۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۵۷
کد خبرنگار: 2748
کد خبر: 85126797
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیش بینی خرید تضمینی ۸.۵ میلیون تن گندم در کشور

۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۵۷
کد خبر: 85126797
پیش بینی خرید تضمینی ۸.۵ میلیون تن گندم در کشور

خرم آباد - ایرنا - معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۲ میلیون تن گندم در کشور تولید و دست کم ۸.۵ میلیون تن آن به صورت تضمینی خریداری شود.

به گزارش ایرنا علیرضا مهاجر روز سه شنبه در حاشیه مراسم ویژه طرح جهش تولید در دیمزارهای لرستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال ۱۴۰۰ میزان خرید گندم در کشور چهار و نیم میلیون تن بود که در سال گذشته باوجود ادامه خشکسالی‌ها به هفت و نیم میلیون تن رسید.

وی افزود: امسال که ۲۳ استان کشور بارندگی کمتری نسبت به حد نرمال داشته اند تاکنون سه میلیون تن خرید گندم انجام شده که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از سال قبل و نسبت به همین تاریخ، ۹۰۰ هزار تن بیشتر است‌.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۲ استان گلستان و اردبیل خشکسالی شدید داشتند اما با توجه به توزیع ‌کود مناسب، بذر و سم پاشی‌های کشاورزان از سال گذشته، حدود یک تا یک و نیم میلیون تن گندم بیشتر از کشاورزان این استان ها خریداری می‌کنیم.

مهاجر اضافه کرد: جهش تولید به عنوان یک طرح زیربنایی از ۲ سال گذشته با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با حدود ۶۷۰ هزار هکتار سطح زیر کشت آغاز شد و اکنون به حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسیده است.

وی با اشاره به همکاری بیش از یک هزار کارشناس کشاورزی در کشور برای طرح جهش تولید گفت: امسال ۳۵۰ هزار هکتار برنامه جهش تولید در دیم زارهای لرستان برای کشت گندم، جو، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی بوده و این استان در کشور پیشرو است.

طرح جهش تولید با هدف افزایش ۲۵ درصدی تولیدات دیم طی پنج سال آغاز شده است و سال زراعی گذشته در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم لرستان اجرا شد.

لرستان دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی می باشد که تنها ۲۵ درصد این سطح آبی شده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha