بازنگری کدرشته‌محل‌های دانشگاه جامع علمی‌کاربردی/ایجاد ۲۷ هزار ظرفیت در مهر ۱۴۰۲

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اعلام بازنگری کدرشته‌محل‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ۲۷ هزار ظرفیت در مهر ماه 1۴۰۲ در مراکز مختلف این دانشگاه برای پذیرش دانشجو ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حسین بلندی روز دوشنبه در اولین «همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور» با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع آمایش آموزش عالی و اشتغال دانش آموختگان اظهار داشت: هر کشوری باید دغدغه نیروی توانمند، ماهر و متخصص را داشته باشد. توسعه پایدار به تربیت این نیروها وابسته و این امر مستلزم داشتن برنامه است‌، ولی این برنامه بدون آمایش سرزمینی ممکن نیست‌.

وی ادامه داد: آمایش سرزمین باید نیازسنجی و نیازآفرینی (نیازهای آینده) را همزمان انجام دهد. اگر این کار را به درستی انجام دهیم، دغدغه ها رفع می شود. آمایش آموزش عالی باید برای تغییرات شغلی آینده کشور برنامه ریزی هایی را در نظر داشته باشد.

بلندی گفت: در گذشته برای افزایش تعداد مقالات آی اس آی یا حضور دانشگاه ها در رتبه بندی های مختلف تلاش می شد اما امروز باید برنامه ها را در راستای رفع نیازهای کشور تغییر دهیم. این مساله دغدغه اصلی مسوولان کشور است.

وی ادامه داد: برای این منظور باید برنامه درسی مناسب، تجهیزات جدید، افراد و مدرسان عالم و عامل داشته باشیم. افرادی که خود مهارت داشته باشند و از ابتدای برنامه ریزی درسی وارد روند آموزشی شوند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: برنامه های درسی با کمک خبرگان و نخبگان باید تدوین شود، تجهیزات مناسب باید در اختیار داشته باشیم و باید مدرس عالم که عامل باشد در این روند تدریس کند.

صلاحیت حرفه‌ای
وی تاکید کرد: برای اینکه فرد را تربیت کنیم در این فرایند باید صلاحیت حرفه ای را درنظربگیریم زیرا با صلاحیت حرفه ای متوجه می شویم که فرد می تواند وارد بازار کار شود یا خیر؟ دانشگاه جامع علمی کاربردی در زمینه صلاحیت حرفه ای بسیار تلاش کرده است و قرار شد چارچوب جدیدی برای صلاحیت حرفه ای تدوین شود. اگر اینطور باشد کارفرما می فهمد نیروی شایسته ای جذب کرده است. همچنین اگر بهره وری مهم باشد، فقط با ایجاد مهارت ایجاد می شود.

رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی هدف نهایی را تربیت نیروی توانمند ماهر و متخصص دانست و گفت: آمایش آموزش عالی را باید با برنامه درسی، مدرس عالم و عامل و تجهیزات و صلاحیت حرفه ای محقق کنیم.

وی افزود: در سال اول حضور در دانشگاه جامع، آمایش سرزمینی را در سطح کشور، استان و شهرستان های مختلف انجام دادیم‌. بر اساس این آمایش برای مهر ۱۴۰۱ حدود هشت هزار و ۸۰۰ کدرشته‌محل را در دفترچه کنکور وارد کردیم؛ ولی در بهمن ماه به ۶ هزار و ۲۰۰ کدرشته تغییر کرد و تعداد کدرشته محل ها را کاهش دادیم.

بلندی ادامه داد: برای مهر ۱۴۰۲ نیز بیش از ۱۰۰ کدرشته محل تعدیل و ۸۷۳ کدرشته محل جدید ایجاد می شود. حدود ۵۰۰ مرکز علمی کاربردی داریم که ۸۵ درصد آنها در بازار و صنعت هستند و باید تجهیزات به‌روز داشته باشند.

وی با تاکید بر موضوع صلاحیت حرفه ای گفت: یکی از الزامات حضور سازمان اداری استخدامی در استقرار نظام صلاحیت حرفه ای است‌. اگر این نظام استقرار پیدا کند، وزارت کار پذیرفته است که نیازسنجی شغلی را انجام دهد. به این ترتیب بازار هر نیازی داشته باشد، آموزش عالی و وزارت علوم آن را رفع می کند. این موضوع باید در ساختار سازمان اداری و استخدامی حل شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: اقدام دیگر دانشگاه این بوده که هر مرکز جدیدی در این دوره مجوز گرفته باید تضمین اشتغال می داده است، یعنی دوره هایی که برگزار می کنند حتما به اشتغال منجر می شود. علاوه بر این، ۱۰ مرکز جدید نیز به شرط تضمین اشتغال تاسیس شده است.

بلندی گفت: برای پنج هزار و ۲۰۰ کدرشته‌محل قدیمی، درصد مشخصی را امسال برای اولین بار تضمین اشتغال می کنیم. ۲۷ هزار نفر ظرفیت در مهر ۱۴۰۲ به شرط تضمین اشتغال جذب می کنیم که از این تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر ۱۰۰ درصد صاحب شغل می شوند.

وی گفت: بر اساس آمار ۷۷ درصد دانشجویان دانشگاه شغل دارند و برای ۳۰ درصد بقیه برنامه هایی داریم. امسال دوبار در مهر و بهمن پذیرش خواهیم داشت. همچنین درصدی از روز اول بورس می شوند و درصدی دیگر بعد از دانش آموختگی بورسیه خواهند شد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: طرح آباد؛ یعنی آموزش برای اشتغال دانش آموختگان را نیز آغاز کردیم‌. این طرح برای کسانی است که مدرک دانشگاهی دارند و می خواهند دوره‌های تخصصی بگذرانند و صاحب شغل شوند.

وی گفت: اگر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه که برای اشتغال در شورای عالی اشتغال تصویب شده است، بخشی را به این طرح اختصاص دهند، این طرح نیز بیشتر و بهتر اجرایی می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha