ۳۳۰ نفر در استان مبتلا به کم کاری تیروئید مادرزادی هستند که زیرپوشش درمان قرار گرفتند و تا پایان سه سالگی تحت نظر مراقب سلامت، بهورز و پزشک عمومی و متخصص و فوق تخصص غدد قرار دارند.

احمدی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد موارد پس از سه سالگی بهبودی حاصل می‌کنند، گفت: مابقی بیماران مدت بیشتری باید تحت نظر متخصص اطفال و یا فوق تخصص غدد اطفال به درمان ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه غربالگری نوزادان به منظور شناسایی بیماران و درمان به موقع مهمترین گام در پیشگیری از عوارض این بیماری است و در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی برای نوزادان در سه تا پنج روزگی انجام می‌شود.

تا چهارم تا دهم خرداد "هفته جهانی اطلاع‌رسانی تیروئید" نامگذاری شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال وبختیاری گفت: در ایران به منظور آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی تیروئید یک هفته با هدف ایجادآگاهی و ترغیب مردم به صحبت در مورد شرایط تیروئید، ‌اهمیت غده تیروئید در بدن، علل بروز بیماریهای تیروئید و روش های پیشگیری از بیماری‌های تیروئید و درمان این بیماری‌ها و گزینه‌های درمانی موجود برای درمان اختلالات تیروئید، به عوان هفته اطلاع‌رسانی تیروئید نامگذاری شده است.

وی افزود: مهمترین اختلالات این بیماری شامل پرکاری تیروئید و کم‌کاری تیروئید است که در پرکاری تیروئید بدن مقدار زیادی هورمون تیروئید تولید می‌کند و هنگامی که بدن هورمون تیروئید ناکافی تولید کند فرد دچار کم‌کاری تیروئید است که هر ۲ این اختلالات خطرناک هستند و باید توسط پزشک معالجه شوند.

به گفته وی، کم‌کاری تیروئید بدو تولد یکی از شایع‌ترین علل قابل پیشگیری عقب‌ماندگی ذهنی در نوزادان است که تشخیص دیرهنگام و با تاخیر این بیماری موجب عقب‌ماندگی ذهنی و اختلال در رشد نوزاد خواهد شد.

احمدی افزود: شایع‌ترین علت ابتلا به کم‌کاری تیروئید نوزادان را کمبود یُد مصرفی مادر در دوران بارداری عنوان شده است و از همه مادران باردار درخواست می‌شود برای دریافت خدمات مراقبتی و آموزش‌های لازم به مراکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه کنند.

وی گفت: کم‌کاری تیروئید در جنین، اختلالاتی در قسمت‌های مهم بدن از جمله سیستم عصبی مرکزی و اسکلتی ایجاد می‌کند و اغلب نوزادان بدو تولد طبیعی به نظر می‌رسند اما این بیماری وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید است که در صورت نبود تشخیص به هنگام می‌تواند موجب عوارض جبران‌ناپذیر مغزی، بروز عقب‌ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شود در نتیجه بار سنگینی را بر خانواده و جامعه وارد کند.

وی گفت: در صورت تشخیص به هنگام و درمان به موقع و کامل می‌توان با حفظ ضریب هوشی نوزاد از عوارض جدی این بیماری و مشکلات مهم روحی، روانی، اجتماعی و اقتصادی در خانواده‌ها پیشگیری کرد.

به گزارش ایرنا،چهارم تا دهم خرداد "هفته جهانی اطلاع‌رسانی تیروئید" نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha