جشنواره‌ای با طعم نخود

۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۲۳
کد خبر: 85126214
جشنواره‌ای با طعم نخود

کرمانشاه - ایرنا - نخستین جشنواره و همایش ملی نخود ایران به مدت ۲ روز در استان کرمانشاه و با حضور جمعی از کارشناسان و صاحب نظران حوزه کشاورزی و بخصوص نخود کشور برگزار شد؛ جشنواره‌ای که بخشی از ارزش این محصول ناشناخته را برای همگان روشن ساخت.

به گزارش ایرنا، جشنواره و همایش ملی نخود در روزهای هفتم و هشتم خردادماه با شعار نخود محصولی کم آب بر و پربازده در حالی که با استقبال خوبی از سوی کارشناسان کشاورزی استان های مختلف کشور مواجه شد ولی عدم حضور وزرا و یا معاونان آنها به ویژه وزارت جهاد کشاورزی، چشم اندازها و رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده برای همایش را کمرنگ ساخت که موجبات گله مندی دست اندرکاران برگزار کننده و مسوولان این استان شد.

کرمانشاه از دیرباز قطب اول تولید نخود در کشور به شمار می‌رفته است؛ به ‌طوری‌ که سالانه به‌طور متوسط ۱۴۵ هزار هکتار از ۷۰۰ هزار هکتار اراضی دیم استان، زیرکشت نخود می‌رود و یک سوم نخود کل کشور در کرمانشاه تولید می‌شود از اینرو برگزاری این جشنواره می توانست دستاوردهای بسیار خوبی را برای برنامه ریزان حوزه کشاورزی جهت توسعه کشت اقلام کم آب بر در اراضی دیم کشور و نیز توسعه صنایع جانبی و فرآوری این محصول را به همراه داشته باشد.

این جشنواره و همایش با محوریت مدیریت زراعی و افزایش کمی و کیفی تولید نخود، معرفی ارقام پربازده و جهش تولید در دیمزارها، فناوری‌های پس از برداشت و بسته‌بندی، اصلاح الگوی کشت و افزایش ضریب نفوذ دانش، اقتصاد، صنعت و تجارت نخود، افزایش سرانه مصرف نخود در کرمانشاه برگزار شد.

در همین راستا جشنواره تخصصی نخود در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی (ویژه مسئولین و کارشناسان) طی روز هفتم خرداد ماه برگزار شد که در حاشیه آن برنامه‌های متنوع آموزشی ترویجی، مسابقات آشپزی و شیرینی‌پزی و عرضه غذاهای تهیه شده با نخود نیز پیش بینی شده بود .

جشنواره‌ای با طعم نخود

نمایشگاه غذا و شیرینی و برگزاری کارگاه‌های پخت غذا در محل روستا بازار کرمانشاه از دیگر برنامه های جنبی این جشنواره است که تا دهم خرداد ماه در استان ادامه خواهد شد.

برگزاری روز ملی مزرعه در مزارع الگویی و مکانیزه نخود شهرستان روانسر در روستای مرادآباد (ویژه کشاورزان، کارشناسان و عموم مردم) نیز هفتم خردادماه برگزار شد و پایان بخش این جشنواره همایش علمی نخود بود که روز هشتم خرداد در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی (ویژه پژوهشگران) برگزار شد.

۱۶۱ مقاله به نخستین همایش ملی نخود ایران ارسال شد

دبیر علمی اولین همایش نخود کشور در کرمانشاه گفت: برای شرکت در این همایش علمی، ۱۶۱ مقاله از سوی کارشناسان و صاحب نظرانی از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.

رضا حق‌پرست اظهار کرد: این همایش با همکاری معاونت سرارود موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، دانشگاه رازی، اتاق بازرگانی، پارک علم و فناوری و سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه روز هشتم خردادماه جاری در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی (ویژه پژوهشگران) برگزار خواهد شد.

جشنواره‌ای با طعم نخود

وی افزود: براساس اعلام دبیرخانه علمی این همایش در مجموع ۱۶۱ مقاله به دبیرخانه آن ارسال شده است که از این تعداد ۱۱۹ مقاله از ۱۷ استان کشور پذیرفته شده است که در مدت برگزاری این همایش هفت مقاله به صورت سخنرانی کلیدی، پنج مقاله به صورت سخنرانی و مابقی به صورت پوستر ارایه خواهد شد.

دبیر علمی اولین همایش نخود کشور در کرمانشاه اضافه کرد: محورهای این همایش در زمینه «به نژادی و بیوتکنولوژی نخود»، «به زراعی نخود (اکولوژی، فیزیولوژی، تغذیه گیاهی و آبیاری)»، «اهمیت نخود در کشاورزی حفاظتی»، «حاصلخیزی خاک و بیولوژی خاک، کنترل آفات، بیماری ها و علف های هرز نخود»، «شیمی، ترکیبات و اهمیت تغذیه ای نخود برای سلامت و حفظ محیط زیست»، «کنترل و گواهی بذر»، «صنعت و اقتصاد بذر نخود»، «مکانیزاسیون در زراعت نخود»، «صنایع غذایی و فرآوری نخود» و «بازرگانی و اقتصاد نخود» است.

حق‌پرست افزود: طی توافق صورت گرفته با مسوولان مجله علمی-‌ پژوهشی "زراعت دیم ایران" تعدادی از مقالات برتر پذیرفته شده در این همایش پس از تکمیل شدن توسط نویسندگان آن در شماره ویژه آن مجله نیز منتشر خواهد شد.

کشت حبوبات در دیم‌زارهای کرمانشاه در اولویت طرح جهش تولید قرار دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: کشت حبوبات به ویژه نخود در دیم‌زارها در اولویت طرح جهش تولید و تغییر الگوی کشت استان قرار دارد.

علی چاله‌چاله اظهار کرد: استان کرمانشاه از دیرباز قطب اول تولید نخود در کشور به شمار می رفته است به طوری که سالانه به طور متوسط حدود ۱۴۵ هزار هکتار از اراضی دیم استان به زیر کشت نخود می‌رود.

جشنواره‌ای با طعم نخود

وی با اشاره به تولید سالانه ۱۰۶ هزار تن نخود در استان کرمانشاه افزود: این استان با این میزان تولید در حال حاضر رتبه اول کشت و تولید نخود را در کشور در اختیار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، توسعه سطح زیرکشت نخود را نیازمند نگاه توسعه‌ای و همه جانبه دانست و گفت: با توجه به اینکه عمده مزارع استان کرمانشاه دیمزار است، توسعه سطح زیر کشت نخود در این استان با توجه به قابلیت‌های موجود می‌تواند درآمد و اشتغال خوبی را برای زارعین فراهم آورد.

چاله‌چاله اضافه کرد: توسعه نخود نیازمند اقدامات اساسی و برنامه‌ریزی‌های ویژه است و در حال حاضر عمده کشت نخود در اراضی دیم کشور به‌صورت بهاره بوده و غیر از عملیات کاشت، سایر عملیات آن به‌صورت نیمه‌مکانیزه انجام می‌شود.

وی گفت: تولید نخود در کشور به دلیل مشکلات مختلف هر ساله دچار فراز و نشیب‌هایی می‌شود که نه تنها تولیدکنندگان بلکه مصرف‌کنندگان را نیز با چالش روبرو می‌کند.

جشنواره‌ای با طعم نخود

چاله‌چاله با اشاره به ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تغییر الگوی کشت در راستای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان افزود: در این راستا حبوبات و به‌ویژه نخود به‌عنوان اولویت کشت در این طرح قرار دارد.

وی در ادامه به چالش‌ها و مشکلات تولید، مصرف و صادرات نخود پرداخت و گفت: این چالش‌ها عمدتا شامل نظام‌مند نبودن برنامه‌های صادرات و واردات، پایین بودن سرانه مصرف، عدم وجود قیمت تضمینی برابر هزینه تولید، خام فروشی محصول، نبود صنایع غذایی و جانبی متناسب با ذائقه جامعه، اختصاص اراضی کم‌بازده و کوچک به کشت نخود، عدم استقبال کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی به‌خصوص نخود به دلیل عدم پرداخت خسارت مناسب، کمبود معرفی ارقام لپه‌ای و نخود بهاره مقاوم به بیماری و پابلند توسط مراکز تحقیقاتی، گرانی و تورم لحظه‌ای در نهاده‌ها و دستمزدها و ضریب مکانیزاسیون پایین است که منجر به افزایش هزینه‌های تولید شده است.

ایجاد صنایع فرآوری یک ضرورت مهم در حوزه کشاورزی استان است

استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه ایجاد صنایع فرآوری یک ضرورت مهم در حوزه کشاورزی استان است، گفت: در کنار تولید محصولات با کیفیت کشاورزی باید صنایع فرآوری هم راه‌اندازی شود و از این طریق شاهد ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این حوزه باشیم.

محمدطیب صحرایی در همایش روز مزرعه در همایش ملی نخود در روستای مرادآباد روانسر افزود: یک سوم نخود کشور در کرمانشاه تولید می شود و استان ما هم در وسعت و هم در میزان برداشت در کشور مقام اول را دارد و مشابه این جایگاه در محصولاتی مانند گندم و چغندر قند هم وجود دارد.

جشنواره‌ای با طعم نخود

وی خاطرنشان کرد: البته هنوز راه بسیاری تا استفاده کامل از ظرفیت های کشاورزی دیم و آبی استان به صورت کامل داریم و باید به دنبال ایجاد ارزش افزوده بیشتر در تولیدات کشاورزی باشیم.

صحرایی با بیان اینکه در کنار تولید با کیفیت باید صنایع فرآوری هم راه اندازی شود و از این طریق شاهد ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این حوزه باشیم، تاکید کرد: باید علم روز دنیا در حوزه کاشت، داشت و برداشت به کار گرفته شود تا زحمات کشاورزان بیش از پیش به بار بنشیند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه استان کرمانشاه مملو از ظرفیت ها و فرصت‌های خوب برای رونق تولید و اقتصاد است گفت: امروز این جشنواره زیبا به مناسبت پاسداشت جایگاه محصول نخود به عنوان یکی از آن ظرفیت‌های ممتاز کرمانشاه برگزار شده است که جای تقدیر دارد.

صحرایی، کشاورزی را از جمله شغل‌هایی توصیف کرد که با موهبت الهی در یک ارتباط نزدیک است و در ادامه گفت: این عزیزان از خداوند روزی می گیرند و لحظه به لحظه زندگی‌شان با یاد و لطف خدا می گذرد و این بسیار زیباست.

کارکرد تولید نخود در کشور باید افزایش یابد

رییس شورای ملی نخود ایران گفت: کارکرد تولید نخود در اراضی کشاورزی کشور در راستای ارتقای سطح درآمد کشاورزان و صادرات آن باید افزایش پیدا کند.

ناصر مرادی اظهار کرد: میانگین برداشت این محصول در کشور ما ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است که امیدواریم با استفاده از بذرهای جدید این میزان به ۲ برابر این میزان برسد.

وی با اشاره به فاصله زیاد سطح کشت و میزان تولید نخود در کشور افزود: هم اکنون ایران رتبه ششم جهان در میزان سطح زیر کشت نخود را دارد در حالی که رتبه یازدهم و دوازدهم را در میزان تولید دارد که این فاصله باید با تلاش موسسات تحقیقاتی و افزایش میزان راندمان کاهش یابد.

جشنواره‌ای با طعم نخود

مرادی، همچنین با اشاره به اهمیت کیفیت محصول تولیدی در کنار افزایش راندمان تولید یادآور شد: هم اکنون تفاوت قیمت نخود دانه درشت (سایز ۱۰) با نخود سایز ریز حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است از این‌رو می توان با کارهای تحقیقاتی و ارتقای کیفیت تولید از جمله رساندن سایز محصول به ۱۲ و ۱۴ به افزایش درآمد کشاورزان کمک شایانی کرد.

رییس شورای ملی نخود ایران در زمینه مشکلات حوزه نخودکاران کشور نیز تاکید کرد: یکی از مشکلات صادرکنندگان این محصول در کشور مساله تعهد ارزی است که می توان با حل این مشکل میزان صادرات نخود را افزایش داد.

مرادی گفت: در سال گذشته ۱۰ هزار تن نخود صادر شد که این میزان صادرات، ۶۴ میلیون دلار ارز عاید کشور کرد که این میزان در مقابل صادرات ۵۰ میلیارد دلاری کشور رقم ناچیزی بوده و باید با رفع مشکل پیمان سپاری افزایش یابد.

جشنواره‌ای با طعم نخود

وی همچنین به اهمیت فرآوری این محصول نیز اشاره کرد و یادآور شد: هرچند در استان کرمانشاه در حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی سرمایه گذاری هایی در جند سال اخیر صورت گرفته است ولی کافی نبوده و باید با ارایه تسهیلات به واحدهای فرآوری نسبت به جذب سرمایه گذاری بیشتری در این حوزه پرداخت.

رییس شورای ملی نخود ایران با اشاره به اینکه استان کرمانشاه بیشترین سطح کشت و تولید نخود را در کشور به خود اختصاص داده است گفت: خوشبختانه با تاسیس شورای نخود در کشور این محصول از مظلومیت و فراموشی خارج شده و به آن بها داده شده است که نقش رسانه های در این زمینه بسیار قابل توجه بوده است.

۲۲ رقم نخود در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور معرفی شده است

رییس موسسه تحقیقات دیم کشور گفت: این موسسه موفق شده است تاکنون ۲۲ رقم مختلف برای اقلیم‌های مختلف با راندمان بالا برای استفاده معرفی کند.

مظفر روستایی افزود: این ارقام با عملکرد بالا، مقاومت نسبت به بیماری ها و تنش ها، دانه درشتی و کیفیت توسط محققان این موسسه معرفی شده است که از این تعداد ۱۱ رقم نخود مناسب کشت پاییزه برای اقلیم سرد و فراسرد کشور است.

وی با بیان اهمیت استفاده از بذور مناسب و جدید برای کشت نخود یادآور شد: باید زنجیره تولید بذر را کامل کنیم و در این راستا به همکاری و مشارکت همه موسسات و شرکت های تحقیقاتی نیاز داریم.

جشنواره‌ای با طعم نخود

وی راندمان تولید در هر هکتار از مزارع کشور را ۵۰۰ کیلوگرم دانست و تاکید کرد: برای آنکه محصولی با راندمان بالا و با کیفیت داشته باشیم نیازمند بذور مناسب هستیم از این‌رو باید جایگاه مناسبی برای تولید بذر فایل شویم.

روستایی با بیان اینکه ۸۸ درصد نخود کشور در پنج استان تولید می‌شود، یادآور ‌شد: چنانچه بتوان کشت نخود در کشور را توسعه داد می توان ایران را به یکی از تولیدکنندگان برتر در جهان مبدل کرد.

وی افزود: کشور ما هم اکنون با تولید ۳۶۴ هزار تن محصول در سال زراعی ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که بیشترین میزان تولید در سال های اخیر است در رتبه ۳۹ تولید نخود در جهان قرار دارد.

کشت نخود در کشور باید از بهاره به پاییزه تغییر پیدا کند

روستایی با بیان اینکه کشت نخود در کشور باید از بهاره به پاییزه تغییر پیدا کند، یادآور شد: این امر با توجه به مزایای فراوان آن از جمله تثبیت نیتروژن در خاک می تواند نقش مهمی در عملکرد بهتر این محصول داشته باشد.

وی تاکید کرد: هم اکنون از ۵.۴ میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور، ۶۷ درصد به کشت گندم، ۱۷ درصد به جو و تنها ۹ درصد به کست نخود اختصاص یافته است.

جشنواره‌ای با طعم نخود

وی با بیان اینکه زراعت دیم با توجه به خشکسالی های اخیر بهترین شیوه کشاورزی برای کشور است بیان کرد: کشور ما روز به روز در حال خشک‌شدن است و اهمیت زراعت در منطقه خشک باید به دستاوردهای علمی در این شرایط منجر شود.

روستایی ادامه داد: همانگونه که در خشکسالی‌های اخیر به ویژه شرایط اقلیمی استثنایی و تحت تنش شدید خشکسالی امکان تولید محصول قابل قبول درسال‌های زراعی گذشته به اثبات رسید، امکان تداوم تولید اقتصادی در شرایط دیم با استفاده از ارقام جدید و دستورالعمل‌های زراعی مورد توصیه این موسسه محرز است.

اهمیت کشت نخود در کشور مغفول مانده است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه اهمیت کشت نخود در حوزه کشاورزی کشور مغفول مانده و به آن کمتر پرداخته شده است افزود: با توجه به اهمیت کشت نخود در تناوب زراعت باید کشت این محصول در اراضی دیم مورد توجه ویژه قرار گرفته و توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه کشاورزی دیم مساله بسیار حائز اهمیتی در حوزه کشاورزی است اضافه کرد: متاسفانه به دلایل مختلف از جمله خشکسالی اراضی آبی در حال تبدیل به اراضی دیم است از این‌رو کشت دیم باید مورد توجه بیشتر کارشناسان قرار گیرد.

جشنواره‌ای با طعم نخود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: از مجموع ۹۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان کرمانشاه، ۷۳۰ هزار را اراضی دیم تشکیل می دهد که این امر نشان‌دهنده این نکته است که کشاورزی استان برمبنای کشت دیم پایه گذاری ‌شده است.

چاله چاله با اشاره به وجود ایستگاه تحقیقات کشاورزی سرارود ادامه داد: این ایستگاه تاکنون توانسته است با ارائه بذرهای جدید و پایه بلند همچنین ادوات و تجهیزات جدید برداشت این محصول اقدامات خوبی را در این زمینه بردارند.

هشدار نسبت به افزایش پدیده اجاره اراضی کشاورزی

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با هشدار نسبت به بروز و افزایش پدیده ای با عنوان اجاره اراضی کشاورزی گفت: بدون شک تداوم این امر بحران آتی ما در حوزه کشاورزی در استان خواهد بود.

وحید محمدی افزود: اجاره دادن اراضی کشاورزی که چند سالی است در استان مرسوم شده است موجب نابود شدن زمین های کشاورزی شده و هم اکنون به یکی از نگرانی‌های ما در این حوزه تبدیل شده است.

وی یادآور شد: این پدیده موجب شده تا از یکسو این اراضی مورد بهره برداری بی رویه قرار گرفته و از سویی دیگر استفاده بی ضابطه از انواع کودهای شیمیایی در این اراضی مشکلاتی را برای کشاورزان در آینده بوجود آورد که وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه باید اقدامات و سیاست های جدی را اتخاذ کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از برگزار کنندگان این جشنواره گفت: در بسیاری از مواقع از داشته هایی که داریم نمی توانیم بخوبی استفاده کنیم در حالی که کشورهای دیگر توانسته اند داشته های خود را به ما تحمیل کنند.

جشنواره‌ای با طعم نخود

محمدی با بیان اینکه خودمان باید به داشته های خود ارزش بدهیم افزود: به طور مثال هم اکنون محصولی مانند سویا را که به ما قالب کرده اند مجبوریم کشتی کشتی با صرف هزینه های هنگفت وارد کشور کنیم در حالی که از محصولی مانند نخود که یکی از داشته های باارزش ما محسوب می شود غافل مانده ایم.

وی با بیان اهمیت توسعه صنایع وابسته در حوزه کشاورزی یادآور شد: اولویت ما در پرداخت تسهیلات در استان صنایع وابسته برای تکمیل زنجیره های مختلف است .

از وزارت جهاد کشاورزی گله مندیم

محمدی در ادامه با بیان اینکه انتظار می رفت در این جشنواره که نخسیتن همایش در نوع خود در زمینه محصول نخود است که در کشور برگزار می شود مسوولانی از وزارت جهاد کشاورزی حضور می داشتند افزود: در جشنواره مشابهی که برای یک محصول تزیینی با مساحت زیر کشت سه هزار و ۵۰۰ هکتار اخیر در یکی دیگر از استان ها برگزار شد سه معاون وزیر حضور پیدا کردند ولی به همایشی مانند نخود که نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد اهمیتی داده نشده است.

وی تاکید کرد: متولی برگزاری این همایش وزارت جهاد کشاورزی بود ولی وقتی خود این وزارتخانه برای برگزاری آن اهمیتی قایل نمی شود چطور از دیگر سازمان ها و ارگان های دست اندرکار این محصول می توان انتظار داشت تا در زمینه کشت و تولید آن نقش آفرینی کنند.

تشکل‌های بخش کشاورزی ما از ضعیف‌ترین تشکل‌ها هستند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه همچنین با انتقاد از موثر نبودن تشکل های حوزه کشاورزی اظهار کرد: تقریبا تشکل های بخش کشاورزی ما از ضعیف ترین تشکل ها هستند چون نقشی که به آنها واگذار می شود ضعیف است.

محمدی افزود: پررنگ کردن تشکل های کشاورزی به ویژه در بخش زراعت و باغداری باید توسط وزارت جهاد کشاورزی تقویت شود زیرا متولی آنها این وزارتخانه است.

وی همچنین گریزی نیز به اجرای الگوی کشت در کشور زد و یادآور شد: هرچند که الگوی کشت امسال در کشور اجرا شد ولی باید دانست به همین سادگی نیز نمی توان محصول جایگزین را به کشاورزان بدون آنکه میزان درآمد و ضررو زیان آنها را در نظر گرفت تعیین کرد.

۱۴ محصول جدید با پایه نخود برای نخستین بار در کشور رونمایی شد

یکی از برنامه های جنبی همایش علمی نخود در کرمانشاه رونمایی از ۱۴ محصول جدید با پایه نخود بود که برای اولین بار در کشور با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی از آنها رونمایی شد.

جشنواره‌ای با طعم نخود

فلافل، غذای کودک، بیسکویت، شیرینی، شامپو، روغن جوانه نخود، آرد، کرم جوانه گندم، سویلد و غذای ویژه مادران پس از زایمان که همگی از نخود سیاه تهیه شده است، سوسیس و کالباس تهیه شده از نخود و کنسرو نخود از جمله محصولاتی بود که در این مراسم از آنها رونمایی شد.

پروتئین بالای نخود و جای خالی آن در سبد غذایی خانوارهای ایرانی

انواع حبوبات به ویژه نخود که به وفور در بازار عرضه می‌شود، می‌تواند پروتئین مورد نیاز سبد خانوارهای ایرانی را به ویژه خانواده های کرمانشاهی به عنوان استانی که یک سوم نخود کشور در آن تولید می شود،تامین کند؛ نکته‌ای که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است.

با وجود اینکه گوشت، لبنیات و ماهی معمولا مقادیر بالایی پروتیین دارند و عامه مردم این مواد را عامل تامین پروتیین در سفره‌های غذایی خود می دانند، منابع پروتئین با پایه گیاهی بسیاری نیز وجود دارند که حاوی مقادیر معقولی پروتئین هستند و برخی نیز پروتئین کاملی داشته و تمام آمینو اسیدهایی را که بدن برای عملکرد مناسب لازم دارد، دربردارند.

مصرف پروتئین های گیاهی به ویژه نخود در برخی از استان ها همچون کرمانشاه که خود بزرگترین تولید کننده نخود کشور محسوب می شود می تواند با فرهنگ سازی مناسب جایگاه ویژه ای در سبد غذایی خانوارهای کرمانشاهی داشته باشد نکته ای که تاکنون از دید مردم و مسوولان مغفول مانده است.

جشنواره‌ای با طعم نخود

دانه‌ها و حبوبات در واقع میوه و یا دانه‌ خانواده‌ای از گیاهان به نام Fabaceae هستند که معمولاً در سراسر جهان خورده می‌شوند و به عنوان منبعی غنی از فیبر و ویتامین‌های گروه B بوده و جایگزینی عالی برای گوشت به عنوان منبع پروتئین گیاهی محسوب می‌شوند.

حبوبات پروتئین دار که شامل لوبیا، عدس، ماش، نخود، لپه و باقلا هستند بهترین جایگزین گوشت به شمار رفته و غنی از پروتئین، آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، ویتامین و... است.

دانه‌ها و حبوبات در مواردی مانند کاهش کلسترول، کاهش سطح قند خون و افزایش باکتری‌های سالم روده دارای فواید بسیاری برای سلامتی هستند و اما نخود در این میان از جایگاه ویژه ای می تواند برخوردار باشد.

نخود منبع خوبی از فیبر و پروتئین است و بسیاری از مطالعات علمی نشان داده است که نخود ( به خصوص هنگامی که جایگزین گوشت قرمز در رژیم غذایی شود) می‌تواند به کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و حتی کاهش بالقوه ابتلا به سرطان کمک کرده و حتی در مقایسه با سایر غذاهای پرکربوهیدرات در کاهش قند خون و افزایش حساسیت به انسولین نیز بسیار مفید باشد.

روده و باکتری‌های مفید درون آن در بسیاری از جنبه‌های سلامتی نقش مهمی دارند و خوردن غذاهایی که حاوی فیبرهای مناسب روده هستند بسیار مفید است؛ تعدادی از مطالعات نشان داده است که رژیم های غذایی حاوی نخود همچنین می‌توانند به بهبود عملکرد روده و کاهش تعداد باکتری‌های بد در روده کمک کند.

افراد اغلب تصور می‌کنند کسانی که تمایلی به مصرف محصولات حیوانی ندارند، حجم زیادی از پروتئین موردنیاز برای بدن را از دست می‌دهند اما این باور کاملاً غلط است زیرا پروتئین‌های گیاهی جایگزین کاملی برای گوشت بوده و افراد می‌توانند با مصرف آنها اسیدهای آمینه ضروری بدن را تأمین کنند.

تحقیقات علمی نشان داده است که مصرف گوشت قرمز با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و مرگ زودرس مرتبط است و در مقابل خوردن پروتئین‌های گیاهی درصد مرگ ‌و میر را کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی مردم باید تغییر پیدا کند

حق پرست که دانشیار معاونت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور و مشاور شورای ملی نخود ایران هست می گوید: کم آبی یک بحران بسیار جدی در کشور ما محسوب می شود و در چنین شرایطی باید رژیم غذایی مردم ما با شرایط اقلیمی ایران که دارای یک اقلیم خشک هست سازگار شود.

وی افزود: ما در جهان با آب شیرین کمی مواجه هستیم بنابراین این آب باید صرف تولید مواد غذایی شود که ضمن آنکه نیاز آبی کمی دارد، دارای ارزش غذایی بالایی باشد از اینرو در کشور خشکی مانند ایران که برنامه ریزی می شود جمعیت آن نیز رشد پیدا کند و در عین حال منابع آب و خاک آن نیز در حال تخریب و کاهش است این امر باید به گونه ای مدیریت شود که امنیت غذایی کشور با خطر مواجه نشود.

جشنواره‌ای با طعم نخود

این محقق حوزه کشاورزی تاکید کرد: متولی فرهنگ غذایی در ایران وزارت بهداشت و متولی امنیت غذایی کشور نیز وزارت جهاد کشاورزی است که این امر به هیچ عنوان تقسیم بندی درستی نیست که امنیت غذایی را یک ارگان و فرهنگ غذایی را نیز ارگان دیگری عهده دار باشد که هیچگونه ارتباطی نیز باهم نداشته باشند.

سیاست وزارت جهاد کشاورزی در قبال کشت محصولات کشاورزی درست نیست

وی با بیان اینکه در سایر کشورهای جهان متولی امنیت و فرهنگ غذایی بر عهده یک ارگان گذاشته است افزود: در چنین شرایطی است که متخصصان و کارشناسان غذایی قادر خواهند بود یک برنامه راهبردی را برای امر تغذیه مردم آن کشور تهیه و تدوین کنند.

حق پرست با اشاره به این امر که هم اینک ۸۶ هزار کارمند وزارت جهاد کشاورزی عهده دار امنیت غذایی بیش از ۸۰ میلیون نفر از جمعیت کشور هستند ادامه داد: متاسفانه سیاست این وزارتخانه آن است که از محصولاتی که مردم بیشتر مصرف می کنند حمایت کنند که این شیوه درستی نیست.

وی تاکید کرد: مردم خود باید به عنوان بازوان توانمند وزارت جهاد کشاورزی از این درجه از آگاهی برخوردار باشند که در شرایط سخت اقلیمی موجود که کشور با کمبود آب مواجه است رفتار غذایی خود را چگونه تغییر دهند.

حق پرست افزود: مردم باید آگاه شوند که کمبود آب در جهان و کشورمان و تامین مواد غذایی در شرایطی که در آستانه ورشکستگی آبی هستیم یک بحث جدی و بحرانی است و از اینرو با تغییر سبک غذایی خود در چنین شرایطی به کمک وزارت جهاد کشاورزی بیایند.

وی یادآور شد: متاسفانه در ایران مردم هیچ نقشی در کمک به دولت ندارند در حالی که باید خودشان به امنیت غذایی خود کمک کنند.

به گزارش ایرنا، نخود سرشار از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات بوده و مواد مغذی بسیاری را در خود جای داده است، این ماده غذایی در غذاهای مدیترانه‌ای، هندی و ایرانی کاربرد بسیاری دارد و یک پیمانه آن (۱۵۲ گرم) حاوی ۲۱۰ کاری ، ۳.۸ گرم چربی،۳۲۲ میلی گرم سدیم، ۳۵ گرم کربوهیدرات، ۹.۶ گرم فیبر، ۶ گرم قند، و ۱۰.۷ گرم پروتیین است.

در نخود همچنین ویتامین‌هایی از قبیل ویتامین B۶ ، C ، اسید فولیک و مواد معدنی نظیر منگنز، فسفر، مس، آهن و منیزیم را به وفور وجود دارد.

این محصول جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت می تواند باشد و تولید آن در کشور ما که یک اقلیم گرم و خشک است بسیار مقرون به صرفه است به عنوان مثال برای تولید هر کیلوگرم گوشت گاو به ۱۵ هزار لیتر آب نیاز است درحالیکه تولید هر کیلوگرم نخود نیازمند کمتر از هزار لیتر آب است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha