۱۲۰ تخلف تعلیف غیرمجاز دام خراسان شمالی در قلمرو یوزپلنگ رسیدگی شد

بجنورد-ایرنا- مدیر حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: امسال ۱۲۰ مورد تخلف تعلیف و چرای غیرمجاز دام در منطقه میاندشت این شهرستان شناسایی و رسیدگی شده است.

احمد صفرزاده روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خشکسالی ها سبب شده تا دامداران به چرای غیرمجاز دام در این منطقه روی آورند که با آنان برخورد می شود.

وی افزود: حضور دام در منطقه یکی از تهدیدها برای فقر پوشش گیاهی و تخریب مراتع است است، تعلیف بیش از حد دام ها موجب می شود تا یافتن غذا برای آهوان این پناهگاه حیات وحش دشوارتر شود.

مدیر حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با تاکید بر اینکه جمعیت آهوان به عنوان طعمه اصلی یوزپلنگ ها دارای اهمیت است گفت: تلاش ما خروج دام ها از منطقه و صیانت از جمعیت آهوان است.

وی افزود: حضور سگ‌های گله در منطقه میاندشت هم یکی از تهدیدها برای آهوان و برای زنجیره غذایی یوزپلنگ ایرانی است.

هشت فقره پرونده قضایی برای شترداران

صفرزاده حضور شتران در میاندشت جاجرم را از دیگر تهدیدها در زیستگاه یوزپلنگ ایرانی عنوان کرد و افزود: امسال هشت فقره پرونده شترداران روستاهای اطراف میاندشت در این شهرستان قضایی شده است.

وی افزود: اهالی روستای چهل دختران در این شهرستان ۴۰۰ نفر شتر نگهداری و پرورش می دهند که بعضا شاهد حضور و چرای این حیوانات در گله های ۱۰ تا ۲۰ نفری در منطقه میاندشت هستیم.

مدیر حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار کرد: محیط بانان در این زمینه به مالکان شتران تذکر لازم را می دهند و نسبت به خروج شتران از منطقه اقدام می کنند اما باز هم شاهد تعلیف شبانه این حیوانات به صورت غیرمجاز این پناهگاه هستیم.

وی با بیان اینکه حضور شتران در منطقه سبب تخریب عرصه های طبیعی و از بین رفتن پوشش گیاهی است خاطرنشان کرد: هر نفر شتر به اندازه هفت یا هشت راس گوسفند تخریب در عرصه طبیعی دارد.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار، از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان، ۸۰ کیلومتر با منطقه حفاظت شده خارتوران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha