۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱:۰۵
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85127292
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عصبانیت آمریکا از بازگشت دولت اسد به عرصه بین المللی

نیویورک – ایرنا- لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل بار دیگر خشم آمریکا را ازبازگشت دولت بشار اسد به اتحادیه عرب و ارتباط با سایر کشورهای جهان ابراز کرد و گفت: حکومت بشار اسد تلاش کرده است از حمایت های بین المللی پس از زمین لرزه ها استفاده کند تا جایگاه خود را در صحنه جهانی بدست آورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گرینفیلد که همچون دیگر سیاستمداران آمریکایی از تحولات پیرامون سوریه همچون بازگشت به اتحادیه عرب، عصبانی است، روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل نتوانست خشم خود را پنهان کند و افزود: اما نشستن بر سر یک میز با دیگر رهبران منطقه هیچ کمکی به مردم سوریه نمی کند.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در سازمان ملل گفت: در حالی که ایالات متحده آمریکا از ادامه دسترسی سازمان ملل به باب السلام و گذرگاههای مرزی الراعی تا ۱۳ اوت استقبال کرد، حقیقت این است که درد و رنج انسانی در سه ماه بهبود پیدا نمی کند و کاهش ویرانی های ناشی از زلزله بسیار بیشتر از سه ماه طول خواهد کشید.

وی تصریح کرد: اگر حکومت اسد می‌خواهد به مردم سوریه کمک کند، باید فوری وارد عمل شود و اعلام کند که گذرگاههای باب السلام و الراعی را حداقل تا اوت ۲۰۲۴ یا تا هر زمانی که لازم باشد، باز نگه می‌دارد.

گرینفیلد ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده که تمدید ۱۲ ماهه این گذرگاههای مرزی ضروری است و این یک موضوع مرگ و زندگی برای مردم سوریه است.

دیپلمات آمریکا تصریح کرد: سازمان ملل باید چندین گزینه دسترسی داشته باشد. به همین دلیل، آمریکا با سایر کشورهای حامی همکاری خواهد کرد تا از طریق قطعنامه شورای امنیت در ژوئیه امسال، مجوز استفاده ۱۲ ماهه تمام گذرگاه های مرزی باب الهوی، باب السلام و الراعی را دریافت کند.

وی اضافه کرد: بیانیه جده از نشست اتحادیه عرب بر لزوم انجام گام‌های عملی موثر برای حل مناقشه مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تاکید کرد.

گرینفیلد ادامه داد: یک گام عملی حکومت اسد می‌تواند آزادی بیش از ۱۳۰ هزار زندانی و یا توضیح در خصوص مفقودین باشد. آمریکا همچنین از دیگر بازیگران می‌خواهد که اطلاعات بیشتری در مورد بازداشت‌شدگان غیرقانونی از جمله افرادی که توسط گروههای تروریستی مانند داعش و النصره بازداشت شده‌اند، منتشر کنند.

سفیر آمریکا مدعی شد: اگرچه حکومت اسد مدعی است که آماده همکاری با بازیگران منطقه ای برای پذیرش پناهجویان است، اما ما هیچ نشانه ای از متعهد بودن آن به پایان آزار و اذیت، بازداشت خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری با کسانی که خواهان بازگشت هستند, مشاهده نمی شود.

گرنیفیلد همچنین گفت: علاوه بر این، حکومت اسد همراه با روسیه، به حملات هوایی که بر اردوگاه های آوارگان در شمال سوریه تأثیر می گذارد، ادامه می دهد. همچنین باید حکومت اسد را تحت فشار قرار دهیم تا شرایط را برای بازگشت امن، داوطلبانه و با عزت پناهندگان فراهم کند.

وزرای خارجه کشورهای عربی ۱۷ ردیبهشت ماه (هفتم ماه می جاری) در نشست فوق العاده خود با بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند. «جمال رشدی» سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که اتحادیه عرب تصمیم گرفت سوریه را به کرسی خود در اتحادیه عرب بازگرداند.

شورای اتحادیه کشورهای عربی در بیانیه پایانی خود از سرگیری مشارکت هیات‌های دولت سوریه در جلسات این اتحادیه پس از گذشت ۱۲ سال از تعلیق عضویت دمشق را تایید و اعلام کرد: تصمیم گرفته شد که شرکت هیات‌های دولت جمهوری عربی سوریه در جلسات شورای اتحادیه عرب و همه سازمان‌ها و موسسات وابسته به آن از سر گرفته شود و این تصمیم از ۷ می اجرایی است.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ و با آغاز بحران این کشور در اقدامی اشتباه عضویت دمشق را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورده و از همان زمان تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه این کشور عضو جبهه مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی وضع کرده بود.

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موجب خشم واشنگتن شده و مدعی است سوریه اکنون استحقاق ورود دوباره به اتحادیه عرب را ندارد و این تصمیم به معنای حل بحران سوریه نیست.

آمریکا مدعی است شرکای او اعلام کرده اند که قصد دارند از تعامل مستقیم با حکومت اسد برای پیشبرد اولویت هایی از جمله دستیابی به راه حل بحران سوریه، گسترش دستیابی بشردوستانه، ایجاد شرایط امن برای بازگشت مهاجران، جلوگیری از داعش و مقابله با قاچاق ماده مخدر "کپتاگون" استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha