نرخ بیکاری در کرمانشاه روی نمودار نزولی

کرمانشاه - ایرنا - بررسی نرخ بیکاری در یک سال گذشته در استان کرمانشاه نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در سال گذشته با هفت دهم درصد کاهش نسبت به سال ۱۴۰۰، به ۱۴.۲ درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا، ‌بیکاری و اشتغال ۲ شاخص مهم اقتصادی است که هرچند نتیجه و پیامد وضعیت اقتصاد از نظر شاخص‌هایی مانند میزان سرمایه‌گذاری، نرخ رشد اقتصادی و غیره هستند اما معیار مهمی برای قضاوت درباره سیاست گذاری‌های اقتصادی دولت ها به شمار می‌روند که به نوعی خوب و بدی حال اقتصاد کشور را می‌توان از این ۲ شاخص، به ویژه شاخص بیکاری دریافت.

بدیهی است با اتخاذ برخی برنامه ریزی های مناسب و اصولی می توان آمار بیکاری را کاهش داد و از خیل جمعیت بیکاران در کشور کاست؛ بدون شک ایجاد اشتغال و بهبود فضای کسب و کار رابطه مثبت و معنی داری با رشد اقتصادی هر کشور دارد از این رو هر دولتی با توجه به این مولفه‌ها سیاست گذاری‌هایی را در سطح کلان پایه ریزی می‌کند.

در همین راستا دولت سیزدهم نیز برنامه‌های اقتصادی و موضوع اشتغال در سال گذشته را مورد اهتمام قرار داد که از این طریق وضعیت اشتغال در کشور را بهبود بخشید و نرخ بیکاری سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل را ۲ دهم درصد کاهش داده است.

مرکز آمار ایران روز گذشته گزارش نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد که بر این اساس، نرخ بیکاری در سال گذشته با کاهش دو دهم واحد درصدی به ۹ درصد رسید. نرخ بیکاری ۱۴۰۰ بالغ بر ۹ و دو دهم درصد بوده است.

بررسی استانی نرخ بیکاری در کل کشور نشان می‌دهد، طی سال گذشته نرخ بیکاری در ۲۳ استان تک‌رقمی شده و پایین‌ترین نرخ بیکاری در استان سمنان با نرخ شش و چهار دهم درصد ثبت شده است.

در استان کرمانشاه که بیکاری یکی از اساسی‌ترین چالش‌های اجتماعی محسوب می شود به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسوولان این استان تبدیل شده است؛ مسأله ‌ای که حل آن به یک عزم ملی و حرکتی جهادی نیاز دارد.

بر اساس آخرین آمار رسمی، استان کرمانشاه ۹۸ هزار بیکار دارد که از این تعداد بیش از ۳۸ هزار نفر معادل ۳۹ درصد دانش آموختگان دانشگاهی هستند که به دلیل نداشتن مهارت کافی، نتوانستند شغلی پیدا کنند.

به گزارش مرکز آمار ایران استان کرمانشاه در سال سال گذشته با ۱۴.۲ دهم درصد نرخ بیکاری دومین استان با آمار بیکاری بالا در کشور است.

همچنین استان هرمزگان با نرخ بیکاری ۱۵.۳ درصد، نرخ بیکاری بالاتری از کرمانشاه داشته‌و استان کردستان نیز با نرخ ۱۳.۷ درصد، بعد از کرمانشاه، سومین استان با نرخ بالای بیکاری در کشور بوده است.

به گزارش مرکز آمار ایران، در سال گذشته نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمانشاه هم ۴۱.۷درصد بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ با ۴۳.۰ درصد، یک واحد و سه دهم درصد پایین‌تر است، ضمن آنکه نسبت اشتغال پارسال استان ۳۵.۷ درصد بود که نسبت به سال قبل که ۳۶.۶ بود، ۹دهم درصد کاهش یافته است.

ایجاد اشتغال پایدار اولویت اصلی کشور و مأموریت جدی دولتمردان

رئیس جمهور در آخرین جلسه شورای اشتغال، ارزیابی کیفیت انجام وظایف دستگاه‌های متولی و مسیر طی شده برای اشتغال‌زایی در سال‌های اخیر را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید آسیب‌شناسی شود که چه اشکالاتی در نحوه تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌ها و همچنین روند اجرای این بخشنامه‌ها و دستورات بوده است تا دوباره گرفتار همان مشکلات گذشته نشویم.

ایجاد اشتغال و بهبود کسب و کار مهم‌ترین اولویت کاری امسال در کرمانشاه

استاندار کرمانشاه نیز در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار ایرنا، ایجاد اشتغال و بهبود کسب و کار را مهم‌ترین ماموریت استان در سال جاری اعلام کرد و گفت : در این راستا سعی می‌کنیم ذره‌ای فرصت از دست ندهیم و برای ایجاد اشتغال در کرمانشاه شب و روز کار کنیم.

«محمدطیب صحرایی»؛ ایجاد اشتغال در استان کرمانشاه را از تاکیدات اصلی رئیس جمهور دانست و گفت : از مهم‌ترین ماموریت دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۲بهبود فضای کسب و کار در استان است.

وی با اشاره به نشست‌های اخیر خود با کارگروه‌های تخصصی حوزه کشاورزی، مدیران شرکت‌های دانش بنیان، روسای دانشگاهی، واحدهای تولید و صنعتی گفت: برای بهبود کسب و کار و اشتغال استان کرمانشاه شب و روز در تلاش هستیم.

کاهش هفت دهم درصدی نرخ بیکاری در استان کرمانشاه

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که نرخ بیکاری کرمانشاه با هفت دهم درصد کاهش نسبت به سال ۱۴۰۰ به عدد ۱۴/۲درصد رسیده است.

«مختار احمدی» افزود: میانگین کاهش نرخ بیکاری در کشور ۲ دهم درصد بوده اما نرخ کاهش بیکاری در کرمانشاه هفت دهم درصد بوده است.

وی در خصوص راستی آزمایی این آمار نیز توضیح داد: معاونت آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نماینده مرکز آمار کشور محسوب می شود که به صورت تصادفی به خانواده ها مراجعه و سوالات تخصصی در خصوص وضعیت اشتغال می پرسند و نتایج آن هر سه ماه یکبار منتشر و در پایان سال نیز به صورت جمع بندی نرخ بیکاری سالیانه منتشر می شود.

احمدی گفت: سرشماری کلی نیز هر پنج سال یکبار است که دیگر تصادفی نیست و از همه خانواده ها آمارگیری می شود و آخرین سرشاری نیز در سال ۱۳۹۵ انجام شد و باید در سال ۱۴۰۰ نیز یک سرشماری کلی می داشتیم اما به خاطر کرونا تعطیل شد و احتمالا به سال ۱۴۰۵ موکول شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در ادامه در خصوص دلایل کاهش نرخ بیکاری و برنامه های انجام شده گفت: تسهیلات تبصره ۱۸ و مشاغل خانگی و نیز تدوین سند اشتغال استان از مهمترین عوامل بوده است.

احمدی تعداد بیکاران استان در سال ۱۴۰۰ را ۹۸ هزار نفر اعلام کرد و افزود: در آمارهای اشتغالزایی باید شغل های از دست رفته مانند بازنشسته ها را نیز مدنظر قرار داد.

وی در خصوص برنامه های امسال نیز گفت: برای هر شهرستان یک سند اشتغال جدا با لحاظ کردن تمام ظرفیت های خاص هر شهرستان تدوین شده است که به زودی به دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود.

احمدی ادامه داد: در سند اشتغال هر شهرستان مواردی مانند وضعیت راه ها ، پوشش اینترنت، قیمت زمین های شهرک های صنعتی ، شهرک های کشاورزی ، قیمت آب و برق و غیره در نظر گرفته شده است تا سرمایه گذار با دید باز بداند وضعیت شهرستان چگونه است.

استان کرمانشاه که با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۱.۵ درصد از مساحت و ۲.۴ درصد جمعیت کشور را در بر می‌گیرد، از سال ۱۳۵۵ یکی از استان های با نرخ بیکاری بالا بوده و تاکنون نرخ بیکاری آن از میانگین کشوری پایین‌تر نیامده است بطوریکه چهار درصد از بیکاران کشور در این استان قرار دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha